Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPR2/423-157/07/JB
z 24 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPR2/423-157/07/JB
Data
2007.09.24



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
gastronomia
koszty uzyskania przychodów
odliczanie podatku naliczonego
poczęstunki
podatek naliczony
reprezentacja


Pytanie podatnika
Czy w świetle aktualnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego, a w szczególności art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o pdop, Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów podatek naliczony od towarów lub usług nabytych lub importowanych dla celów reprezentacji.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr. 8, poz.60 ze zm), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29 czerwca 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie – biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

- uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka, w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, ponosi wydatki na reprezentację, w szczególności na:

- usługi gastronomiczne,

- wystrój recepcji (np. zakup kwiatów na recepcję),

- poczęstunek dla klientów i kontrahentów Banku oraz

- drobne prezenty o charakterze reprezentacyjnym.

Bank wskazuje, iż od 1 stycznia 2007 roku, zgodnie z art. 16 ust. l pkt 28 ustawy o pdop wydatki na cele reprezentacji nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Banku.Zgodnie natomiast z art. 88 ust. l pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zmianami; dalej jako: „ustawa VAT") obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów, gdy brak możliwości zaliczenia wydatków do kosztów przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Oznacza to, zdaniem Banku, iż podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów, które nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy pdop, nawet wówczas, gdy zakupy wiążą się ze sprzedażą opodatkowaną. Dodatkowo art. 88 ust. 1 ustawy VAT zabrania odliczania podatku naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych (z wyjątkiem określonych przypadków wymienionych w tym artykule).

Biorąc powyższe pod uwagę, Podatnik zwrócił się z prośbą o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska, iż w świetle aktualnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego, a w szczególności art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o pdop, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów podatek naliczony od towarów lub usług nabytych lub importowanych dla celów reprezentacji.

Zdaniem Strony w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie regulacje zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a i art.16 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.Bank zwraca uwagę, iż w świetle w/w przepisów, ponoszone przez niego wydatki reprezentacyjne nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, bowiem zostały wprost wyłączone z kosztów podatkowych przez ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od takich wydatków.Mając powyższe na uwadze, zdaniem Banku, należy uznać, że wypełniona zostaje dyspozycja normy prawnej zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o pdop (tj. „brak prawa do odliczenia"), co w konsekwencji, pozwala na przyjęcie, że podatek naliczony od nabytych lub importowanych towarów i usług na potrzeby reprezentacji stanowić będzie koszt podatkowy.Co więcej, w opinii Banku, fakt, iż sam wydatek reprezentacyjny nie będzie stanowić dla Banku kosztu uzyskania przychodów, nie wpływa na kwalifikację podatkową jako kosztu podatkowego podatku naliczonego od towarów i usług.Należy bowiem wskazać, że zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. l tejże ustawy. Tym samym, za koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu uznaje się koszty, które nie zostały poniesione w celu uzyskania przychodu lub zostały poniesione przez podatnika w tym celu, lecz ustawodawca wyłączył je z katalogu kosztów podatkowych.Jako że bezsprzeczny jest fakt, iż wydatki reprezentacyjne ponoszone są w celu uzyskania przychodów, tym samym kwota podatku naliczonego od takich wydatków powinna również zostać uznana jako związana z osiągnięciem przychodu. Bank podkreśla również, iż żaden przepis ustawy nie wyłącza z kosztów uzyskania przychodów kwoty podatku naliczonego od wydatków na potrzeby reprezentacji. Nie można uznać, że podstawą do takiego wyłączenia byłby art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop, gdyż nie jest on przepisem szczególnym do art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o pdop oraz dotyczy on, zgodnie z zasadą, że przychody i koszty podatkowe w podatku dochodowym rozpoznawane są przez podatnika bez należnego/naliczonego podatku VAT, kwoty netto wydatków na cele reprezentacji.Na poparcie własnego stanowiska Bank powołuje się na postanowienie wydane przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie dniu 2 kwietnia 2007r., sygn. 1472/ROP1/423-63/07/KUKM oraz pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 września 2006r., sygn. 1401/PD-006-433/06/KK.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego przedstawiona przez Stronę argumentacja jest prawidłowa.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a w/w ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

- jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

- w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści wyżej powołanego przepisu wynika kilka istotnych kwestii:

- prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikowi podatku od towarów i usług,

- prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując, co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług, jeżeli nabywane przez niego towary i usługi wykorzystywane są następnie do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Jeżeli służą one czynnościom zwolnionym z podatku od towarów i usług lub w ogóle niepodlegającym opodatkowaniu tym podatkiem, prawo do odliczenia podatku naliczonego od ich nabycia nie przysługuje. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Podatnik prowadzi działalność pośrednictwa finansowego, która, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług, jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Ponieważ działalność Strony w w/w zakresie jest zwolniona, zatem podatek naliczony wynikający z faktur za towary i usługi wykorzystywane na potrzeby działalności bankowej nie podlega odliczeniu od podatku należnego, a w konsekwencji jest kosztem uzyskania przychodu, w myśl cytowanego wyżej art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego bez znaczenia w przedmiotowej sprawie pozostaje fakt, że począwszy od 1 stycznia 2007r. ponoszone przez Podatnika wydatki na reprezentację, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie stanowią kosztu uzyskania przychodów. Art. 16 ust. 1 pkt 28 cyt. ustawy, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, odnosi się jedynie do wydatków na reprezentację i dotyczy wyłącznie kwot netto zakupionych towarów i usług. Podatek od towarów i usług związany z nabyciem towarów i usług na potrzeby reprezentacji nie stanowi wydatku na reprezentację, lecz obciążenie publiczno-prawne związane z dokonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem. Wobec powyższego brak jest podstaw do zaliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, związanego z nabyciem towarów i usług przeznaczonych na potrzeby reprezentacji, do wydatków, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28. Tym samym naliczony podatek od towarów i usług stanowić może dla Spółki koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spełnione zostały bowiem przesłanki wskazane w tym przepisie, uprawniające podatnika do obciążenia kosztów podatkowych naliczonym podatkiem od towarów i usług, a mianowicie:

- towary i usługi zostały przez podatnika nabyte w celu świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

- dodatkowo, na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podatek od towarów i usług związany z nabyciem towarów i usług na cele reprezentacji nie podlega uwzględnieniu w deklaracji VAT-7. Powołany przepis stanowi bowiem, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Reasumując, zdaniem Naczelnika tut. Urzędu, w przytoczonym stanie faktycznym podatek naliczony wynikający z faktur za towary i usługi wykorzystywane na potrzeby reprezentacji prowadzonej przez Stronę działalności pośrednictwa finansowego będzie stanowił dla Spółki koszt uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj