Interpretacja Urzędu Skarbowego w Prudniku
PD-I/423-4/07
z 12 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-I/423-4/07
Data
2007.09.12



Autor
Urząd Skarbowy w Prudniku


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
gospodarstwo rolne
grunty rolne
podatek dochodowy od osób prawnych
sprzedaż gruntów
sprzedaż nieruchomości


Pytanie podatnika
Czy przychody ze sprzedaży części gospodarstwa rolnego korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie przepisu art.17 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz.654 ze zm.)?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w związku ze złożonym w dniu 19 czerwca 2007r. wnioskiem Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w ... datowanym na dzień 18 czerwca 2007r. nr L.dz. 196/07 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz.654 ze zm.) w kwestii, czy przychody ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego korzystają ze zwolnienia w oparciu o przepis art.17 ust.1 pkt 1 powołanej na wstępie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - stwierdza, że przedstawione przez Spółdzielnię stanowisko jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z treści art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) wynika, że stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl przepisu art. 14a § 3 i 4 ww. ustawy udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia zawierającego ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W dniu 19 czerwca 2007r. do tutejszego organu wpłynął wniosek nr L.dz. ......../07 Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w ... datowany na dzień 18 czerwca 2007r., w którym przedstawiając stan faktyczny Jednostka zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz.654 ze zm.) oraz ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2004 Nr 54, poz.535 ze zm.).

Niniejsze postanowienie rozstrzyga wątpliwości interpretacyjne w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, natomiast odpowiedzi na pytania Spółdzielni w zakresie podatku od towarów i usług udzielone zostaną poprzez wydanie odrębnych postanowień.

Jak wynika zatem ze złożonego w dniu 19 czerwca 2007r. wniosku Spółdzielnia zamierza dokonać sprzedaży gruntów (dz. ........./14, dz. ........./8, dz. ......../11) oznaczonych w ewidencji gruntów jako użytki kopalniane oraz las. Jak informuje dalej Jednostka ww. grunty użytkuje od lat 60-tych, a od roku 1986 jest ich właścicielem.

Wątpliwości Spółdzielni sprowadzają się do udzielenia odpowiedzi na pytanie:

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Spółdzielnia uważa, że ze sprzedaży tej części gospodarstwa może ona korzystać z przedmiotowego zwolnienia w oparciu o przepisy art.17 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku dokonał oceny formalnej poprawności wniosku i stwierdził, że zawiera on braki formalne, które uniemożliwiają organowi nadanie mu właściwego biegu i skutkują obowiązkiem ich usunięcia. Istnienie więc negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej interpretacji, jak również niepełne przedstawienie stanu faktycznego skutkowały tym, że pracownik tutejszego organu w dniu 2 lipca 2007r. wezwał telefonicznie wnioskodawcę do jego uzupełnienia sporządzając na tę okoliczność stosowną notatkę służbową.

Wypełniając żądanie organu Jednostka pismem nr L.dz. ......../07 z dnia 3 lipca 2007r. (data wpływu 06.07.2007r. oraz pismem nr L.dz. ......./07 z dnia 13 sierpnia 2007r. (data wpływu 14.08.2007r.) uzupełniła przedmiotowy wniosek załączając dodatkowo m.in. protokół Okręgowego Urzędu Górniczego w ... , decyzję nr 1/Be/07/... z dnia 12.07.2007r. Dyrektora Okręgowego Urzędu Górniczego w ... , pismo Ministerstwa Środowiska nr GA-49-269/07/4 z dnia 20.04.2007r., decyzję Marszałka Województwa ... nr ... z dnia 21.03.2007r., wypis z rejestru gruntów. Ponadto wskazała w jednym z ostatnich pism, iż działka ......./14 stanowi wyeksploatowane żwirowisko przeznaczone do rekultywacji, zaś pozostałe działki ......../8 oraz ......../11 stanowią las, który jest przeznaczony do dalszego zalesiania. W dniu 04.09.2007 wpłynęło od Jednostki kolejne pismo uzupełniające nr L.dz. ......../07 datowane na dzień 03.09.2007r., w którym oświadczono, że na obszarze oznaczonym w ewidencji gruntów symbolem K (kopaliny), będącym zarazem wyeksploatowanym wyrobiskiem górniczym nie będzie prowadzona działalność górnicza.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Spółdzielnie i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2007 roku, wolne od podatku są:

1) dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji, gospodarstwa rolnego, odwołując się w tym zakresie w art. 2 ust. 4 do ustawy o podatku rolnym. Zgodnie z art. 2 ust. 1 i art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r., Nr 136 poz. 969 ze zm.) gospodarstwem rolnym jest obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast opodatkowaniu podatkiem rolnym w myśl art. 1 ustawy o podatku rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z przedstawionych przepisów wynika zatem, że o tym, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to pośrednio o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego, przychodu ze sprzedaży gruntów decyduje informacja z ewidencji gruntów prowadzonej na podstawie rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001r. Nr 38, poz. 454).

Zgodnie z § 67 ww. rozporządzenia użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

1) użytki rolne,

2) grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione,

3) grunty zabudowane i zurbanizowane,

4) użytki ekologiczne (...),

5) nieużytki (...),

6) grunty pod wodami,

7) tereny różne (...).

Stosownie zaś do klasyfikacji wynikającej z § 68 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa w sprawie ewidencji gruntów i budynków, użytki rolne dzielą się na:

1) grunty orne, oznaczone symbolem –R,

2) sady,

3) łąki trwałe,

4) pastwiska trwałe,

5) grunty rolne zabudowane,

6) grunty pod stawami,

7) rowy.

Według § 68 ust. 2 ww. rozporządzenia grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione dzieli się na:

1) lasy, oznaczone symbolem – Ls,

2) grunty zadrzewione i zakrzewione.

Natomiast w świetle § 68 ust.3 ww. rozporządzenia grunty zabudowane i zurbanizowane dzielą się na:

1) tereny mieszkaniowe,

2) tereny przemysłowe,

3) inne tereny zabudowane,

4) zurbanizowane tereny niezabudowane,

5) tereny rekreacyjno-wypoczynkowe,

6) użytki kopalne, oznaczone symbolem – K

7) tereny komunikacyjne (...)

Mając zatem na uwadze wskazane przepisy prawa, jak również przedłożony wypis z rejestru gruntów - wbrew stanowisku Jednostki - brak jest w ocenie tutejszego organu podstaw do uznania, aby dochód ze sprzedaży działki:

- 552/8 oraz 770/11 – lasy i grunty leśne oznaczone jako Ls oraz

- 771/14 – użytki kopalne oznaczone jako K

był dochodem wolnym od podatku w oparciu o przepisy art.17 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym stanowisko Spółdzielni wyrażone we wniosku należy uznać za błędne.

Należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia, w tym wskazane w ww. art.17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowią odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, będące wyrazem zasady sprawiedliwości podatkowej, wynikającej z Konstytucji RP. Dlatego też zawierające je przepisy muszą być interpretowane w sposób precyzyjny, ścisły i niedopuszczalne jest obejmowanie ich wykładnią rozszerzającą.

Skoro w przepisie wyraźnie ustawodawca wskazał, iż zwolnienie dotyczy wyłącznie dochodów ze sprzedaży nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z takiego zwolnienia skorzystają wyłącznie grunty orne na dz. 771/14, od których Jednostka jest podatnikiem podatku rolnego.

W świetle powyższego w ocenie tutejszego organu stanowisko zajęte przez Jednostkę jest nieprawidłowe.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, że udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Przy tym należy także podkreślić, że interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia (vide art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Od niniejszego postanowienia służy stronie na podstawie art.14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu, które wnosi się w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie.

Zażalenie powinno spełniać wymogi zawarte w art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, tj. zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj