Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9119-30/07-2/ECH
z 5 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9119-30/07-2/ECH
Data
2007.06.05



Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
samochód osobowy
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Spółka XX prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pośrednictwie sprzedaży lam elektrycznych, sprzętu oświetleniowego i innego sprzętu elektrycznego na terenie całej Europy. Kontaktami z częścią klientów oraz poszukiwaniem nowych nabywców towarów zajmuje się osobiście Prezes Zarządu Spółki, który jest obywatelem Danii zamieszkującym w tym państwie. Powyższe czynności na rzecz Spółki wymagają podróżowania po Europie i z tej przyczyny Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu nowego samochodu osobowego. Zakupu samochodu Spółka zamierza dokonać w Danii, gdzie pojazd będzie zarejestrowany i ubezpieczony. Prezes Spółki będzie przyjeżdżał do Polski wielokrotnie w ciągu roku na okresy kilkudniowe. Wnioskodawca deklaruje, iż pobyt samochodu na terytorium RP w ciągu roku nie przekroczy 50 dni.


Postanowienie

Na podstawie art. 216 w związku z art. 14a § l i § 4 z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. Nr 8 z 2005r., póz. 60 z późniejszymi zmianami) w związku z wnioskiem złożonym w dniu 28.11.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § l w/cyt. ustawy Ordynacja podatkowa

postanawia

uznać przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 16.05.2007 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie wpłynął od firmy XX wniosek z dnia 14.05.2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa.

We wniosku Spółka XX przedstawiła następujący stan faktyczny

Spółka XX prowadzi działalność gospodarczą polegającą na pośrednictwie sprzedaży lam elektrycznych, sprzętu oświetleniowego i innego sprzętu elektrycznego na terenie całej Europy. Kontaktami z częścią klientów oraz poszukiwaniem nowych nabywców towarów zajmuje się osobiście Prezes Zarządu Spółki, który jest obywatelem Danii zamieszkującym w tym państwie. Powyższe czynności na rzecz Spółki wymagają podróżowania po Europie i z tej przyczyny Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu nowego samochodu osobowego. Zakupu samochodu Spółka zamierza dokonać w Danii, gdzie pojazd będzie zarejestrowany i ubezpieczony. Prezes Spółki będzie przyjeżdżał do Polski wielokrotnie w ciągu roku na okresy kilkudniowe. Wnioskodawca deklaruje, iż pobyt samochodu na terytorium RP w ciągu roku nie przekroczy 50 dni.

Stanowisko Podatnika jest następujące

Spółka stoi na stanowisku, iż „incydentalne" przemieszczenie samochodu na terytorium RP zarejestrowanego i eksploatowanego za granicą, nie powinno być uznane za nabycie wewnątrzwspólnotowe do celów opodatkowania podatkiem akcyzowym, mimo, iż literalne brzmienie przepisów art. 2 ust. l oraz art. 80 ustawy o podatku akcyzowym zdaje się wskazywać, iż do takiego nabycia dochodzi. Zdaniem Wnioskodawcy celem rozpatrywanego przemieszczenie nie jest bowiem dalsza dostawa samochodu lub jego wykorzystanie na terytorium kraju lub z terytorium kraju, co niewątpliwie uzasadniałoby opodatkowanie akcyzą, a jedynie krótkotrwały pobyt. Ponadto Wnioskodawca deklaruje, iż przedmiotowy samochód nie będzie rejestrowany na terytorium kraju i z tej przyczyny, zdaniem Podatnika, nie występuję sytuacja nabycia wewnątrzwspólnotowego. Zatem, norma ustanowiona w art. 81 ust. l pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym nie może dotyczyć wyżej opisanego stanu faktycznego.

Jednocześnie Spółka we wniosku powołuje się na przepis § 29 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004r. i twierdzi, iż pomimo spełnienia przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia wymienione w punktach od a do e, to jednak trudno uznać, iż czasowy przywóz dokonywany jest tu przez osobę fizyczną, chyba, że określenie „dokonywany przez osobę fizyczną" należałoby uznać za odnoszące się nie do właściciela pojazdu, a do osoby nim kierującej.

Jednocześnie wnioskodawca w oparciu o opisany stan formułuje następujące zapytanie:

Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym, przyjazd samochodu na terytorium Polski na okres kilku dni w ramach wykonywanych przez Prezesa Zarządu Spółki obowiązków służbowych(w szczególności pierwszy przyjazd), należy uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu osobowego w rozumieniu art. 2 ust. l ustawy o podatku akcyzowym, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem?

Wnioskodawca, również oświadczył, iż w przedstawionej we wniosku sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym.

Odnosząc się do stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcę wyjaśniam, co następuje:

    Przepis art. 80 ust. l ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, póz. 257 z późn. zm.) wskazuje wprost, że akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Natomiast strona podmiotowa obowiązku podatkowego została określona w ust. 2 w/cyt. przepisu. I tak, podatnikami akcyzy od samochodów są:
  1. podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju;
  2. importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.
    Jednocześnie co do zasady, ustawodawca w art. 4 ustawy o podatku akcyzowym jako przedmiot opodatkowania wskazał katalog czynności, które podlegają obowiązkowi podatkowemu w akcyzie. Doprecyzowanie kwestii podatku od samochodów osobowych nastąpiło w art. 80 ust. 3 w/cyt. ustawy i zgodnie z tym przepisem obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje następujących przypadkach:
  • sprzedaży - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu,
  • importu - z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów
  • nabycia wewnątrzwspólnotowego - z chwilą nabycia prawa rozporządzaniasamochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracjina terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca zdefiniował „nabycie wewnątrzwspólnotowe", i tak nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Mając na uwadze powyższy przepis regulujący powstanie obowiązku w podatku akcyzowym należy stwierdzić, iż adresatem ww. normy jest podmiot, który dokonał określonych czynności i w następstwie tego zdarzenia powstał obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym. I tak, w sytuacji gdy podmiot polski nabywa prawa rozporządzeniem samochodem osobowym jak właściciel i zgodnie z wyżej cytowaną definicją dokonuje przemieszczenia wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju powstaje obowiązek podatkowy w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny na grunt obowiązujących przepisów należy stwierdzić, iż Spółka XX zamierza dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu akcyzowego. Tym samym zgodnie z art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym powstanie obowiązek w akcyzie od samochodu osobowego.

    Jednocześnie norma zawarta w art. 81 ust. l ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, są obowiązane:
  1. po przywozie na terytorium złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5 dni, licząc od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego;
  2. dokonać zapłaty akcyzy nie później niż z chwilą rejestracji tego pojazdu w kraju.

Jednakże określając stan prawny dla potrzeb niniejszej interpretacji należy zwrócić uwagę na art. 25 ust. 5 w/cyt. ustawy, na podstawie którego minister właściwy do spraw finansów publicznych został upoważniony do określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowego zakresu zwolnień od akcyzy oraz warunków i trybu ich stosowania. Korzystając z tej normy prawa, w drodze delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity w Dz. U. Nr 6 z 2006r., póz. 28).
Zgodnie z § 29 ust. l pkt 2 wyżej wymienionego rozporządzenia w ramach zwolnienia od podatku akcyzowego zwalnia się czasowy przywóz samochodów osobowych przeznaczonych dla celów zawodowych, dokonywany przez osobę fizyczną przebywającą na terytorium kraju z terytorium innego państwa członkowskiego, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
a) osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w innym państwie członkowskim niż państwo członkowskie czasowego przywozu,
b) termin czasowego przywozu samochodu osobowego nie przekroczy 6 miesięcy w 12-miesięcznym okresie,
c) samochód osobowy w państwie członkowskim czasowego przywozu nie służy do odpłatnego transportu osób ani do odpłatnego lub nieodpłatnego transportu towarów do celów przemysłowych lub handlowych,
d) samochód osobowy nie zostanie sprzedany, wynajęty lub wypożyczony przez okres czasowego przywozu,
e) samochód osobowy został nabyty lub wprowadzony do obrotu zgodnie z przepisami dotyczącymi opodatkowania obowiązującego w państwie członkowskim, w którym osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania, a przy wywozie nie stosuje się zwolnienia lub zwrotu podatku, z zastrzeżeniem ust. 2.

Kolejnym istotnym przepisem jest ust. 2 w/cyt. paragrafu, w myśl którego warunek zawarty w ust. l pkt 2 lit. e, uważa się za spełniony, jeżeli samochód osobowy posiada urzędowy znak rejestracyjny państwa członkowskiego, w którym został zarejestrowany, z wyłączeniem tymczasowych znaków rejestracyjnych. W przypadku samochodów zarejestrowanych w państwie członkowskim, w którym wydanie urzędowych znaków rejestracyjnych nie jest konieczne, użytkownik powinien wykazać w inny sposób, że podatek został zapłacony.

W świetle powyższych uregulowań należy stwierdzić, iż w przypadku użytkowania samochodu osobowego w sposób opisany przez Wnioskodawcę istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy samochodu na podstawie § 29 ust. l pkt. 2. Niemniej jednak zastosowanie przedmiotowego zwolnienia może mieć miejsce w przypadku, gdy Wnioskodawca spełni łącznie wszystkie warunki określone w § 29 ust. l pkt 2 od ppkt a do ppkt e oraz ust. 2 tegoż przepisu, zaś w sytuacji naruszenia choćby jednego z tych warunków wystąpiłaby przesłanka do określenia obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

Jednocześnie należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiocie, czasowego przywozu samochodu przez osobę prezesa zarządu spółki, który bezpośrednio używa do celów służbowych samochodu będącego własnością spółki, gdyż ma zastosowanie przepis § 29 pkt 2, a określenie zawarte w niniejszym przepisie „dokonywanych przez osobę fizyczną" odnosi się nie do właściciela pojazdu a do osoby nim kierującej.

Reasumując, należy stwierdzić, iż po wypełnieniu wszystkich warunków obligatoryjnie obowiązujących brak jest przeciwwskazań do zastosowania zwolnienia z akcyzy czasowego przywozu samochodu osobowego przeznaczonego dla celów zawodowych.

Powyższej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania.

Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Interpretacja, co do zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § l, 2 i Ordynacji podatkowej).

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia w związku z art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie przeciw postanowieniu powinno określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj