Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9119-20/07-2/ECH
z 31 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9119-20/07-2/ECH
Data
2007.05.31



Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Odsprzedaż samochodu osobowego

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Akcyza na fakturze


Słowa kluczowe
import (przywóz)
samochód osobowy


Pytanie podatnika
Wnioskodawca dokonał importu samochodów osobowych z USA. Przedmiotowe samochody zgłosił do odprawy celnej w niemieckim Urzędzie Celnym, gdzie zostały uregulowane należności z tytułu importu: cło i podatek VAT.Po dokonaniu przywozu na terytorium Polski ww. samochodów, Wnioskodawca dokonał zapłaty akcyzy. Wnioskodawca kwestionuje wartość jaka została przyjęta do podstawy obliczenia podatku akcyzowego. W związku z powyższym Podatnik, wnosi o wyjaśnienie przepisów prawa w tym zakresie.


Postanowienie

Na podstawie art. 216 w związku z art. 14a § l i § 4 z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. Nr 8 z 2005r., póz. 60 z późniejszymi zmianami) w związku z wnioskiem złożonym w dniu 28.11.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § l w/cyt. ustawy Ordynacja podatkowa

postanawia

uznać przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe

Uzasadnienie

W dniu 22.03.2007 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie wpłynął od Pana XX wniosek z dnia 21.02.2007r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 02.04.2007r

We wniosku Pan XX przedstawił następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonał importu samochodów osobowych z USA. Przedmiotowe samochody zgłosił do odprawy celnej w niemieckim Urzędzie Celnym, gdzie zostały uregulowane należności z tytułu importu: cło i podatek VAT.

Po dokonaniu przywozu na terytorium Polski ww. samochodów, Wnioskodawca dokonał zapłaty akcyzy. Wnioskodawca kwestionuje wartość jaka została przyjęta do podstawy obliczenia podatku akcyzowego. W związku z powyższym Podatnik, wnosi o wyjaśnienie przepisów prawa w tym zakresie.

Stanowisko Wnioskodawcy jest następujące:


Podstawą do obliczenia podatku akcyzowego w przedstawionym stanie faktycznym jest wartość celna powiększona tylko o należności celne.

Wnioskodawca, również oświadczył, iż w przedstawionej we wniosku sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym.

Odnosząc się do stanowiska przedstawionego przez wnioskodawcy wyjaśniam, co następuje:

W związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej na mocy traktatów wszystkie państwa członkowskie są zobowiązane wprowadzić przepisy do swoich krajowych pr/episou w takim zakresie, aby przepisy krajowe wypełniały cele nakreślone w tych aktach. Jednocześnie niektóre kwestie zostały uregulowane w przepisach mających moc bezpośrednio obowiązującą organy oraz obywateli państw członkowskich. Przy tym, należy mieć na uwadze przepisy celne, gdzie zgodnie z postanowieniami rozporządzenia Rady EWG Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.Urz. WE L 302 z 19.10.1992) dług celny w przywozie powstaje w wyniku dopuszczenia do obrotu towaru podlegającego należnościom celnym przywozowym (cła i opłaty o równoważnym skutku należne przy przywozie towarów) i w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.

Ponadto dopuszczenie do swobodnego obrotu nadaje towarowi niewspólnotowemu status celny towaru wspólnotowego. Wymaga ono zastosowania środków polityki handlowej. spełnienia pozostałych formalności wymaganych przy przywozie towarów, jak również zastosowania opłat prawnie należnych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca dokonując przywozu samochodów z państwa trzeciego tj. USA mógł dokonać zgłoszenia celnego w niemieckim Urzędzie Celnym. W rezultacie ww. czynność prawna wymagała zastosowania przepisów z zakresu Wspólnotowego Kodeksu Celnego, a także przepisów podatkowych z zakresu podatku VAT.

W wyniku zgłoszenia i uregulowania należności z tytułu importu ww. pojazdy zostały dopuszczone do wolnego obrotu. W myśl art. 79 wspólnotowego Kodeksu Celnego dopuszczenie do wolnego obrotu nadaje towarowi status celny towaru wspólnotowego.

W tym miejscu należy podkreślić, iż regulacje podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą od samochodów są autonomicznie uregulowane przez ustawodawcę w poszczególnych krajach członkowskich Unii Europejskiej. Jednocześnie należy zauważyć, iż w systemie prawnym Niemieckiej Republiki Federalnej nie funkcjonuje opodatkowanie podatkiem akcyzowym używanych pojazdów samochodów. Inaczej ta kwestia przedstawia się na gruncie polskich przepisów, gdyż świadczenie podatku akcyzowego od pojazdów samochodowych reguluje ustawa o podatku akcyzowym. Jest to zgodne z art. 3 ust. 3 dyrektywy horyzontalnej (dyrektywa Rady UE 92/12 z dnia 25 lutego 1992 roku w sprawie przepisów ogólnych dotyczących wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym oraz w sprawie składania, przepływu i nadzorowania takich wyrobów) na podstawie której państwa członkowskie zostały uprawnione do nakładania lub utrzymywania podatków konsumpcyjnych na inne towary niż wyroby akcyzowe wymienione w dyrektywach akcyzowych.

Z mocy art. 217 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 roku nakładanie podatków. określenie podmiotów, przedmiotów opodatkowania, podstawy opodatkowania i stawek podatkowych następuje w drodze ustawy.

Co do zasady, ustawodawca w art. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, póz. 257 z późn. zm.) jako przedmiot opodatkowania wskazał katalog czynności, które podlegają obowiązkowi podatkowemu w akcyzie. Doprecyzowanie kwestii podatku od samochodów osobowych nastąpiło w art. 80 ust. 3 w/cyt. ustawy iobowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje m.in w następującychprzypadkach:• importu• nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Odnosząc się do powyższych uregulowań należy stwierdzić, iż w przypadku przywozu samochodu osobowego z terytoriów państw trzecich na terytorium kraju, gdy dopuszczenie do obrotu następuje na terytorium RP, obowiązek podatkowy w akcyzie powstaje z dniem powstania długu celnego i według przepisów prawa dotyczących importu.

Z chwilą, gdy przedmiotowe samochody uzyskały status towarów wspólnotowych nie mają wówczas zastosowania przepisy dotyczące importu towarów. W przypadku przemieszczenia samochodu osobowego posiadającego status towaru wspólnotowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju, w tym również samochodu osobowego dopuszczonego do obrotu w tym państwie członkowskim, obowiązek podatkowy w akcyzie powstaje z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym (art. 80 ust. j pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym). Natomiast w myśl art. 81 ust. l pkt l w/cyt. ustawy podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspolnotowego samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju winny złożyć deklarację uproszczoną do właściwego naczelnika urzędu celnego w terminie 5 dni. licząc od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego.W celu wyjaśnienia określenia ,.nabycie wewnątrzwspólnotowe" należy posłużyć się definicją zawartą w art. 2 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, iż nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Z analizy przytoczonych przepisów oraz stanu faktycznego jednoznacznie wynika, iż obowiązek podatkowy w akcyzie powstał w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym. Natomiast art. 82 ust. 3 ustawy, jako przepis szczególny stanowi, że w przypadku wewnatrzwspolnotowego nabycia samochodu osobowego podstawą opodatkowania jest kwota. jaką nabywca zobowiązany jest zapłacić.

Reasumując, na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, iż w przypadku dopuszczenia do obrotu samochodu osobowego w innym państwie członkowskim, a następnie bezpośredniego przemieszczenia do kraju w ramach nabycia wewnatrzwpólnotowego, kwota jaka nabywający obowiązany jest zapłacić rozporządzając samochodem jak właściciel winna uwzględniać zarówno kwotę zapłaconą za pojazd w kraju zakupu, ewentualne inne koszty związane z jego przywozem na terytorium Unii Europejskiej jak i należności przywozowe powstałe w wyniku dopuszczenia do obrotu. W tym miejscu należy wyjaśnić, iż należności przywozowe obejmują zarówno cło jak i podatek VAT należny w kraju przywozu w związku z importem towaru z kraju trzeciego.

Powyższej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania.

Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Interpretacja, co do zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy i organykontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § l, 2 i Ordynacji podatkowej).

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia w związku z art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.
Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie przeciw postanowieniu powinno określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj