Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów
1433/GF/415-71/07/KB
z 24 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1433/GF/415-71/07/KB
Data
2007.09.24



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem


Słowa kluczowe
instrumenty finansowe
papier wartościowy
przychód z kapitału pieniężnego


Pytanie podatnika
Czy przychód z realizacji prawa wynikającego z jednostek SAR, stanowi przychód w rozumieniu art. 17 ustawy PDOF opodatkowany zgodnie z art. 30b tej ustawy?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów postanawia stanowisko w sprawie zawarte we wniosku z dnia 12 czerwca 2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w świetle przedstawionego stanu faktycznego uznać za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

1. Stan faktyczny przedstawiony we wniosku wnioskodawcy jest następujący:

W 2001r podatnik, będąc zatrudnionym przez spółkę X, przystąpił do Planu Opcyjnego funkcjonującego w ramach grupy XX. W związku z powyższym podatnik otrzymał nieodpłatnie określoną liczbę jednostek SAR, z których każda stanowi prawo do uczestnictwa w potencjalnym przyroście wartości akcji X. Wartość jednostki SAR jest bezpośrednio zależna od zmiany wartości akcji spółki X. Realizacja prawa wynikającego z jednostek SAR jest możliwa po upływie dwóch lat, jednak nie później niż w przeciągu 7 lat od daty ich przyznania. W momencie realizacji prawa wynikającego z jednostek SAR, podatnik musi pozostawać w stosunku prawnym ze spółką z grupy XX. Cena akcji spółki X, w momencie realizacji przez Podatnika prawa wynikającego z jednostek SAR, musi przewyższać poziom indeksu ceny Dow Jones Europe Stoxx (600). Potencjalna wypłata wynikająca z realizacji prawa wynikającego z jednostek SAR jest ograniczona maksimum do poziomu 150% powyżej ceny akcji wyznaczonej w momencie przyznania jednostek SAR. Sam fakt przystąpienia do planu nie daje żadnych korzyści, ani gwarancji uzyskania ich później, gdyż potencjalna wypłata jest uzależniona od kształtowania się wartości akcji spółki X. Uczestnictwo Podatnika w Planie potwierdzone jest certyfikatem uczestnictwa. Jednocześnie, niezależnie od uczestnictwa w Planie, na mocy Uchwały Rady Nadzorczej spółki X Podatnik zasiał i zasiada w jej zarządzie. Na podstawie zobowiązań podjętych w ramach X jest podmiotem, który w procesie funkcjonowania Planu jest zobowiązany do potencjalnej wypłaty środków z realizacji SAR na rzecz Podatnika. Część lub całość kosztów podlega zwrotowi na rzecz X.

Pytanie Podatnika:

Czy przychód z realizacji prawa wynikającego z jednostek SAR, stanowi przychód w rozumieniu art. 17 ustawy PDOF opodatkowany zgodnie z art. 30b tej ustawy?

2. Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:

Zdaniem Podatnika, z uwagi na fakt, iż podstawą dla ewentualnej wypłaty z tytułu uczestnictwa Podatnika w Planie, są jednostki SAR, których wartość jest ustalana na podstawie wzrostu/spadku cen akcji grupy XX, potencjalne przysporzenie majątkowe z tego tytułu powinno zostać zaklasyfikowane stosownie do art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z kapitałów pieniężnych. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 w/w ustawy za przychód z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych. Z kolei pochodne instrumenty finansowe są instrumentami finansowymi o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, zgodnie z którym instrumentami finansowymi są m.in. (niebędące papierami wartościowymi) opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe pieniężne. Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż podstawą i powodem potencjalnej wypłaty z realizacji SAR jest uczestnictwo w Planie oraz wzrost cen akcji X, nie ma możliwości zaliczenia przychodów z tego tytułu do innych (niż kapitały pieniężne) źródeł przychodów, w tym do takich, które bezpośrednio wynikają z realizacji Uczestnictwa Planu z X. Zasady opodatkowania przychodów z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych określa art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż od takich dochodów, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu i płatny jest przez podatnika wraz z zeznaniem rocznym (PIT-38) do końca kwietnia kolejnego roku. Z uwagi na fakt, iż podatnik otrzymał prawo do jednostek SAR nieodpłatnie, koszty uzyskania przychodów będą równie zero, a dochód będzie równy przychodowi.

3. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Stosowanie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm) dalej updof, źródłami przychodów są m.in. kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) – c). Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 10 updof za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się również przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających. Sformułowanie „realizacja praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych” należy interpretować przede wszystkim jako moment dokonania odpłatnego zbycia tych instrumentów. Przez pochodne instrumenty finansowe rozumie się zgodnie z art. 5a ust. 13 updof instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538).

Zgodnie z art. 2 ust.1 pkt 2 w/w instrumentami finansowymi są niebędące papierami wartościowymi:
a)tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,
b)instrumenty rynku pieniężnego,
c)finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężne, umowy forward dotyczące stóp procentowych, skwapy akcyjne, skwapy na stopy procentowe, skwapy walutowe,
d)opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,
e)prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),
f)inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.
Cechą pochodnych instrumentów finansowych jest fakt, iż ich wartość uzależniona jest od wartości instrumentów bazowych, czyli np. akcji, obligacji, wartości indeksu giełdowego itp.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku należy stwierdzić, iż mamy do czynienia z instrumentami finansowymi w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, co implikuje możliwość zakwalifikowania przychodów Podatnika uzyskanych z tytułu udziału w Planie Opcyjnym funkcjonującym w ramach grupy XX, do źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ust.1 pkt 7 i art. 17 ust. 1 pkt 10 updof. Warto zauważyć, iż umowa Stock Appreciation Right (SAR) jest akcyjnym programem motywacyjnym dla pracowników dającym prawo do uczestnictwa w przyroście wartości akcji przedsiębiorstwa, realizowanego w formie objęcia akcji. Cena jednostek SAR zależy bezpośrednio od ceny akcji spółki. Z samym faktem przystąpienia do Planu nie łączą się bezpośrednie korzyści majątkowe dla Podatnika ani gwarancja ich uzyskania w przyszłości, gdyż potencjalna wypłata uzależniona jest kształtowania się w przyszłości wartości akcji spółki X. Należy wskazać, iż zgodnie z art. 11 ut. 1 updof, przychodami z zastrzeżeniem art. 14-16 oraz art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19, art. 20 ust. 3, są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W świetle tego przepisu przyznanie podatnikowi nieodpłatnie określonej liczby jednostek SAR, z których każda stanowi prawo do uczestnictwa w potencjalnym przyroście wartości akcji spółki X z dnia przyznania tych jednostek, nie powoduje powstania przychodu w dacie ich przyznania. Realizacja prawa wynikającego z jednostek SAR jest zdarzeniem niepewnym, gdyż jest uzależniona od szeregu przesłanek, które mają zajść w przyszłości np. pozostawanie w stosunku prawnym ze spółką z grupy XX. W związku z powyższym przychód podatkowy powstanie dopiero w momencie realizacji przez podatnikowi prawa wynikającego z jednostek SAR. Zgodnie art. 30b ust. 1 updof od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i realizacji praw z nich wynikających oraz odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną oraz wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Przy czym zgodnie z treścią art. 30b ust. 2 pkt 2 updof, dochodem o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a updof. Czyli w przypadku jednostek SAR koszty uzyskania będą równe zero, a dochód będzie równy przychodowi. Dochód z tego źródła podlega opodatkowaniu w odrębnym zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT-38) składanym w terminie do 30 kwietnia roku następnego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a updof).

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa- Mokotów uznaje przedstawione przez podatnika stanowisko za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj