Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/SOI/423-20/07/DW
z 4 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/SOI/423-20/07/DW
Data
2007.07.04



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
agent
agent ubezpieczeniowy
impreza
impreza integracyjna
szkolenie
ubezpieczenia
ubezpieczenia osobowe
umowa ubezpieczenia
usługi gastronomiczne
usługi szkoleniowe
wydatki szkoleniowe


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione przez Spółkę związane z zakwaterowaniem w hotelu, wyżywieniem, wynajęciem sal oraz miejsc parkingowych w związku z przeprowadzanymi konferencjami/szkoleniami merytorycznymi stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art.15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?


W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka organizuje szkolenia/konferencje dla sieci sprzedaży tj. agentów ubezpieczeniowych, które finansowane są ze środków obrotowych Spółki. Konieczność szkoleń wynika z zapisów w umowach pośrednictwa ubezpieczeniowego zawartych pomiędzy Spółką a agentami ubezpieczeniowymi. Zakres powyższych szkoleń/konferencji pozostaje w ścisłym związku z działalnością gospodarczą Spółki i obejmuje min. informowanie agentów o oferowanych przez Spółkę produktach, technikach ich sprzedaży, przedstawianie planów i kierunków rozwoju, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia sprzedaży oferowanych przez Spółkę produktów. Spółka podpisuje umowy na organizację szkoleń/konferencji z zewnętrznymi dostawcami, którzy zapewniają pełną obsługę szkoleń/konferencji, w tym zakwaterowanie w hotelu, miejsca parkingowe, wynajem sal, wyżywienie.

Niezależnie od powyższego niektóre szkolenia/konferencje zawierają również elementy reprezentacyjne w czasie wolnym od zajęć szkoleniowych, min. uroczyste kolacje, występy zespołów artystycznych itp.

Mając na uwadze powyższe, Towarzystwo wnosi o udzielenie pisemnej interpretacji czy:

1.wydatki poniesione przez Spółkę związane z zakwaterowaniem w hotelu, wyżywieniem, wynajęciem sal oraz miejsc parkingowych w związku z przeprowadzanymi konferencjami/szkoleniami merytorycznymi stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art.15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

2.usługi gastronomiczne oraz inne elementy reprezentacyjne wykraczające poza zakres szkoleń merytorycznych, zgodnie z art.16 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

W ocenie Spółki wydatki poniesione w związku z zakwaterowaniem, wyżywieniem, wynajęciem sali oraz miejsc parkingowych mają bezpośredni związek z uzyskiwanymi przychodami i stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art.15 ust.1 ustawy pdop. Uzasadniając powyższe stanowisko Spółka wykazuje, iż przedmiotowe szkolenia pozostają w ścisłym związku z jej działalnością w zakresie sprzedaży ubezpieczeń i zmierzają do zwiększenia przychodów uzyskiwanych przez zakład ubezpieczeń. Spółka jest zobowiązana do przeprowadzania szkoleń i konferencji umożliwiających agentom pozyskiwanie wiedzy o produktach oferowanych przez Spółkę, na mocy zawartych z agentami umów pośrednictwa ubezpieczeniowego.

Według Spółki nie ma podstaw do zaliczenia tych wydatków do kosztów reprezentacji o których mowa w art.16 ust.1 pkt 28 ustawy. Organizacja szkoleń i konferencji stanowi fragment polityki szkoleniowej Spółki, która konkurując z innymi firmami na rynku ubezpieczeniowym w sposób systematyczny musi budować rynek swoich produktów w oparciu o sprawną sieć sprzedaży.

Odnośnie pozostałych kosztów (bankietów, występów artystycznych itp.) Spółka stoi na stanowisku, iż powyższe wydatku nie stanowią kosztu uzyskania przychodów stosownie do art.16 ust.1 pkt 28 ustawy, zgodnie z którym nie uznaje się za koszt uzyskania przychodów kosztów reprezentacji. Koszty te należy ściśle rozgraniczyć w stosunku do kosztów przeprowadzonych szkoleń i konferencji.


W opisanym stanie faktycznym, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie mając na uwadze stanowisko Spółki zawarte w przedmiotowym wniosku, zauważa co następuje:


W rozszerzonej definicji kosztów- art.15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz. U z 2000r Nr 54, poz.654 ze zmianami/ czytamy, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. tej ustawy.

Podatnik musi zatem wykazać, że poniósł koszt celowy i racjonalny przy zachowaniu związków przyczynowo-skutkowych między poniesionym kosztem a przychodem. Konkretny wydatek uznaje się za koszt uzyskania przychodów, jeżeli podatnik faktycznie wydatek poniósł, wykaże związek wydatku z uzyskanym lub racjonalnie spodziewanym przychodem i przedstawi dowód umożliwiający obiektywną ocenę, że powyższe okoliczności miały miejsce.

W przedmiotowym wniosku, podatnik wnosi o potwierdzenie, że wydatki poniesione przez Spółkę związane z zakwaterowaniem w hotelu, wyżywieniem, wynajęciem sal oraz miejsc parkingowych w związku z przeprowadzanymi konferencjami/szkoleniami merytorycznymi dla agentów stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodu.

Koszty ponoszone w związku z organizacją konferencji/szkoleń dla agentów, mające na celu uaktualnienie ich wiedzy o produktach oferowanych przez Spółkę oraz standardach obsługi klientów, mają bezpośredni związek z prowadzoną działalnością i wpływają na wielkość realizowanego przychodu. Niewątpliwie jest to działanie którym Spółka przyczynia się do wzrostu umiejętności współpracujących agentów, co w konsekwencji wpływa na zwiększenie osiągniętych przychodów. Zachowany więc zostaje podstawowy warunek uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu, jakim jest istnienie między nim a osiągniętym przychodem związku przyczynowo-skutkowego, czyli wpływu określonego wydatku na powstanie przychodu lub jego zachowania czy też zabezpieczenia źródła przychodów.

Zatem, do podatkowych kosztów uzyskania przychodów Towarzystwo ma prawo zaliczyć koszty szkoleń obejmujące zakwaterowanie w hotelu, wyżywienie, wynajęcie sal oraz miejsc parkingowych dla agentów biorących udział w szkoleniu.

Odnośnie wydatków na organizację uroczystych bankietów, występów artystycznych itp. w czasie wolnym od zajęć- koszty te należy ściśle rozgraniczyć w stosunku do kosztów przeprowadzonych szkoleń i konferencji. Powyższych wydatków, ponoszonych na rzecz agentów Spółka nie może zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodów gdyż nie spełniają one, zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu, podstawowej przesłanki zawartej w art.15 ust.1 ustawy

o podatku dochodowym od osób prawnych- brak jest bowiem powiązania zarówno pośredniego jak i bezpośredniego pomiędzy nimi a przychodami Spółki. Kosztami uzyskania przychodów są bowiem koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem podatnika usługi gastronomiczne oraz inne elementy reprezentacyjne wykraczające poza zakres szkoleń merytorycznych, zgodnie z art.16 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowią kosztu uzyskania przychodu. W myśl powyższego - do podatkowych kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się między innymi: kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Przepis, wyłączając z kosztów wydatki na reprezentację, nie zdefiniował tego pojęcia, wskazując jedynie, iż kosztem w szczególności nie będą wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Zgodnie z definicją słownikową –Słownik Języka Polskiego PWN, Warszawa 2003r. tom III, str. 932) -reprezentacja oznacza okazałość, wytworność (wystawność) w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Z punktu widzenia firmy reprezentacja ma na celu promocję danego podmiotu, jego dobre reprezentowanie, stwarzanie i utrzymywanie dobrego wizerunku przedsiębiorstwa. Reprezentacja ukierunkowana jest na wypromowaniu podmiotu gospodarczego. W odniesieniu do współpracujących z Towarzystwem agentów ubezpieczeniowych z którymi podatnik podpisał umowy agencyjne, trudno jest mówić o reprezentacji. Przedmiotowe wydatki poniesione przez Spółkę nie mogą być traktowane jako reprezentacja, bowiem nie spełniają one charakteru reprezentacji, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podstawowe znaczenie ma bowiem cel jakiemu te wydatki służą. Reprezentacja musi mieć na celu świadome kształtowanie właściwego wizerunku firmy, stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego towarów czy produktów. Dobre reprezentowanie, wywołujące korzystne postrzeganie przedsiębiorcy przez podmioty zewnętrzne. Koszty organizacji dla współpracujących z podatnikiem agentów ubezpieczeniowych - uroczystych kolacji, występów artystycznych itp. w czasie wolnym od zajęć szkoleniowych- nie mając na celu reprezentowania firmy „na zewnątrz” czy też pozyskiwania nowych klientów.

Reasumując, wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację konferencji/szkoleń merytorycznych, jako koszty mające bezsporny związek z przychodami lub zachowaniem albo zabezpieczenia źródła przychodów stanowią dla Spółki koszt uzyskania przychodu. Natomiast pozostałe wydatki mające charakter rozrywkowy takie jak uroczyste kolacje, występy artystyczne itp., organizowane dla współpracujących z firmą podmiotów zewnętrznych (agentów ubezpieczeniowych) w czasie wolnym od zajęć szkoleniowych nie mogą być zaliczone przez Spółkę do podatkowych kosztów uzyskania przychodów gdyż nie spełniają, podstawowej przesłanki zawartej w art.15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tj. nie wykazują logicznego związku z osiąganym przychodem.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj