Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-12/07/JK
z 25 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-12/07/JK
Data
2007.10.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Zwolnienie od akcyzy paliw silnikowych


Słowa kluczowe
olej smarowy
wyroby akcyzowe


Istota interpretacji
Czy Spółka może jako jedyny pośrednik między producentem lub importerem, a odbiorcą końcowym dokonywać sprzedaży olejów na bazie ropy naftowej CN 2710199100 bez konieczności uiszczania akcyzy po otrzymaniu od odbiorcy końcowego oświadczenia, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego?



Wniosek ORD-IN 921 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2007r. (data wpływu 31 sierpnia 2007r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie zwolnień od podatku akcyzowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2007r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnień od podatku akcyzowego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży narzędzi, części maszyn, materiałów eksploatacyjnych do budowy form wtryskowych. Klienci Spółki używają przy produkcji form olejów na bazie ropy naftowej klasyfikowanych do kodu taryfy celnej CN 2710199100 oraz do kodu PKWIU 23.20.18-07.60. Taki produkt posiada w swojej ofercie firma ... z K... , która prowadzi skład podatkowy. Odbiorcy tego produktu składają oświadczenia, o których mowa w rozporządzeniu, że zużyją go na własne potrzeby, co skutkuje brakiem konieczności uiszczenia akcyzy.

Spółka uzupełniła stan faktyczny pismem z dnia 12 września 2007r. informując, iż:

Przedmiotowy wyrób akcyzowy jest używany do wypłukiwania produktów ubocznych elektroerozji w procesie drążenia za pomocą prądu o wysokim napięciu płynącego przez pracujący drut tnący. Wyrób ten stosowany jest z uwagi na jego właściwości dielektryczne (nie przewodzi prądu) co umożliwia wypłukiwanie podczas cięcia bez obawy o porażenie prądem. Obrabiana forma pozostaje zanurzona w dielektryku podczas całego procesu cięcia. Przedmiotowy wyrób akcyzowy jest odsprzedawany kontrahentom wnioskodawcy, jednakże Spółka kupuje go od producenta już po naliczeniu akcyzy, co w znacznym stopniu obniża jej konkurencyjność.

W związku z powyższym wnioskodawca zadał następujące pytanie:

  1. Czy Spółka może jako jedyny pośrednik między producentem lub importerem, a odbiorcą końcowym dokonywać sprzedaży olejów na bazie ropy naftowej CN 2710199100 bez konieczności uiszczania akcyzy po otrzymaniu od odbiorcy końcowego oświadczenia, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego...


Zdaniem wnioskodawcy § 11 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego dopuszcza możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowi pośredniczącemu, gdyż jest w nim mowa także o sprzedawcy. Wynika z tego, że sprzedawca nie musi być jednocześnie importerem czy producentem wyrobów akcyzowych. Najważniejszą sprawą w opinii Spółki jest dotrzymanie przez odbiorcę końcowego warunków zwolnienia, co każdorazowo potwierdzi on w złożonym oświadczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do treści § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 z póź. zm.) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), przysługuje podmiotowi dokonującemu sprzedaży wyrobów, dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju, uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, który dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, które wykorzystują je do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych i złożą oświadczenie stwierdzające, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem.

Art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym stanowi, iż zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. W poz. 5 załącznika nr 1 do ww. ustawy znajdują się produkty rafinacji ropy naftowej o symbolu PKWiU 23.20 i kodzie CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

W związku z brzmieniem ww. przepisów zwolnienie wyrobów akcyzowych wymienionych przez Spółkę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie może nastąpić na podstawie prawnej wskazanej przez wnioskodawcę, gdyż przedmiotowe wyroby akcyzowe są wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy i nie stosuje się do nich przedmiotowych przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Stosownie do § 13 ust. 2a cyt. rozporządzenia zwolnienia przedmiotowych wyrobów, mają zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w § 13 ust. 2b pkt 2 rozporządzenia tj. podmiotowi (pośrednikowi) dokonującemu odsprzedaży wyrobów podmiotom, zużywającym wyroby do celów zwolnionych od akcyzy, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5 i które złożą oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem.

Zgodnie z § 13 ust. 2c rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w przypadku sprzedaży przedmiotowych wyrobów, ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

  • podmiot dokonujący odsprzedaży przedmiotowych wyrobów, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte do celów, o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia;
  • podmiot dokonujący odsprzedaży posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór przedmiotowych wyrobów, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;
  • sprzedaż przedmiotowych wyrobów podmiotowi, dokonującemu odsprzedaży, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez Spółkę, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym;
  • podmiot dokonujący odsprzedaży, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie przedmiotowych wyrobów i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, z którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane;
  • podmiot dokonujący odsprzedaży prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;
  • podmiot wykorzystujący wyroby do celów zwolnionych od akcyzy, o których mowa § 13 w ust. 1 pkt 5 rozporządzenia, nabywający wyroby od Spółki (pośrednika), złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia.


Składane oświadczenia, stosownie do treści § 13 w ust. 2e rozporządzenia, powinny zawierać co najmniej:

  • nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;
  • ilość zamawianych wyrobów, o których mowa odpowiednio w § 13 ust. 1 pkt 5 ;
  • określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby;
  • datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.


Zwolnień, o których mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia, nie stosuje się do podlegających opodatkowaniu ubytków lub niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałych w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu, o których mowa w art. 5 ustawy o podatku akcyzowym oraz importu.

Reasumując, jeżeli opisany w zdarzeniu przyszłym wyrób akcyzowy oznaczony jest symbolem PKWIU 23.20.18 i kodem CN 27101991, to przy spełnieniu wskazanych wyżej warunków jego odsprzedaży będzie on podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj