Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Radomiu
1463/DRa-I/4117-53/07/1/4/AM
z 16 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1463/DRa-I/4117-53/07/1/4/AM
Data
2007.08.16



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
środki pomocowe
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy uzyskane dochody z wynagrodzenia ze stosunku pracy finasowane ze środków z bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym?


D E C Y Z J A

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 14b § 5 pkt 1 w/w ustawy w związku z art. 4 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 217, poz. 1590),- Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 11.06.2007r. oraz uzupełnienia zażalenia z dnia 20.06.2007r. Pana na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 04.06.2007r. nr 1424/2170/4111/415/01/2007/Msz stwierdzające nieprawidłowość stanowiska Pana przedstawionego we wniosku z dnia 09.02.2007r. dotyczącego pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia ze stosunku pracy wypłacanego osobie realizującej kontrakt unijny finansowany w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej - utrzymuje w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 15.03.2007r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu wpłynął wniosek Pana o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia ze stosunku pracy finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy z Unii Europejskiej.

Podatnik poinformował, że jest zatrudniony w ............ na stanowisku Specjalisty d.s. Raportowania. Miejscem wykonywania czynności służbowych jest teren budowy na odcinku Siedlce-Łuków linii kolejowej E-20. Podatnik wyjaśnił, że bezpośrednim odbiorcą środków z Unii Europejskiej jest firma ........ która jest liderem zawartego konsorcjum ............. realizującego zadanie Modernizacja linii kolejowej E-20. W/w firma jako pierwsza otrzymuje środki bezpośrednio z funduszu ISPA, których uruchomienie następuje na polecenie beneficjenta – podmiot upoważniony do rozdziału środków z bezzwrotnej pomocy czyli .............. Podatnik dodaje, że Jego wynagrodzenie za realizację Kontraktu w 75% w momencie wypłaty finansowane jest ze środków unijnych bezpośrednio z konta, na które wpływa bezzwrotna pomoc zagraniczna w ramach funduszu ISPA.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu wydał w dniu 04.06.2007r. postanowienie nr 1424/2170/4111/415/01/2007/Msz, w którym stwierdził, że nie jest wystarczającą przesłanką do zastosowania przedmiotowego zwolnienia z podatku dochodowego wynagrodzenia Podatnika, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym tylko fakt otrzymywania wynagrodzenia za prace związane z bezpośrednią realizacją programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, bowiem nie jest spełniony drugi warunek określony przepisem - wynagrodzenie za pracę przy realizacji w/w projektu, mimo iż wypłacone przez pierwszego i głównego beneficjenta środków pomocowych, nie było faktycznie finansowane z tych środków (co potwierdzają załączone do wniosku wyciągi bankowe).

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdził, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Na w/w postanowienie Podatnik złożył zażalenie oraz uzupełnienie zażalenia, w którym wnosi o uchylenie zaskarżonego postanowienia w całości i ponowne rozpatrzenie Jego wniosku. Wskazuje, że uzyskał „Aneks nr 1 do umowy nr ..........który dołączył do zażalenia informujący o korekcie numerów rachunków bankowych, na jakie dokonywane będą płatności za realizację przedmiotowego zadania.

W związku z powyższym wnosi o wyjaśnienie stanowiska organu podatkowego w sprawie spełnienia drugiego warunku określonego przepisem - wynagrodzenie za pracę pochodzi bezpośrednio z konta, na które przekazywane są płatności dla wykonawcy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po rozpatrzeniu zarzutów zażalenia i jego uzupełnienia oraz po przeanalizowaniu materiału dowodowego znajdującego się w aktach sprawy stwierdza, że stanowisko Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu zawarte w zaskarżonym postanowieniu z dnia 04.06.2007r. nr 1424/2170/4111/415/01/2007/Msz jest słuszne.

Z akt sprawy wynika, że Pan ....... jest zatrudniony na umowę o pracę na stanowisku Specjalisty d.s. Raportowania w firmie ..............., która jest Liderem Konsorcjum ......... bezpośrednim wykonawcą realizującym projekt: Modernizacja linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce-Terespol, Etap I, Lot A Siedlce – Łuków współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu ISPA/FS nr ............ Zamawiającym są ............

Miejscem wykonywania przez Podatnika czynności służbowych jest teren budowy na odcinku Siedlce-Łuków linii kolejowej E 20. Jego obowiązki polegają na dokumentowaniu zadań budowlanych pod kątem rzeczowym i finansowym, tj. nadzór nad realizacją i terminowością prowadzonych robót na terenie budowy w odniesieniu do założonego harmonogramu postępu prac, przygotowanie dokumentów rozliczeniowych pod przyszłe fakturowanie za zrealizowane obiekty w okresach miesięcznych, prowadzenie dokumentacji wykonawczej i powykonawczej oraz sprawozdawczości i statystyki rzeczowo - finansowej oraz inne prace wynikające z potrzeb realizacyjnych na placu budowy.

Bezpośrednim odbiorcą środków z Unii Europejskiej jest firma .......... Uruchomienie środków następuje na polecenie beneficjenta - podmiot upoważniony do rozdziału środków z bezzwrotnej pomocy czyli ..............

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity w Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy orazb) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że organ pierwszej instancji zasadnie wskazał, iż zakres zwolnienia wynikający z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy z dnia 26 lipca 1991r. określony został dwiema przesłankami, tj.:
  • środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy,
  • podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Aby Podatnik mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia powyższe warunki muszą być spełnione łącznie.
    W przypadku pierwszej przesłanki ustawodawca określił charakter środków, których otrzymanie upoważnia do zastosowania zwolnienia, a mianowicie środki te muszą:
  • przybrać formę bezzwrotnej pomocy,
  • być przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub instytucji finansowych.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy ze zwolnienia korzysta nie tylko osoba, która otrzymała środki pomocowe bezpośrednio od rządu państwa obcego czy organizacji międzynarodowej albo międzynarodowej instytucji finansowej, ale także ta, która otrzymała je za pośrednictwem instytucji uprawnionej do ich rozdzielania.

Wskazać należy, że programy pomocowe realizowane są w praktyce przez osoby prawne lub inne jednostki organizacyjne. Choć beneficjentem pomocy jest określona osoba prawna (jednostka), to prace przewidziane programem pomocowym realizują określone osoby fizyczne, wykonujące konkretne zadania na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło zawartej z tą osobą prawną. W tym przypadku ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę (o pracę, zlecenia, o dzieło) z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego.

Biorąc pod uwagę drugą przesłankę, dochody pracowników i innych podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach umowy z osobą prawną, która pierwsza otrzymała bezzwrotną pomoc, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu. Istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest charakter czynności wykonywanych przez pracownika. Jeżeli pracownik wprost realizuje program pomocowy, wówczas otrzymane wynagrodzenie korzysta ze zwolnienia. Natomiast, jeżeli zaangażowany jest jedynie pośrednio w realizację celu programu pomocowego, otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie jest opodatkowane. Ze zwolnienia korzystają tylko te przychody pracowników, które są zapłatą za wykonanie przez nich czynności bezpośrednio związanych z realizacją programu oraz zostały sfinansowane z w/w środków pomocowych.

Zaznaczyć należy, że płatnik przy kwalifikacji dokonanych wypłat wynagrodzeń winien uwzględnić ustalenia ostatecznego rozliczenia programu, a zwolnieniu nie podlegają wypłaty finansowane z innych środków niż faktycznie przekazane fundusze unijne.

    W przedmiotowej sprawie Pan ......... do wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dołączył kserokopię Umowy z dnia 28.04.2006r. Nr ............ na roboty współfinansowane przez Unię Europejską w ramach programu ISPA/FS nr .............Modernizacja linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, Etap I, z której wynika, że zamawiający uzgodnił z wykonawcą, iż w zamian za zaprojektowanie i wykonanie robót zapłaci określoną cenę brutto. W skład tej ceny wchodzi:
  • cena netto w EUR, w której udział Funduszu ISPA/FS wynosi 75% i obejmuje wyłącznie koszty kwalifikowane,
  • podatek od towarów i usług lub kwota, jaka może być należną stosownie do postanowień Umowy w terminach i w sposób przewidziany w Umowie. Podatek VAT zostanie zapłacony zgodnie z obowiązującymi przepisami, prawem polskim i umowami międzynarodowymi dotyczącymi realizacji programu. Podatek VAT i inne podatki będą regulowane w złotych polskich i nie będą płacone ze środków pochodzących z funduszu UE.

W/w umowa zawiera zapisy dotyczące numerów rachunków bankowych oraz sposobu dokonywania płatności dla Wykonawcy.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, że Aneks Nr 1 do umowy Nr ........... stanowiący załącznik do zażalenia Pana ......... dotyczy korekty numerów rachunków bankowych, na które będą dokonywane płatności. Natomiast w/w Aneks nie zmienia treści zapisów dotyczących sposobu ich dokonywania określonego w pkt 5 Umowy z dnia 28.04.2006r..

Należy zauważyć, że z załączonych przez Podatnika potwierdzeń wykonania operacji przez Bank wynika, iż wynagrodzenia dla Pana ........... przelewano z konta dotyczącego podatku od towarów i usług, a więc źródłem ich finansowania nie były jak wskazują wyżej cytowane zapisy Umowy z dnia 28.04.2006r. środki pochodzące z funduszu UE.

W świetle powyższego organ odwoławczy stwierdza, że wbrew stanowisku Podatnika nie jest spełniony warunek określony przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wynagrodzenie za pracę przy realizacji w/w projektu, mimo iż wypłacone przez beneficjenta środków pomocowych nie było faktycznie finansowane z tych środków, tj. nie pochodziło z konta, na które te środki wpływały.

W związku z tym dochód otrzymany przez Pana ......... nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 cyt. ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie orzeka jak w sentencji decyzji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna i zgodnie z art. 128 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) nie służy od niej odwołanie w postępowaniu podatkowym.

Stosownie do art. 54 § 1 ustawy z dnia 30.08.2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) Stronie przysługuje prawo wniesienia skargi spełniającej wymogi określone w art. 57 w/w ustawy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie Wydział VIII Zamiejscowy w Radomiu ul. Słowackiego 7, 26-600 Radom za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Radomiu, ul. Struga 26/28, 26-600 Radom, w dwóch egzemplarzach, w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji zgodnie z art. 53 § 1 w/w ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj