Interpretacja Urzędu Skarbowego w Iławie
PP/443-3/07
z 10 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-3/07
Data
2007.05.10


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Iławie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
obowiązek instalacji kasy rejestrującej
podatnik podatku od towarów i usług
stawki podatku
towar używany


Pytanie podatnika
1. Czy sprzedaż innych rzeczy używanych niż odzież zmieniłaby klasyfikację przedmiotu działalności mojego przedsiębiorstwa i tym samym zobowiązany byłbym do złożenia wniosku o zmianę?
2. Czy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 43 ust. 2 sprzedaż innych towarów używanych niż odzież jest zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT i czy tym samym nadal nie będę zobligowany do ewidencjonowania przychodu za pomocą kasy fiskalnej?
Tożsamy z
145567, 153748


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Iławie działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1-4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z później. zm.), w związku z wnioskiem Podatnika z dnia 12.02.2007 r. (wpływ do US dnia 14.02.2007 r.) o dokonanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego;

  • odmawia wydania wiążącej interpretacji w zakresie pytania 1
  • orzeka, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego zarówno w części 1 jak i 2 pytania 2.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Iławie, działając na podstawie art. 14a § 1-4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z póżn. zm.), udziela pisemnej interpretacji na wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Składając wniosek podatnik, płatnik lub inkasent jest zobowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie (art. 14a § 2 ww. ustawy ordynacja podatkowa).

Pismem z dnia 12.02.2007 r. (wpływ do US dnia 14.02.2007 r.), Podatnik, zwrócił się o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny i stanowisko w sprawie przedstawione przez Podatnika: „Od 01.09.199 roku zarejestrowany jestem pod firmą Firma handlowo usługowa i prowadzę działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży odzieży używanej, a której przedmiot określono według Europejskiej Klasyfikacji Działalności jako „sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w sklepach (52.50)”. Ponieważ w towarze, który otrzymuję od hurtowników oprócz odzieży często znajdują się także inne przedmioty np filiżanki, figurki, lalki itp., postanowiłem rozszerzyć swoją działalność także o sprzedaż innych używanych artykułów."

Pytania dotyczą kwestii:

  1. Czy sprzedaż innych rzeczy używanych niż odzież zmieniłaby klasyfikację przedmiotu działalności mojego przedsiębiorstwa i tym samym zobowiązany byłbym do złożenia wniosku o zmianę?
  2. Czy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 43 ust.2 sprzedaż innych towarów używanych niż odzież jest zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT i czy tym samym nadal nie będę zobligowany do ewidencjonowania przychodu za pomocą kasy fiskalnej?

Stanowisko Podatnika: „Stosując wykładnię literalną przepisów prawa, w szczególności postanowień Europejskiej Klasyfikacji Działalności oraz ustawy o podatku od towarów i usług, termin taki jak „artykuły używane” nie wskazuje na definicję ich na odzież i inne rzeczy, a tym samym jest określeniem zbiorczym i ze względów semantycznych obejmuje inne przedmioty. W konsekwencji rozszerzenie przedmiotu działalności mojego przedsiębiorstwa na sprzedaż innych używanych artykułów nie skutkuje zmianą kwalifikacji przedmiotu działalności i objęte jest ustawowymi zwolnieniami od podatku od towarów i usług. Oczywistym jest także stwierdzenie, iż tym samym nie mam obowiązku prowadzenia ewidencji przychodu za pomocą kasy fiskalnej, a jedynie na zasadach poprzednich tj. za pomocą księgi przychodów i rozchodów.”

Stanowisko Organu podatkowego:

Odnośnie zapytania 1.

Zgodnie z art. 14a § 1-4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego udziela pisemnej interpretacji na wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W związku z powyższym tutejszy organ podatkowy nie jest organem właściwym do wydania wiążącej interpretacji co do kwestii czy sprzedaż innych rzeczy używanych niż odzież zmieniłaby klasyfikację przedmiotu działalności Pana przedsiębiorstwa i tym samym zobowiązała by do złożenia wniosku o zmianę tej klasyfikacji. Organem właściwym jest Główny Urząd Statystyczny.

Odnośnie zapytania 2.

Stanowisko podatnika przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego zarówno w części 1 jak i 2 pytania 2.

Stanowisko organu podatkowego odnoszące się do: czy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 43 ust.2 sprzedaż innych towarów używanych niż odzież jest zwolniona od opodatkowania podatkiem VAT?

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, zgodnie z definicją sformułowaną w art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle oraz ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Tak więc w przypadku czynnego podatnika podatku od towarów i usług nie korzystającego ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl powyżej wymienionego art. 5 ust. 1 pkt 1 odpłatna dostawa towarów używanych takich jak odzież, filiżanki, figurki, laki, itp. podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Ponadto ust. 2 pkt 2 w/w artykułu stanowi, iż przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku".

Tak więc zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT podlegać będą towary używane, które stanowiły u dokonującego dostawy składnik majątku, a nie były przedmiotem jego działalności – towarem handlowym.

Stanowisko organu podatkowego odnoszące się do: czy tym samym nadal nie będę zobligowany do ewidencjonowania przychodu za pomocą kasy fiskalnej?

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z § 3a ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 z późn zm.) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 30 czerwca 2007 r. roku zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w 2006 r. kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl § 3a ust. 6 powyższego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących: Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w pierwszym półroczu 2007 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Mając zatem na względzie powyższe przepisy, jeśli będzie Pan dokonywał dostaw odzieży używanej, filiżanek, figurek, lalek itp. na rzecz prowadzących działalność gospodarczą osób fizycznych lub na rzecz osób prawnych nie ma Pan obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Jednak w przypadku dokonywania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, podatnik prowadzący działalność gospodarczą w 2007 roku w zakresie sprzedaży odzieży używanej ma prawo korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej do momentu przekroczenia w 2007 roku kwoty obrotów z tytułu tego rodzaju sprzedaży w wysokości 40.000 zł.

W świetle obowiązujących na dzień wydania niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego w tym zakresie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Iławie stoi na stanowisku, że odpłatna dostawa towarów używanych takich jak odzież, filiżanki, figurki, laki, itp. dokonywana przez podatnika zarejestrowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług podlega opodatkowaniu - podatkiem od towarów i usług. Ze względu na fakt, iż nie będzie Pan użytkownikiem tych towarów, a jedynie posiadaczem – jako towaru handlowego, dostawę tych towarów nie będzie można uznać za dostawę towarów używanych w myśl art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnośnie obowiązku instalacji kasy decydujące znaczenie będzie miał fakt na rzecz kogo będzie dokonywał Pan dostawy towarów używanych i kwota obrotu jaką uzyska Pan z dostawy – pod tym kątem oraz z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących winien Pan ustalić czy powstanie u Pana obowiązek instalacji kasy rejestrującej, a tym samym obowiązek ewidencji obrotu z tytułu prowadzonej działalności na kasie rejestrującej. Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Iławie pragnie zauważyć, że rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących na dzień dzisiejszy obowiązuje jedynie do 30 czerwca 2007 r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Iławie informuje, że niniejsza interpretacja:

• dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania

• nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej uchylenia

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14a § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie.

Zażalenie zgodnie z przepisami art. 236 § 2, art. 220 i 223, w związku z art. 239 ustawy – Ordynacja podatkowa wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie.

Zażalenie powinno zgodnie z przepisami art. 222 ustawy – Ordynacja podatkowa zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj