Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lubinie
PD.III/423-1/55/9/07
z 24 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD.III/423-1/55/9/07
Data
2007.08.24



Autor
Urząd Skarbowy w Lubinie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
rada nadzorcza
zarząd


Pytanie podatnika
Czy zakup artykułów spożywczych (kawa, herbata, ciastka, woda itp.) na posiedzenia Rady Nadzorczej i Zarządu Spółdzielni stanowią koszt uzyskania przychodu?


P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t.: Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubinie stwierdza, iż stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 22.05.2007 r. (wpływ do Urzędu w dniu 25.05.2007 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup artykułów spożywczych przeznaczonych na posiedzenia Rady Nadzorczej i Zarządu Spółdzielni - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE
W dniu 25.05.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubinie wpłynął wniosek z dnia 22.05.2007 r. od Spółdzielni uzupełniony pismem z dnia 19.06.2007 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta, albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 ww. ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia poniosła w 2007 r. wydatki związane z zużyciem artykułów spożywczych (kawy, herbaty ciastek, wody itp.) na posiedzeniach Rady Nadzorczej i Zarządu Spółdzielni.
Podatnik wnosi zapytanie czy ww. wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zdaniem podatnika wydatki związane z zużyciem artykułów spożywczych na posiedzeniach Rady Nadzorczej i Zarządu jako organów wewnętrznych spółdzielni, działających na rzecz gospodarki mieszkaniowej, winny stanowić koszty uzyskania przychodów.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubinie rozpatrując wniosek podatnika zważył co następuje:
Zgodnie z obowiązującym od dnia 01.01.2007 r. brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - zwanej dalej updop (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia „reprezentacja”, dlatego też należy przyjąć wykładnię językową pojęcia „reprezentacja”. Według słownika języka polskiego pojęcie „reprezentacja” oznacza „okazałość”, wytworność, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną. Przenosząc tę definicje na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych reprezentacja to przedstawienie, wyobrażenie, wizerunek firmy, występowanie wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia.
Czyli reprezentacja ma za zadanie promocję gospodarczą danego podmiotu poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy.
Według definicji utrwalonej w orzecznictwie – za typowe koszty reprezentacji uznaje się wydatki związane z przyjmowaniem i utrzymaniem delegacji lub kontrahentów oraz koszty uczestnictwa gospodarzy w przyjęciach i imprezach organizowanych na rzecz tych delegacji lub kontrahentów, poczęstunkiem gości podatnika, wydatki na zakup kawy, herbaty napojów służących podjęciu kontrahentów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że wydatki na zakup kawy, herbaty, napojów z przeznaczeniem na potrzeby organów wewnętrznych spółdzielni nie mogą być uznane za wydatki o charakterze reprezentacyjnym lecz jako wydatki o charakterze zwyczajowym.
Skoro ww. wydatki nie służą reprezentacji podatnika, zatem zasadność zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów należy rozpatrywać w oparciu o przepisy art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Stosownie do przepisów art. 15 ust. 1 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2007 r., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.
W świetle powołanego przepisu kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością jednostki, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które jednocześnie nie są wymienione w katalogu wyłączeń w art. 16 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a ww. ustawy nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.
Należy więc uznać, iż kosztami uzyskania przychodów nie będą inne wydatki, niż wynagrodzenia z tytułu pełnionych funkcji przez członków wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub innych organów stanowiących osób prawnych, nawet wówczas, gdy zostały poniesione w celu uzyskania przychodów.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia ponosi również wydatki na zakup artykułów spożywczych przeznaczonych na posiedzenia organów statutowych spółdzielni tj. Zarządu Spółki. Zarząd spółki jest organem zarządzającym, powołanym w celu prowadzenia jej spraw. Zarząd reprezentuje Spółdzielnię i działa na jej rzecz.
Wydatki poniesione na zakup artykułów spożywczych przeznaczonych na posiedzenia Zarządu stanowią koszy ogólne związane z funkcjonowaniem podatnika i jako takie w myśl ogólnej zasady wynikającej z art. 15 ust. 1 stanowią koszty uzyskania przychodów.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że stanowisko Spółdzielni przedstawione w powołanym na wstępie piśmie jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego od 01.01.2007 r.
Jak stanowi art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj