Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-82/07/JK
z 27 grudnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-82/07/JK
Data
2007.12.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
grunt zabudowany
nieruchomości
sprzedaż budynków
towar używany
użytkowanie wieczyste


Istota interpretacji
Czy zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności posadowionych na nim budynków podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 940 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2007 r. (data wpływu 5.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania zbycia budynku łącznie z prawem wieczystego użytkowania gruntu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 października 2007 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony dnia 13.12.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania zbycia budynku łącznie z prawem wieczystego użytkowania gruntu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka planuje zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z prawem własności posadowionych na tych gruntach budynków. Budynki znajdujące się na nieruchomości gruntowej zgodnie z ewidencją środków trwałych Spółki przeznaczone są na działalność warsztatowo – przemysłową. Przedmiotowe naniesienia zostały posadowione w latach 1900 – 1990. Ponadto w roku 1984 dokonano utwardzenia placu. Spółka oświadczyła, że ww. budynki zostały wybudowane (nabyte) przed rokiem 1993 tj. przed wejściem w życie ustawy o VAT i nie przysługiwało jej z tego tytułu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Spółka wyjaśniła ponadto, że w ciągu pięciu ostatnich lat w przedmiotowych budynkach wykonywane były drobne remonty i naprawy, których wartość nie przekroczyła jednak 30 % wartości tych budynków. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z 2002 r. przedmiotowa nieruchomość gruntowa została przeznaczona pod budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne oraz jednorodzinne szeregowe. Zapisy powyższego planu zakładają rozbiórkę istniejących obiektów budowlanych. Spółka zamierza sprzedać ww. nieruchomości łącznie z prawem wieczystego użytkowania gruntu, na których się one znajdują w oparciu o przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lutego 2007 r. w sprawie określenia sposobu i trybu organizowania przetargu na sprzedaż składników aktywów trwałych przez spółkę powstałą w wyniku komercjalizacji (Dz. U. Nr 27, poz. 177 z 2007 r.)


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności posadowionych na nim budynków podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług...


Zdaniem wnioskodawcy transakcja zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów wraz z prawem własności posadowionych na tym gruncie budynków podlegać będą zwolnieniu od podatku od towarów i usług albowiem budynki znajdujące się na nieruchomości gruntowej zostały wzniesione w latach 1900 – 1990 tj. przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług i w okresie obowiązywania tej ustawy nie czyniono remontów lub modernizacji tych obiektów. W chwili obecnej ww. budynki są użytkowane zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określa m. in. przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; eksport towarów; import towarów; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl unormowania zawartego w art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Budynki przeznaczone na cele inne niż mieszkaniowe mogą korzystać ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zgodnie, z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Zgodnie z art. 43 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy przez towary używane rozumie się budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się do dostawy towarów wymienionych w ust. 2 pkt 1, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:


  1. miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,
  2. użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.


Natomiast kwestię ustalenia obrotu przy dostawie prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym położone są budynki, rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ww. ustawy stanowiący, iż w przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem.

Ponadto na mocy § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0 %.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza zbyć prawo wieczystego użytkowania gruntu wraz ze znajdującymi się na tym gruncie budynkami warsztatowo - przemysłowymi. Przedmiotowe nieruchomości stały się własnością Spółki przed rokiem 1993, zatem niewątpliwie nie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jednocześnie opisane budynki warsztatowo – przemysłowe spełniają kryteria, które pozwalają uznać je za towary używane, gdyż od końca roku w którym zakończono budowę minęło więcej niż 5 lat. Ponadto do opisanego zdarzenia przyszłego nie znajdują zastosowania przepisy wyłączające zwolnienie od podatku od towarów i usług. Spółka poniosła jedynie wydatki na bieżące utrzymanie tych obiektów, a ich wartość nie przekroczyła 30% wartości opisanych nieruchomości.

Konkludując, należy stwierdzić, iż w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdą przepisy art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 29 ust. 5 wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, a także § 8 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, pozwalające przy przedmiotowej dostawie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj