Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-191/07-2/ŁM
z 29 stycznia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-191/07-2/ŁM
Data
2008.01.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
potrącalność kosztów
świadczenie usług
usługi monitorowania


Istota interpretacji
Czy Agencja Detektywistyczna i Ochrony Sp. z o.o. może, uregulowaną na podstawie podpisanej umowy przejęcia praw i obowiązków, cenę w kwocie 84.000,00 zł zaliczyć w całości bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 485 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2007 r. (data wpływu 29.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ceny zapłaconej za przejęcie kontraktów handlowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29.10.2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ceny zapłaconej za przejęcie kontraktów handlowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Agencja Detektywistyczna i Ochrony „J” Sp. z o.o. świadczy usługi ochrony dla osób fizycznych i prawnych.

Jednym z rodzajów świadczenia usług dla klientów jest monitorowanie ich obiektów w systemie monitoringu systemów i sygnałów alarmowych. Przykładowo klient mający obiekt, w którym założony jest system alarmowy podłączony jest do stacji monitorowania sygnałów alarmowych J. Za całodobowe monitorowanie (nadzór i kontrolę) pobierana jest, na podstawie umowy, stała opłata w średniej miesięcznej wysokości około 100 zł.

Firma J Sp. z o.o. przejęła od innej firmy z branży ochrony kontrakty handlowe dotyczące usługi monitoringu. Następnie została podpisana trójstronna umowa przejęcia praw i obowiązków pomiędzy zbywcą, nabywcą oraz klientem, na podstawie której „J” świadczy dalsze usługi ochrony.

Za nabycie nowych, około 270 umów na świadczenie usług monitoringu „J” zapłacił stronie sprzedającej kwotę 84.000,00 zł netto, na podstawie wystawionych faktur VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Agencja Detektywistyczna i Ochrony „J” Sp. z o.o. może, uregulowaną na podstawie podpisanej umowy przejęcia praw i obowiązków, cenę w kwocie 84.000,00 zł zaliczyć w całości bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy uregulowana cena za przejęcie praw i obowiązków z kontraktów może być w całości zaliczona bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Koszty te zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów w postaci wynagrodzenia Spółki za wykonywanie na podstawie ww. kontraktów usług ochrony mienia w systemie monitoringu. Przychody te uzyskiwane są przez Agencję Detektywistyczną i Ochrony „J’’ Sp. z o.o. jako stronę przedmiotowych umów.

W konsekwencji zostały spełnione warunki niezbędne w świetle cyt. wyżej przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do bezpośredniego zaliczenia kwoty 84.000,00 zł jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawę prawną kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów stanowi art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Zgodnie z powyższym uregulowaniem podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych, wszelkich wydatków, pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą lub inną działalnością zarobkową, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Aby dany wydatek mógł być zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów muszą być spełnione warunki, a mianowicie:

  • wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu,
  • wydatek będzie poniesiony w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków określonych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.


Podatnik kwalifikując poniesione wydatki do kosztów uzyskania przychodów powinien kierować się podstawową zasadą związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym kosztem, a możliwością osiągnięcia z tego tytułu przychodu, bo to na nim w ostateczności spoczywa ciężar udowodnienia tego faktu. Ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem ich poniesienia, jakim jest osiągnięcie przychodu.

Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego każdy wydatek, poza wyraźnie wymienionymi w ustawie wymaga indywidualnej oceny pod kątem związku z przychodem i racjonalności działania dla osiągnięcia tego przychodu. Generalnie zaś można przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Konieczne jest też właściwe udokumentowanie wydatku. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, iż jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów, nie można uznać za koszt wydatków, których charakter budzi wątpliwości.

Należy podkreślić, że to podatnik prowadzący działalność gospodarczą sam decyduje o rozmiarze, rodzaju i formie ponoszonych wydatków.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółka poniosła wydatek w kwocie 84.000,00 zł (netto) z tytułu zapłaty za przeniesienie na jej rzecz praw i obowiązków z tytułu umów na świadczenie usług monitoringu. Jak podkreśla Spółka bilans przedmiotowych umów prowadzi do osiągnięcia przychodu po stronie Spółki w postaci wynagrodzenia za wykonywanie usług.

Wobec faktu, iż wydatki z tytułu zapłaty stronie sprzedającej za przejęte od niej kontakty handlowe nie zostały ujęte w katalogu negatywnym art. 16 ust. 1 przywołanej ustawy, mogą być zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodów. Skoro świadczenie usług monitoringu warunkuje uzyskanie przychodu, uznać należy, iż cena zapłacona za przejęcie tych usług, jako wydatek związany z osiąganiem przychodów, stanowić może koszt uzyskania przychodu, dotyczący całokształtu działalności, związany z funkcjonowaniem Spółki.

Natomiast dla prawidłowego ustalenia momentu zaliczenia w koszty uzyskania przychodów ponoszonych wydatków decydujące znaczenie ma przepis art. 15 ust. 4 – 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Począwszy od 01.01.2007 r. ustawodawca wprowadził odrębne zasady dotyczące momentu rozpoznawania kosztów dla celów podatkowych, w zależności od tego czy dany wydatek w sposób bezpośredni można powiązać z konkretnym przychodem, czy też wydatek ten dotyczy całokształtu działalności podatnika. Zgodnie z art. 15 ust. 4d ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Dodać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 4e tej ustawy za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, iż uregulowana cena z tytułu zawarcia umowy przejęcia praw i obowiązków pomiędzy zbywcą, nabywcą oraz klientem, na podstawie której Spółka będzie świadczyć usługi monitoringu, może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, przy czym za dzień poniesienia tych kosztów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku) (…).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj