Interpretacja Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego
PP II 443/1/59/07/10337/06
z 31 stycznia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP II 443/1/59/07/10337/06
Data
2007.01.31
Autor
Dolnośląski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku
Słowa kluczowe
formularze podatkowe
Pytanie podatnika
W złożonym wniosku, Spółka zwraca się z pytaniem, czy prawidłowo interpretuje przepis art. 97 ust. 3 w zakresie adresata i okoliczności normy w taki sposób, że adresatem normy jest podatnik w rozumieniu art. 15 (tzn. prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy), mający obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT czynny na podstawie art. 96, a okolicznością wskazaną w normie jest nabywanie usług wskazanych w art. 28 ust. 3, 4, 6 lub 7 od podmiotu posiadającego siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (wtedy występuje sytuacja, w której dla podatnika usługi te stanowiłyby import usług), jeżeli Spółka posługuje się jedynie numerem identyfikacyjnym, o którym mowa w art. 97 ust. 10 lub 11, wydanym przez organy podatkowe RP.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka w związku z zamiarem nabycia usług, o których mowa w art. 28 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług dokonała zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 97 ust. 1, interpretując przepis art. 97 ust. 3 w taki sposób, że adresatem przepisu są podatnicy, o których mowa w art. 15, którzy byli zobowiązani do zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnicy VAT czynni na podstawie art. 96 ustawy o podatku od towarów i usług, a okolicznością zastosowania normy jest wykonanie jednej z usług wskazanych w art. 97 ust. 3 ustawy. W przypadku Spółki, dostawcą usługi miał być podmiot z Niemiec, zarejestrowany jako podatnik niemieckiego podatku od wartości dodanej. Ponadto Spółka uważała, że spełniony jest kolejny warunek przedstawiony w ust. 3, w brzmieniu: „jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług”, bo po podaniu numeru identyfikacyjnego, miejscem wykonania usługi byłby kraj wydającego numer identyfikacyjny, czyli Rzeczpospolita Polska (tzn. usługa podlegałaby podatkowi od towarów i usług w rozumieniu art. 2 pkt 11 ustawy), a podmiotem dokonującym dostawy byłby podatnik posiadający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4, w związku z definicją importu usług w art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług). Spółka dokonała zgłoszenia na formularzu VAT-R/UE w dniu 14.02.2005 r., po czym otrzymała potwierdzenie zarejestrowania VAT-5UE datowane na 17.02.2005 r. W dniu 21.09.2006 r. (biorąc pod uwagę datę wystawienia faktury przez sprzedającego) Spółka dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), a w związku z tą transakcją dokonała zgłoszenia aktualizującego w dniu 11.10.2006 r. na formularzu VAT-R/UE traktując pozycje B.4 formularza jako odrębne tytuły podlegające aktualizacji. Zdaniem Spółki, przepisy art. 97 ustawy o podatku od towarów i usług w ust. 1-3 wskazują podmioty zobowiązane do zgłoszenia transakcji wewnątrzwspólnotowych. Przepisy wskazują zarówno adresatów, jak i okoliczności w których obowiązek powstaje. I tak ust. 1 dotyczy wyłącznie podatników wskazanych w art. 15, podlegających rejestracji jako podatnicy VAT czynni, w związku z transakcjami WDT i WNT. Ust. 2 wskazuje na podatników, którzy dokonują WNT, będąc podatnikami w rozumieniu art. 15 (podatnicy VAT zwolnieni lub niekorzystający z fakultatywnego prawa zgłoszenia) lub w art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy, ale tacy, którzy nie są podatnikami w rozumieniu art. 15 ustawy. Z kolei, przez „podatników w rozumieniu art. 15, podlegających obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2”, o których mowa w ust. 3 art. 97 należy rozumieć podatników prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy w zakresie czynności wskazanych w art. 5, podlegających obowiązkowi zgłoszenia w związku z art. 96 ustawy. Są oni „inni niż wymienieni w ust. 1 i 2” z tego powodu, że:
Natomiast w kwestii warunku, że usługi te stanowiłyby dla podatnika import usług, zdaniem Spółki chodzi tu jedynie o nabywanie usługi od podmiotu posiadającego siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Wskazują na to następujące przesłanki:
Tak więc jeżeli Spółka używa jedynie numeru identyfikacyjnego wydanego przez organy podatkowe RP wyznacznikiem, czy nabywane usługi wskazane w art. 28 ust. 3, 4, 6, lub 7 ustawy o podatku od towarów i usług byłyby importem usług jest jedynie siedziba lub miejsce zamieszkania albo pobytu świadczącego usługę. Nie będzie więc transakcją wewnątrzwspólnotową (tzn. taką, dla której podatnik jest zobowiązany podać numer identyfikacyjny, o którym mowa w art. 97 ust. 10 lub 11 ustawy o podatku od towarów i usług) wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów, o której mowa w art. 28 ust. 3 ustawy, jeżeli usługodawcą jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium kraju. W ocenie Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w sprawie jest prawidłowe. Zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności. Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6. Jak stanowi art. 97 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, podlegających obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy nabywając usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowani na potrzeby podatku na terytorium kraju, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług. Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez import usług rozumieć należy świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, tj. usługobiorca usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 lub art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów. Przy czym zgodnie z art. 17 ust. 4 ustawy, w przypadkach wymienionych w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97. Dodatkową okolicznością determinującą uzyskanie statusu podatnika z tytułu importu usług jest miejsce świadczenia przedmiotowej usługi. Wskazać bowiem należy, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dla ustalenia gdzie i przez kogo winien zostać rozliczony podatek należny z tytułu świadczenia usług podstawowe znaczenie ma określenie w jaki sposób przepisy tej ustawy wskazują miejsce ich świadczenia. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 wymienionej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przepisu powyższego wynika zasada, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegać będzie odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem świadczenia jest terytorium kraju, przez które, w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż obowiązkowi zawiadomienia, o którym mowa w art. 97 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają podatnicy w rozumieniu art. 15 (prowadzący działalność gospodarczą), podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni (art. 96 ustawy), inni niż wymienieni w art. 97 ust. 1 i 2, którzy nabywając usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 podają numer, pod którym są zidentyfikowani na potrzeby podatku na terytorium kraju, jeżeli podmiot świadczący usługę posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju – w związku z czym usługi te stanowiłyby u nich import usług (pod warunkiem zarejestrowania jako podatnik VAT UE – art. 17 ust. 4 ustawy). Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.