Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik
PB1/415-45/07
z 10 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB1/415-45/07
Data
2007.09.10



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszt
reprezentacja


Pytanie podatnika
Czy wydatki na zakup art. spożywczych bezalkoholowych, wystawianych w biurze w miejscu dostępnym dla kontrahentów formy, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków – Prądnik działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /t.j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm./ po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.06..2007 r. / data wpływu 03.07.2007 r./ r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pan X prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Podatnik ponosi wydatki na zakup kawy, herbaty, napojów bezalkoholowych, ciastek i innych słodyczy .Wyżej wymienione artykuły spożywcze i napoje bezalkoholowe wystawiane są w biurze w miejscu dostępnym dla kontrahentów firmy . Zdaniem Podatnika w/w wydatki nie można uznać za koszty reprezentacji, gdyż przez reprezentację należy rozumieć wystawność, okazałość. Zakupy kawy, herbaty i innych napojów jak i słodyczy nie powodują, że firma prezentuje się w jakiś okazały sposób czy też podnosi swój prestiż i kształtuje swój wizerunek w oczach kontrahentów. Czymś normalnym jest to, że podczas spotkań biznesowych częstuje się kawą czy herbatą. I wydatki te należy traktować jako koszty utrzymania biura.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków – Prądnik stwierdza:

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm./ kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Zatem aby wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów, między nim, a spodziewanym przychodem musi zachodzić związek przyczynowo- skutkowy tego typu, że jego poniesienie ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów. Ponadto zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy nie mieści sie on w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, które zawiera art. 23 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 23 ust.1 pkt 23 wyżej wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym o osób fizycznych nie definiuje pojęcia reprezentacji, wobec czego odwołując sie do znaczenia nadanego w języku ogólnym, określonego w słownikach „reprezentacja” to okazałość,wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. W odniesieniu do działalności gospodarczej reprezentacja jest rozumiana jako kształtowanie i utrwalanie korzystnego wizerunku firmy, poprzez np. jej wystrój, kontakty oficjalne i handlowe z innymi podmiotami gospodarczymi, sposób podejmowania kontrahentów, wręczanie upominków. Z powyższego wynika, że o reprezentacji można mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacjach z kontrahentami, gośćmi i potencjalnymi klientami.

W związku z powyższym należy uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym poniesione przez Pana wydatki na zakup artykułów spożywczych, napoi bezalkoholowych, słodyczy i wyrobów cukierniczych, wykorzystywanych między innymi na poczęstunek dla kontrahentów, mieszczą się w definicji pojęcia „reprezentacji”i w związku z tym są wydatkami, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te ponoszone są w celu kształtowania pozytywnego wizerunku firmy na zewnątrz również w relacjach z kontrahentami.

Zgodnie z art. 14a § 2 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 wyżej wymienionej ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 wyżej wymienionego art. 14b.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie, zgodnie z art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa, służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków – Prądnik w terminie siedmiu dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj