Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PO1/423-19/07/10373
z 7 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO1/423-19/07/10373
Data
2007.02.07



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przepisy przejściowe i końcowe


Słowa kluczowe
bank spółdzielczy
pomoc publiczna
ulga podatkowa


Pytanie podatnika
Bank zwrócił się z pytaniem, czy zgodnie z postanowieniami § 1 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis bankom spółdzielczym (Dz. U. z 2004 r. Nr 267 poz. 2468) ma prawo skorzystać z ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych po spełnieniu określonych warunków.
Zdaniem Banku ma on prawo skorzystać z ulgi podatkowej za 2006 r. poprzez złożenie korekty zeznania rocznego (deklaracja CIT-8) w terminie do 30 czerwca 2007 r.


P o s t a n o w i e n i e

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w odpowiedzi na wniosek Banku z dnia 4 stycznia 2007 r. ( data wpływu do tut. Urzędu 8 stycznia 2007 r.) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o stosowaniu przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Bank zwrócił się z pytaniem, czy zgodnie z postanowieniami § 1 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis bankom spółdzielczym (Dz. U. z 2004 r. Nr 267 poz. 2468) ma prawo skorzystać z ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych po spełnieniu określonych warunków.

Zdaniem Banku ma on prawo skorzystać z ulgi podatkowej za 2006 r. poprzez złożenie korekty zeznania rocznego (deklaracja CIT-8) w terminie do 30 czerwca 2007 r.

Ustosunkowując się do złożonego wniosku Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego stwierdza co następuje:

Na mocy art.3 ust.1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2003 r. Nr 137 poz. 1303 ze zm.) - do którego to przepisu odwołuje się § 1 ust. 1 wskazanego we wniosku rozporządzenia - do czasu uzyskania przez banki spółdzielcze zwiększenia sumy funduszy własnych do równowartości 1.000.000 euro, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok osiągnięcia wymaganego progu kapitałowego, banki spółdzielcze odliczają od kwoty należnego podatku dochodowego od osób prawnych kwotę równą kwocie dochodu, jaki uzyskałyby z nabycia, za kwotę odpowiadającą ich funduszom podstawowym, 52-tygodniowych bonów skarbowych. Jednak w myśl art. 3 ust. 2 powołanej powyżej ustawy, odliczenia mogą dokonać tylko te banki spółdzielcze które spełniły określone w tym przepisie warunki a mianowicie:
1.w dniu wejścia w życie w/w ustawy (6 września 2003 r.) nie spełniały wymogu określonego w art.172 ust.3 pkt 3 ustawy Prawo Bankowe tj. bank spółdzielczy, który zrzeszył się z bankiem zrzeszającym, nie uzyskał zwiększenia funduszy własnych do poziomu nie niższego niż równowartość 1.000.000 euro – do 31 grudnia 2010 r., obliczonych w złotych według średniego kursu wynikającego z tabeli kursów ogłaszanej przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego na koniec roku poprzedzającego rok osiągnięcia wskazanego progu kapitałowego (art. 3 ust..2 pkt 1),
2.przekazały na zwiększenie funduszu zasobowego co najmniej 80% wypracowanego zysku netto ustalonego zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości – w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się uchwały walnego zgromadzenia w sprawie przeznaczenia tych środków finansowych; w tym przypadku podatek oraz zaliczki uprzednio zapłacone za dany rok podlegają zwrotowi w terminie 30 dni od dnia złożenia korekty zeznania (art. 3 ust. 2 pkt 2),

Ponadto zgodnie z § 2 ust. 1 powołanego rozporządzenia Bank może uzyskać pomoc de minimis w ramach ulgi podatkowej, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej przez Bank w różnych formach i z różnych źródeł w okresie 3 kolejnych lat poprzedzających dzień uzyskania planowanej pomocy, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 100.000 euro. Do ustalenia wartości pomocy de minimis w ramach ulgi podatkowej przyjmuje się wartość funduszy podstawowych, określonych zgodnie z art. 127 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, ze zm.), na koniec danego roku podatkowego oraz średnią arytmetyczną średnią ważonych stóp rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na czterech ostatnich przetargach, które odbyły się do końca roku, którego dotyczy należny podatek dochodowy od osób prawnych (§ 2 ust. 2 powołanego rozporządzenia).

Po spełnieniu powyższych warunków Bank może złożyć korektę zeznania za 2006 r. na formularzu CIT-8 wariant (18), nie później niż do dnia 30 czerwca 2007 r., co wynika z treści § 1 ust. 3 cyt. wyżej rozporządzenia Rady Ministrów. Łącznie z korektą zeznania stosowanie do art.81 ustawy Ordynacja podatkowa należy dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyn złożenia korekty.

Po otrzymaniu dokumentacji określającej kwotę określającą pomniejszenie podatku dochodowego organ podatkowy wyda Bankowi zaświadczenie o pomocy de minimis, w terminie do 2 miesięcy, co wynika z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie zaświadczeń o pomocy de minimis (Dz. U. Nr 187, poz. 1930).

Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, w przypadku spełnienia przez Bank warunków przewidzianych w tych regulacjach oraz złożenia korekty zeznania rocznego (CIT-8) do dnia 30 czerwca 2007 r. Bankowi przysługiwać będzie ulga podatkowa, o której mowa we wniosku.

Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

W dniu złożenia wniosku nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym w zakresie wniosku.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia, stosownie do art. 14a § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia, stosownie do art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj