Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wawer
1439/Df/I-2358/07/AK
z 20 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1439/Df/I-2358/07/AK
Data
2007.09.20



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wawer


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków


Słowa kluczowe
informacja podatkowa
opodatkowanie dochodów
umorzenie
zaległości podatkowe


Pytanie podatnika
Czy w przypadku udzielenia przez jednostkę samorządu terytorialnego ulgi w spłacie zobowiązania wobec m.st. Warszawy osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej należy wystawić informację o wysokości przychodów PIT-8C z tytułu:
1.umorzenia należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ordynacji podatkowej, wynikających z umów cywilnoprawnych (wieczyste użytkowanie, przekształcenie wieczystego użytkowania,dzierżawa gruntów) oraz decyzji administracyjnych (zajęcie pasa drogowego)
2.umorzenia zaległości podatkowych z tytułu podatku od nieruchomości, podatku od środków transportu, podatku rolnego, podatku leśnego oraz opłat lokalnych
3. przedawnienia należności, w tym z tytułu umów cywilnoprawnych, podatków i opłat lokalnych


Postanowienie

Działając na podstawie art. 216 § l, art. 14 a § l i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r -Ordynacja podatkowa /j.t. Dz.U. z 2005r Nr 8, póz. 60 z późn. zm./, w związku z art. 4 ustawy z dnia 16.11.2006r o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217 poz. 1590), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer

postanawia

uznać stanowisko strony za prawidłowe

Uzasadnienie

Pismem z dnia 25.06.2007r (data wpływu do Urzędu 27.06.2007r) Urząd m.st. Warszawy dla Dzielnicy zwrócił się o interpretację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do przepisu art. 14a § l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.) naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik składając zapytanie do właściwego urzędu zgodnie z art. 14a § 2 ww. ustawy jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

W złożonym wniosku Urząd m.st. Warszawy dla Dzielnicy Warszawa zwrócił się z prośbą o udzielenie interpretacji w sprawie wystawienia podmiotom imiennych informacji PIT-8C.

W związku z powyższym stawia Strona pytanie, czy w przypadku udzielenia przez jednostkę samorządu terytorialnego ulgi w spłacie zobowiązania wobec m.st. Warszawy osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej należy wystawić informację o wysokości przychodów PIT-8C z tytułu:1.umorzenia należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ordynacji podatkowej, wynikających z umów cywilnoprawnych (wieczyste użytkowanie, przekształcenie wieczystego użytkowania,dzierżawa gruntów) oraz decyzji administracyjnych (zajęcie pasa drogowego)Stanowisko strony: W przypadku umorzenia osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej ww. należności należy wystawić PIT-8C. 2.umorzenia zaległości podatkowych z tytułu podatku od nieruchomości, podatku od środków transportu, podatku rolnego, podatku leśnego oraz opłat lokalnych Stanowisko strony: Umorzenie ww. należności podatkowych, z racji charakteru publicznoprawnego nie przysparza żadnych dochodów, zatem nie należy sporządzać informacji PIT-8C na rzecz podmiotu korzystającego z tego rodzaju ulg. 3. przedawnienia należności, w tym z tytułu umów cywilnoprawnych, podatków i opłat lokalnych Stanowisko strony: Z uwagi na fakt, iż nie dochodzi do uzyskania nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie należy sporządzać informacji PIT-8C


Po zapoznaniu się ze stanem faktycznym, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer stwierdza, co następuje:


Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania wynikająca z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano podatku. W artykule 10 ww. ustawy enumeratywnie wymieniono źródła przychodu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9, w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osoby lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art.14 ustawy, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i w ocenie tut. organu, ustawa w swoich założeniach daje podstawy prawne, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy.

Natomiast stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych „przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”.

Ustosunkowując się do pytania pierwszego zawartego we wniosku niezbędne jest przeanalizowanie przepisu art. 508 ustawy z dnia 23.04.1964r Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964r Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który stanowi, że zobowiązanie wygasa, gdy wierzyciel zwalnia dłużnika z długu, a dłużnik zwolnienie przyjmuje. W efekcie zwolnienia dłużnika z całości lub części długu następuje u niego trwały przyrost majątku. Umorzenie zobowiązania oznacza zmniejszenie lub zlikwidowanie zobowiązania pieniężnego, skutkiem czego jest wystąpienie po stronie dłużnika określonej korzyści. W świetle powyższego kierując się przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy uznać, że korzyści jakie osiąga dłużnik z tytułu umorzenia należności głównej stanowią dla niego realne przysporzenie majątkowe i przez to podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

A zatem umorzona kwota zobowiązania wynikającego z umowy cywilnoprawnej, osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Urząd m.st. Warszawy dla Dzielnicy Warszawa Wawer dokonujący umorzenia wierzytelności cywilnoprawnych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej m.in. z tytułu użytkowań wieczystych, dzierżawy gruntów jest zobowiązany wypełnić obowiązek nałożony przez art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ww. instytucja ma obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów z innych źródeł na druku PIT-8C dla każdej osoby, której umorzono ww. należności, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym dokonano umorzenia i przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Kwota umorzonych zaległości podatkowych w podatku od nieruchomości, podatku od środków transportu, podatku rolnego, leśnego, opłat lokalnych przez jednostkę samorządu terytorialnego - nie stanowi dla osoby, której udzielono ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych, przychodu opodatkowanego o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie będzie występował obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Natomiast w ocenie tutejszego organu podatkowego, w przypadku przedawnienia zobowiązania (wieczyste użytkowanie, podatki i opłaty lokalne), jeżeli wierzyciel dopuścił do tego nie podejmując czynności, przed upływem terminu przedawnienia, w celu zaspokojenia swojego roszczenia przed sądem lub innym organem powołanym do rozpoznawania spraw lub egzekwowania roszczeń, po stronie dłużnika nie powstaje przychód z nieodpłatnego świadczenia opodatkowany podatkiem dochodowym, dłużnik nie jest informowany o “odpisaniu wierzytelności”(art. 508 ustawy kodeks cywilny), w związku z czym na wierzycielu, w tym przypadku Urząd m.st. Warszawa dla Dzielnicy Wawer, nie ciąży obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer stwierdza, że stanowisko zajęte przez Urząd m.st. Warszawy dla Dzielnicy Warszawa Wawer we wniosku jest prawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wawer informuje, iż niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego, dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § l ustawy Ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacja podatkowa przysługuje prawo złożenia zażalenia. Zażalenie składa się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 art. 239 Ordynacji podatkowej) za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego. Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej – czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj