Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PP-II-005/86/BT/06/IM
z 26 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-II-005/86/BT/06/IM
Data
2007.09.26



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Deklaracje --> Deklaracje podatkowe

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
deklaracje
faktura VAT
podatek od towarów i usług
usługi na majątku rzeczowym


Pytanie podatnika
Dotyczy obowiązku wykazywania w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 obrotu z tytułu usług w zakresie usług montażu i serwisu maszyn świadczonych na rzecz firmy niemieckiej oraz sposobu wystawiania faktur dokumentujących wykonanie przedmiotowych usług.


D E C Y Z J A

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r., oraz na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590), Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 13 marca 2006 r. PP/443-80-2/BP/05, którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie obowiązku wykazywania w deklaracji dla podatku od towarów i usług VAT-7 obrotu z tytułu usług w zakresie usług montażu i serwisu maszyn świadczonych na rzecz firmy niemieckiej oraz sposobu wystawiania faktur dokumentujących wykonanie przedmiotowych usług.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 28 listopada 2005r., (złożonym w Urzędzie Skarbowym dnia 13 grudnia 2005r. ), uzupełnionym pismem z dnia 6 stycznia 2006r., wnioskodawca zwrócił się, w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik świadczy na rzecz firmy niemieckiej usługi polegające na montażu i serwisie maszyn włókienniczych w zakresie elektromontażu. Przedmiotowe usługi są wykonywane na terenie Niemiec, ale także poza granicami tego kraju, np. w Czechosłowacji, Iranie, Turcji. Firma niemiecka posiada numer identyfikacji podatkowej dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, który został podatnikowi udostępniony. Podatnik otrzymuje zapłatę od firmy niemieckiej na swoje konto, które posiada w banku w Niemczech.
Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, czy jest zobowiązany do wykazywania w deklaracji VAT-7 obrotu z tytułu usług wykonywanych na rzecz firmy niemieckiej oraz czy faktury wystawiane dla wyżej wymienionej firmy niemieckiej powinny zawierać informację, że obowiązek w podatku VAT spoczywa na odbiorcy usługi, czy może należy wpisywać stawkę 0%.
Zdaniem podatnika, wartość transakcji nie podlega wykazywaniu w deklaracji VAT-7, gdyż jest to usługa świadczona poza terytorium kraju, a odbiorcą usługi jest firma spoza terytorium kraju. Obowiązek odprowadzenia podatku od towarów i usług spoczywa na firmie odbiorcy usługi (firmie niemieckiej). Ten zapis wnioskodawca umieszcza na fakturze.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, postanowieniem z dnia 13 marca 2006 r. Nr PP/443-80-2/BP/05, stwierdził że stanowisko podatnika jest prawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia organ podatkowy pierwszej instancji wskazał, iż wykonywane przez podatnika usługi polegające na montażu i serwisie maszyn włókienniczych w zakresie elektromontażu wykonywane z materiałów należących do zleceniodawcy i na maszynach należących do niego, stanowią usługi na ruchomym majątku rzeczowym. Stosownie do przepisu art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W ocenie organu podatkowego zatem, miejscem świadczenia i opodatkowania tych usług podatkiem VAT jest państwo, w którym prace są faktycznie wykonywane, tj. Niemcy, Czechy, Słowacja, Iran, Turcja. Wobec tego, podatek VAT zobowiązany jest rozliczyć nabywca tych usług lub podmiot wykonujący usługi, jeżeli przepisy ustawy o podatku od wartości dodanej lub – w przypadku terytorium państwa trzeciego – przepisy dotyczące podatku o podobnym charakterze, obowiązujące w danym państwie nakładają obowiązek ich opodatkowania przez wykonującego usługę. Zdaniem organu podatkowego, świadczone przez podatnika usługi nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

W kwestii obowiązku wykazywania w deklaracji VAT-7 obrotu z tytułu usług wykonywanych na rzecz firmy niemieckiej, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu stoi na stanowisku, iż w związku z faktem, iż świadczone przez Podatnika usługi nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, to podatnik nie ujmuje ich ani w rejestrach podatku od towarów i usług, ani w deklaracji VAT-7 składanych za dane okresy sprawozdawcze. Zdaniem organu podatkowego, podatnik ma jednak obowiązek, stosownie do przepisu art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wystawienia faktury z tytułu świadczonych usług. Organ podatkowy stoi na stanowisku, iż skoro przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu w Polsce, stosowana przez podatnika na fakturze stawka 0 % jest nieprawidłowa.
W ocenie organu podatkowego, w świetle zacytowanych wyżej przepisów prawa podatkowego oraz przedstawionego stanu faktycznego, stanowisko podatnika uznające, że wartość transakcji nie podlega wykazywaniu w deklaracji VAT-7, gdyż jest to usługa świadczona poza terytorium kraju, a faktycznym odbiorcą usługi jest firma spoza terytorium kraju, jest właściwe.
Natomiast w zakresie umieszczania na fakturze zapisu, iż obowiązek odprowadzania podatku od towarów i usług spoczywa na odbiorcy usługi (firmie niemieckiej), zdaniem organu podatkowego nie ma zastosowania, bowiem nie dotyczy usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3,4,6 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem organu pierwszej instancji, o sposobie dokumentowania przedmiotowych usług decydują wewnętrzne przepisy obowiązujące w kraju, gdzie usługa jest wykonywana.

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego stwierdza, co następuje:

Stosownie do przepisu art. 27 ust. 2 pkt 3 lit.d ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Artykuł 28 dotyczy wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, zatem w rozpatrywanym stanie faktycznym przepis ten nie ma zastosowania.
Słusznie organ podatkowy wskazał, iż skoro miejscem świadczenia przedmiotowych usług nie jest terytorium kraju, to usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski.

W tej części stanowisko organu podatkowego należy uznać za właściwe.
Stanowisko organu podatkowego jest również prawidłowe w przedmiocie obowiązku wystawienia przez podatnika faktury na rzecz usługobiorcy z Niemiec, który wynika z przepisu art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Dyrektor Izby Skarbowej zauważa natomiast, iż za błędny należy uznać pogląd organu podatkowego w kwestii braku obowiązku wykazywania w deklaracji VAT-7 obrotu z tytułu usług wykonywanych na rzecz firmy niemieckiej.
W myśl bowiem przepisu art. 99 ust. 1 w/w ustawy, podatnicy – o których mowa w art. 15 – są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.
W drodze rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2005 r. Nr 185, poz. 1545), określono wzór deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług (VAT-7), o której mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przepisem § 2 w/w rozporządzenia wzór deklaracji dla podatku od towarów i usług, określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia, tj. wzór deklaracji VAT-7, stosuje się począwszy od rozliczenia za miesiąc wrzesień 2005 r.
Stosownie do załącznika nr 3 stanowiącego objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K), w części C deklaracji VAT-7, tj. rozliczenie transakcji podlegających opodatkowaniu oraz podatku należnego, a także transakcji wykonywanych poza terytorium kraju, w pozycji 21 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogły być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Biorąc to pod uwagę, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza, iż stanowisko podatnika w kwestii braku obowiązku wykazywania w deklaracji VAT-7 obrotu z tytułu usług świadczonych na rzecz firmy niemieckiej należy uznać za nieprawidłowe. Tym samym zaszła konieczność zmiany w tej części postanowienia Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 13 marca 2006 r. Nr PP/443-80-2/BP/05.

Ponadto informuje się, iż powyższa interpretacja udzielona jest jedynie w opisanym we wniosku stanie faktycznym, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. W razie zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji wygasa ona z mocy prawa. Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, odwołanie powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.Ponadto informuje się, iż powyższa interpretacja udzielona jest jedynie w opisanym we wniosku stanie faktycznym, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. W razie zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji wygasa ona z mocy prawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj