Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście
PB1/4230-14/07/KW
z 2 lipca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB1/4230-14/07/KW
Data
2007.07.02



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
likwidacja
rozbiórka budynków
środek trwały


Pytanie podatnika
Czy wydatki związane z rozbiórką budynków stanowią koszt uzyskania przychodów?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku znak: DG/340/07 z dnia 22 maja 2007 r. (data wpływu do tutejszego Organu podatkowego: 25 maja 2007 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENE

Wnioskiem z dnia 22 maja 2007 r. (data wpływu do tutejszego Organu podatkowego: 25 maja 2007 r.) Spółdzielnia zwróciła się do tutejszego Organu podatkowego o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej między innymi zakwalifikowania wydatków związanych z rozbiórką budynków do kosztów uzyskania przychodów.

Zwracając się z prośbą o udzielenie interpretacji Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny:
Spółdzielnia jest właścicielem budynków wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej, usytuowanych na gruncie dzierżawionym na podstawie umowy dzierżawy działki budowlanej od osoby fizycznej. Z dniem 31 grudnia2006 r. została rozwiązana umowa dzierżawy a Spółdzielnia zobowiązana została przez właściciela gruntu do rozbiórki budynków, zgodnie z zawartą umową z dnia 31 grudnia 2005 r. Na podstawie decyzji Prezydenta Miasta Krakowa nr ... z dnia 19 kwietnia 2007 r. Spółdzielnia uzyskała pozwolenie na rozbiórkę w/w budynków.
Zdaniem Wnioskodawcy wydatki związane z rozbiórką budynków będą stanowić koszt uzyskania przychodów.
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę oraz obowiązujący stan prawny informuje:
Stosownie do przepisu art. 15 ust. ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 w/w ustawy. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zabezpieczeniu źródła przychodów. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż poniesione wydatki na rozbiórkę budynków były niezbędne i spowodowane zostały zdarzeniem niezależnym od Spółdzielni tj. rozwiązaniem umowy dzierżawy i zobowiązaniem właściciela gruntu do rozbiórki przedmiotowych budynków przez Spółdzielnię. W konsekwencji powyższego nastąpił brak możliwości dalszego wykorzystania tych budynków w prowadzonej działalności. W związku z powyższym koszty związane z rozbiórką tych budynków jako związane z całokształtem działalności Podatnika są kosztami uzyskania przychodów.
W świetle przedstawionych przepisów prawnych stanowisko Spółki w kwestii dotyczącej zakwalifikowania wydatków związanych z rozbiórką budynków jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj