Interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi
II-1/4210-0004/07/Int./BN
z 3 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II-1/4210-0004/07/Int./BN
Data
2007.04.03
Autor
Izba Skarbowa w Łodzi
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
budżet państwa
dofinansowanie
dotacja celowa
projekt
Pytanie podatnika
Cz otrzymane przez Spółkę dofinansowanie przeznaczone na refundację części kosztów kwalifikowanych poniesionych na badania przemysłowe i badania przedkonkurencyjne stanowią wartość rzeczy i praw określonych w art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. ?
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) – po rozpatrzeniu zażalenia Strony z dnia 22.01.2007r., Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęczycy z dnia 10.01.2007r. Nr USI/415-2/2007, którym uznano za nieprawidłowe stanowisko przedstawione przez Jednostkę w złożonym wniosku z dnia 12.10.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji. W zakresie niezgodności z prawem decyzja może być, na podstawie art. art. 50 § 1, 52, 53, 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia. Wnioskiem z dnia 12.10.2006r. Spółka wystąpiła do organu I instancji o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Stan faktyczny sprawy oraz prezentowane przez Spółkę stanowisko przedstawia się następująco: Na podstawie umowy Nr II-62/P-69/2006 z dnia 09.06.2006r. zawartej z Federacją Stowarzyszeń Naukowo – Technicznych NOT, Spółka otrzymała refundację części kosztów kwalifikowanych poniesionych na badania przemysłowe i badania przedkonkurencyjne. Dofinansowanie badań nastąpiło ze środków budżetu państwa na podstawie zakwalifikowania poniesionych przez Spółkę kosztów do kosztów kwalifikowanych określonych Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004r. – zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 70/2001 i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. UE L 63 z 28.02.2004) i w Zasadach ramowych stosowanych przez Wspólnotę wobec pomocy publicznej na rzecz badań i rozwoju (Dz. Urz. 45 17.02.1996). W ocenie Jednostki otrzymane środki finansowe wyczerpują znamiona wartości rzeczy i praw określonych w art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wobec czego nie stanowią przychodów podatkowych. Postanowieniem z dnia 10.01.2007r. Nr USI/415-2/2007 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe, wskazując iż otrzymane środki stanowią przychód zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. Pismem z dnia 22.01.2007r. Spółka wniosła zażalenie na ww. postanowienie, w którym podtrzymała swoje stanowisko zawarte w złożonym w dniu 12.10.2006r. wniosku, jednocześnie wskazując, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy w rozstrzygnięciu postanowienia nie uzasadnił swojego stanowiska przytaczając jedynie podstawę prawną. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym w piśmie z dnia 12.10.2006r. oraz treścią ww. postanowienia, stwierdza, co następuje: Spółka w myśl zawartej z Federacją Stowarzyszeń Naukowo – Technicznych NOT w dniu 09.06.2006r. umową Nr II –62/P-69/2006 o dofinansowanie wykonania projektu celowego Nr ROW–II–082/2006, otrzymała refundację części kosztów kwalifikowanych poniesionych na badania przemysłowe i badania przedkonkurencyjne. Rodzaje kosztów kwalifikowanych określone są w art. 5a ust. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004r. – zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 i rozszerzającego jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz.Urz. UE L 63 z 28.02.2004) i w Zasadach ramowych stosowanych przez Wspólnotę wobec pomocy publicznej na rzecz badań i rozwoju (Dz. Urz. 45, 17.02.1996). Zgodnie z § 2 przedmiotowej umowy „do wykonania projektu celowego w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron umowy, przebiegu realizacji prac, sporządzania raportów, odbioru i rozliczenia, mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 161, poz. 1359). Rozdział 5 przedmiotowego rozporządzenia „Finansowanie projektów celowych” § 53 określa zakres realizacji projektów celowych. „Projekt celowy dotyczy realizacji przedsięwzięcia technicznego, technologicznego lub organizacyjnego, obejmującego - odpowiednio do przedmiotu projektu - badania stosowane, prace rozwojowe, badania przemysłowe lub badania przedkonkurencyjne.” Zasady finansowania nauki m.in. ze środków pochodzących z budżetu państwa określone zostały w ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390). Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 pkt 2) powyższej ustawy finansowanie projektów celowych obejmuje projekty celowe o tematyce określonej przez wnioskodawcę, zgłaszane przez podmioty mające zdolność do bezpośredniego zastosowania wyników projektu w praktyce. W oparciu o art. 16 ust. 2 przedmiotowej ustawy „Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb przyznawania pomocy publicznej na badania przemysłowe i badania przedkonkurencyjne, w tym:
- z uwzględnieniem wymagań dotyczących dopuszczalnej intensywności pomocy publicznej określonych w przepisach odrębnych.” Powyższe znalazło uregulowanie w rozporządzeniu Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 161, poz. 1359). Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2004r. „środki finansowe na naukę przeznaczone na organizowanie i finansowanie działalności, o której mowa w ust. 1, są przekazywane właściwej jednostce organizacyjnej w formie dotacji celowej, na podstawie umowy”. W przedmiotowej sprawie dofinansowanie do projektu celowego, tj. opracowania konstrukcji przesiewacza wibracyjnego do wstępnej, suchej klasyfikacji kruszywa piaskowo – żwirowego nastąpiło ze środków budżetowych i zostało przyznane Stronie za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania bezzwrotnej pomocy finansowej, tj. Federacji Stowarzyszeń Naukowo – Technicznych NOT w Warszawie. Udzielanie dotacji z budżetu państwa uregulowane zostało przepisami ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104). Zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 1) lit b ww. ustawy, dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki z budżetu państwa przeznaczone na finansowanie i dofinansowanie ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego (...) zwane dalej dotacjami celowymi. Finansowanie i dofinansowanie ustawowo określonych zadań zawarte zostało w ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, która określa m.in. źródła finansowania projektów celowych. Zatem dofinansowanie do projektu celowego - stanowiące refundację części kosztów kwalifikowanych poniesionych na badania przemysłowe oraz badania przedkonkurencyjne - otrzymane przez Spółkę z budżetu państwa uznać należy za dotację celową, o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1) lit. b ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005r. Z chwilą faktycznego otrzymania powyższa dotacja stanowi dla Spółki przychód, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14 przedmiotowej ustawy, który stanowi iż „wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach” otrzymana przez Jednostkę dotacja celowa wolna jest od podatku dochodowego. Wskutek nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepis ten został uchylony ustawą z dnia 12.11.2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957 ze zm.). Jednakże zgodnie z art. 5 w/w ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. obowiązuje do dnia 31.12.2006r. w zakresie i na zasadach obowiązujących dotychczas. Należy również wskazać, iż z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 przedmiotowej ustawy. Powyższy przepis stosuje się w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003r., tj. „nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 –14b, 23 – 25 i 27 przedmiotowej ustawy.” Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi podkreśla, iż powołany przez Jednostkę we wniosku przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. nie ma w tym przypadku zastosowania. Uregulowanie zawarte w powyższym przepisie ma wyłącznie zastosowanie w sytuacji, gdy podatnik uzyska wartość nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych rzeczy lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych m.in. ze środków budżetu państwa np. związanych z korzystaniem przez podmioty z usług doradczo – informacyjnych - w ramach rządowych programów. Świadczenia te mają charakter świadczeń niepieniężnych, a wartość ich określa się zgodnie z art. 12 ust. 6 ww. ustawy na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. W przedmiotowej sprawie Jednostka otrzymała świadczenie pieniężne o określonej wartości, zatem powołany we wniosku przepis nie ma zastosowania. Reasumując, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej, otrzymana przez Spółkę dotacja stanowi przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r., a wydatki pokryte tą dotacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 przedmiotowej ustawy. Wartość otrzymanej dotacji jest jednocześnie zwolniona od podatku w myśl art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. Niniejsza decyzja zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w stanie prawnym obowiązującym w 2006r., tj. w dacie złożenia przez Jednostkę zapytania. Ponadto nadmienia się, iż stosownie do art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa – interpretacja, o której mowa w art. 14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika.Mając na uwadze przedstawione powyżej okoliczności faktyczne i prawne, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uchyla postanowienie, o którym mowa na wstępie i orzeka jak w sentencji decyzji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.