Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów
1433/IP1/423/701/07/IW
z 11 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1433/IP1/423/701/07/IW
Data
2007.09.11



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Mokotów


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
dochody wolne od podatku
uchwały


Pytanie podatnika
Czy warunkiem skorzystania w trakcie roku podatkowego ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zmianami) jest uprzednie podjęcie przez uprawniony organ (Walne Zgromadzenie) uchwały o przeznaczeniu dochodu na cele statutowe objęte zwolnieniem?


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216, art. 14a § 4 oraz art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami) w związku ze złożonym wnioskiem z dnia 24.04.2006r. (data wpływu do urzędu - 27.04.2006r) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów

postanawia

potwierdzić stanowisko Strony w przedmiotowej sprawie.

UZASADNIENIE

Izba Gospodarcza zwróciła się wnioskiem z dnia 24.04.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej osiąga dochody, które mają posłużyć sfinansowaniu działalności statutowej – naukowej, naukowo technicznej, w zakresie oświaty oraz ochrony środowiska, i dochody te jest zobowiązana wykazywać w trakcie roku podatkowego w deklaracjach zaliczkowych CIT-2. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zmianami), dochód przeznaczony na działalność statutową w wyżej wymienionym zakresie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego. Natomiast zgodnie z postanowieniami Statutu Izby, organem uprawnionym do zatwierdzania programu działalności Izby oraz rocznych preliminarzy przychodów i wydatków, a więc podejmującym również ostateczne decyzje o sposobie wykorzystania zysku za dany rok obrotowy, jest Walne Zgromadzenie. Jednocześnie należy mieć na względzie, że z reguły Walne Zgromadzenie, które ma zadecydować o przeznaczeniu zysku osiągniętego w danym roku obrotowym, jest zwoływane dopiero w następnym roku obrotowym.

Czy warunkiem skorzystania w trakcie roku podatkowego ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zmianami) jest uprzednie podjęcie przez uprawniony organ (Walne Zgromadzenie) uchwały o przeznaczeniu dochodu na cele statutowe objęte zwolnieniem?

Samo zadeklarowanie dochodu jako wolnego od podatku w deklaracji CIT-2 oraz informacji CIT-2/O, stanowiącej załącznik do deklaracji miesięcznej CIT-2, składanych przez organ uprawniony do reprezentacji podatnika jest wystarczającym warunkiem zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 . Brak jest podstaw prawnych do uznania, iż niezbędne jest uprzednie podjęcie uchwały o przeznaczeniu dochodu przez uprawniony do tego organ osoby prawnej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów postanowieniem nr 1433/NG/423/435/06/IW z dnia 12.07.2006r. potwierdził stanowisko Strony w przedmiotowej sprawie w aspekcie ogólnym i zakwestionował zastosowanie ogólnej zasady w konkretnym przypadku – uznając, że przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania do dochodów osiąganych przez Izby Gospodarcze.

Strona zażaliła postanowienie organu I instancji do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 26.07.2006r

Decyzją nr 1401/BP-I/4230Z-92/06/IJ z dnia 09.10.2006r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odmówił zmiany kwestionowanego postanowienia.

Strona wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 8 listopada 2006r. zarzucając jej naruszenie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zmianami).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 23.04.2007r. Sygn. akt III S.A./Wa 4058/06 uchylił zaskarżoną decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie oraz poprzedzające ją postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów oraz stwierdził, że uchylone, decyzja i postanowienie, nie mogą być wykonane w całości.W uzasadnieniu wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny uznał, że Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów w sposób nieprawidłowy dokonał w wydanym postanowieniu dodatkowej interpretacji zagadnienia, w sprawie którego Wnioskodawca nie występował.

Stosując się do orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego oraz mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku Strony, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów ponownie dokonując oceny prawnej stanowiska Strony wyrażonego we wniosku z dnia 24.04.2006r. (data wpływu do urzędu - 27.04.2006r) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, wyjaśnia:

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są: „dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celami statutowymi jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.”

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia zawartego w wymienionym wyżej przepisie jest więc po pierwsze, ustalenie, czy cele przewidziane w statucie mieszczą się w katalogu celów wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Cele wymienione w statucie muszą być tożsame z celami warunkującymi zwolnienie ujętymi w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4. Po drugie, dochód powinien być przeznaczony na wyżej wymienione cele statutowe, gdyż zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1b „zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.”

Ustawa nie zawiera dodatkowego warunku, w postaci wymogu podjęcia uchwały przez uprawniony organ podatnika w sprawie wydatkowania dochodu na cele statutowe. Warunek taki nie jest konieczny z tego względu, że dla podmiotów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy Statut jako akt zasadniczy, reguluje całość działalności podmiotu, w tym także sposób wydatkowania dochodów. Określenie celów w statucie wraz z zastrzeżeniem o przeznaczaniu dochodów (niezależnie od źródeł z jakich pochodzą) na te cele, jest formą deklaracji dot. przeznaczenia dochodu na cele, na które wydatkowany dochód korzysta ze zwolnienia przedmiotowego zawartego w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podmioty uprawnione do korzystania ze zwolnienia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 do końca 2006r. deklarowały przeznaczenie dochodów na cele wymienione w tym przepisie poprzez wypełnienie odpowiednich pozycji w załącznikach odliczeniowych CIT-2/O do deklaracji miesięcznych CIT-2 zgodnie z obowiązującym stanem prawnym w roku podatkowym obejmującym okres 01.01. – 31.12.2006r. Podmioty te nadal obowiązane są to robić w załącznikach odliczeniowych CIT-8/O do zeznań rocznych CIT-8.

W przypadkach, w których dochodzi do wydatkowania dochodów na cele inne niż zawarte w statucie i określonych w powołanym przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mimo wcześniejszego zadeklarowania (poprzez zapis w statucie, zadeklarowanie i ujawnienie w zeznaniu), ma zastosowanie przepis art. 25 ust. 4. Zgodnie z tym przepisem „jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele – podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku.”

Tutejszy organ zauważa, że ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1589) od 01.01.2007r. zniesiony został obowiązek składania deklaracji miesięcznych CIT-2. Art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzyskał brzmienie: „Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3 – 6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.”

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Mokotów postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego zgodnego ze stanem prawnym i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 wyżej wymienionej ustawy.

Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Powinno ono odpowiadać wymogom art. 222 Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj