Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9119-30/07-2/ECH
z 5 czerwca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9119-30/07-2/ECH
Data
2007.06.05
Autor
Urząd Celny w Szczecinie
Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego
Słowa kluczowe
samochód osobowy
zwolnienia podatkowe
Pytanie podatnika
Spółka XX prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pośrednictwie sprzedaży lam elektrycznych, sprzętu oświetleniowego i innego sprzętu elektrycznego na terenie całej Europy. Kontaktami z częścią klientów oraz poszukiwaniem nowych nabywców towarów zajmuje się osobiście Prezes Zarządu Spółki, który jest obywatelem Danii zamieszkującym w tym państwie. Powyższe czynności na rzecz Spółki wymagają podróżowania po Europie i z tej przyczyny Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu nowego samochodu osobowego. Zakupu samochodu Spółka zamierza dokonać w Danii, gdzie pojazd będzie zarejestrowany i ubezpieczony. Prezes Spółki będzie przyjeżdżał do Polski wielokrotnie w ciągu roku na okresy kilkudniowe. Wnioskodawca deklaruje, iż pobyt samochodu na terytorium RP w ciągu roku nie przekroczy 50 dni.
Postanowienie Na podstawie art. 216 w związku z art. 14a § l i § 4 z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. Nr 8 z 2005r., póz. 60 z późniejszymi zmianami) w związku z wnioskiem złożonym w dniu 28.11.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § l w/cyt. ustawy Ordynacja podatkowa postanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe. Uzasadnienie W dniu 16.05.2007 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie wpłynął od firmy XX wniosek z dnia 14.05.2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa. We wniosku Spółka XX przedstawiła następujący stan faktyczny Spółka XX prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pośrednictwie sprzedaży lam elektrycznych, sprzętu oświetleniowego i innego sprzętu elektrycznego na terenie całej Europy. Kontaktami z częścią klientów oraz poszukiwaniem nowych nabywców towarów zajmuje się osobiście Prezes Zarządu Spółki, który jest obywatelem Danii zamieszkującym w tym państwie. Powyższe czynności na rzecz Spółki wymagają podróżowania po Europie i z tej przyczyny Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu nowego samochodu osobowego. Zakupu samochodu Spółka zamierza dokonać w Danii, gdzie pojazd będzie zarejestrowany i ubezpieczony. Prezes Spółki będzie przyjeżdżał do Polski wielokrotnie w ciągu roku na okresy kilkudniowe. Wnioskodawca deklaruje, iż pobyt samochodu na terytorium RP w ciągu roku nie przekroczy 50 dni. Stanowisko Podatnika jest następujące Spółka stoi na stanowisku, iż „incydentalne" przemieszczenie samochodu na terytorium RP zarejestrowanego i eksploatowanego za granicą, nie powinno być uznane za nabycie wewnątrzwspólnotowe do celów opodatkowania podatkiem akcyzowym, mimo, iż literalne brzmienie przepisów art. 2 ust. l oraz art. 80 ustawy o podatku akcyzowym zdaje się wskazywać, iż do takiego nabycia dochodzi. Zdaniem Wnioskodawcy celem rozpatrywanego przemieszczenie nie jest bowiem dalsza dostawa samochodu lub jego wykorzystanie na terytorium kraju lub z terytorium kraju, co niewątpliwie uzasadniałoby opodatkowanie akcyzą, a jedynie krótkotrwały pobyt. Ponadto Wnioskodawca deklaruje, iż przedmiotowy samochód nie będzie rejestrowany na terytorium kraju i z tej przyczyny, zdaniem Podatnika, nie występuję sytuacja nabycia wewnątrzwspólnotowego. Zatem, norma ustanowiona w art. 81 ust. l pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym nie może dotyczyć wyżej opisanego stanu faktycznego. Jednocześnie Spółka we wniosku powołuje się na przepis § 29 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004r. i twierdzi, iż pomimo spełnienia przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia wymienione w punktach od a do e, to jednak trudno uznać, iż czasowy przywóz dokonywany jest tu przez osobę fizyczną, chyba, że określenie „dokonywany przez osobę fizyczną" należałoby uznać za odnoszące się nie do właściciela pojazdu, a do osoby nim kierującej. Jednocześnie wnioskodawca w oparciu o opisany stan formułuje następujące zapytanie: Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym, przyjazd samochodu na terytorium Polski na okres kilku dni w ramach wykonywanych przez Prezesa Zarządu Spółki obowiązków służbowych(w szczególności pierwszy przyjazd), należy uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu osobowego w rozumieniu art. 2 ust. l ustawy o podatku akcyzowym, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem? Wnioskodawca, również oświadczył, iż w przedstawionej we wniosku sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym. Odnosząc się do stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę wyjaśniam, co następuje:
Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca zdefiniował „nabycie wewnątrzwspólnotowe", i tak nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Mając na uwadze powyższy przepis regulujący powstanie obowiązku w podatku akcyzowym należy stwierdzić, iż adresatem ww. normy jest podmiot, który dokonał określonych czynności i w następstwie tego zdarzenia powstał obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym. I tak, w sytuacji gdy podmiot polski nabywa prawa rozporządzeniem samochodem osobowym jak właściciel i zgodnie z wyżej cytowaną definicją dokonuje przemieszczenia wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju powstaje obowiązek podatkowy w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym. Odnosząc przedstawiony stan faktyczny na grunt obowiązujących przepisów należy stwierdzić, iż Spółka XX zamierza dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu akcyzowego. Tym samym zgodnie z art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym powstanie obowiązek w akcyzie od samochodu osobowego.
Jednakże określając stan prawny dla potrzeb niniejszej interpretacji należy zwrócić uwagę na art. 25 ust. 5 w/cyt. ustawy, na podstawie którego minister właściwy do spraw finansów publicznych został upoważniony do określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowego zakresu zwolnień od akcyzy oraz warunków i trybu ich stosowania. Korzystając z tej normy prawa, w drodze delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity w Dz. U. Nr 6 z 2006r., póz. 28). Kolejnym istotnym przepisem jest ust. 2 w/cyt. paragrafu, w myśl którego warunek zawarty w ust. l pkt 2 lit. e, uważa się za spełniony, jeżeli samochód osobowy posiada urzędowy znak rejestracyjny państwa członkowskiego, w którym został zarejestrowany, z wyłączeniem tymczasowych znaków rejestracyjnych. W przypadku samochodów zarejestrowanych w państwie członkowskim, w którym wydanie urzędowych znaków rejestracyjnych nie jest konieczne, użytkownik powinien wykazać w inny sposób, że podatek został zapłacony. W świetle powyższych uregulowań należy stwierdzić, iż w przypadku użytkowania samochodu osobowego w sposób opisany przez Wnioskodawcę istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy samochodu na podstawie § 29 ust. l pkt. 2. Niemniej jednak zastosowanie przedmiotowego zwolnienia może mieć miejsce w przypadku, gdy Wnioskodawca spełni łącznie wszystkie warunki określone w § 29 ust. l pkt 2 od ppkt a do ppkt e oraz ust. 2 tegoż przepisu, zaś w sytuacji naruszenia choćby jednego z tych warunków wystąpiłaby przesłanka do określenia obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. Jednocześnie należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie, czasowego przywozu samochodu przez osobę prezesa zarządu spółki, który bezpośrednio używa do celów służbowych samochodu będącego własnością spółki, gdyż ma zastosowanie przepis § 29 pkt 2, a określenie zawarte w niniejszym przepisie „dokonywanych przez osobę fizyczną" odnosi się nie do właściciela pojazdu a do osoby nim kierującej. Reasumując, należy stwierdzić, iż po wypełnieniu wszystkich warunków obligatoryjnie obowiązujących brak jest przeciwwskazań do zastosowania zwolnienia z akcyzy czasowego przywozu samochodu osobowego przeznaczonego dla celów zawodowych. Powyższej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Interpretacja, co do zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § l, 2 i Ordynacji podatkowej). Pouczenie Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia w związku z art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie przeciw postanowieniu powinno określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.