Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPR1/423/21/07/MK
z 2 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPR1/423/21/07/MK
Data
2007.05.02


Referencje


Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
produkt leczniczy
przekazanie towarów
reklama
świadczenie pieniężne
świadczenie usług
usługi reklamowe


Pytanie podatnika
Pytanie dotyczy kosztów organizowania spotkań promocyjnych oraz przekazywania towarów w ramach odpłatnego świadczenia usługi reklamowo-promocyjnej na rzecz zleceniodawcy.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Strony, z dnia 07.02.2007r. (wpływ do tut. Urzędu 14.02.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do kosztów organizowania spotkań promocyjnych oraz przekazywania towarów w ramach odpłatnego świadczenia usługi reklamowo-promocyjnej na rzecz zleceniodawcy, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy kompleksowe usługi reklamy i promocji produktów leczniczych i produktów odżywczych na rzecz usługobiorców zagranicznych na podstawie zawartych z nimi umów.Zgodnie z zawartymi umowami, zakres usług świadczonych przez Spółkę obejmuje:reklamę, w tym opracowanie, wdrożenie i realizację wszelkich aspektów kampanii reklamowych związanych z produktami leczniczymi i odżywczymi,dystrybucję materiałów promocyjnych, w tym między innymi ulotek, broszur, katalogów, nalepek, próbek, artykułów promocyjnych,utrzymywanie regularnych kontaktów z potencjalnymi lub obecnymi kontrahentami, osobami lub innymi podmiotami, które mają lub mogą mieć bezpośredni wpływ na sprzedaż produktów leczniczych; działania tego rodzaju mogą obejmować między innymi odwiedziny i organizację spotkań dla wspomnianych osób fizycznych i prawnych, lekarzy, farmaceutów i innych członków środowiska medycznego/farmaceutycznego,marketing produktów leczniczych, w tym między innymi opracowanie i realizację planów marketingowych dla każdego z produktów leczniczych i odżywczych.Zgodnie z art. 52 ust. 2 punkt 3 ustawy Prawo Farmaceutyczne reklama produktów leczniczych obejmuje w szczególności: odwiedzanie osób uprawnionych do wystawienia recept i osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze przez przedstawicieli handlowych i medycznych,sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze.Jak wynika z powyższego w ramach świadczonych usług Spółka ponosi koszty organizacji spotkań promocyjnych dla wybranych osób, w tym koszty usług gastronomicznych. Zgodnie z wewnętrznymi procedurami istniejącymi w Spółce koszty te podlegają wewnętrznej akceptacji, ograniczeniom kwotowym na uczestnika spotkania i innym ograniczeniom w celu zapewnienia zgodności z art. 58 ust. 1 Prawa Farmaceutycznego.Ponadto zgodnie z art. 58 ust. 3 w/w ustawy w ramach reklamy produktu leczniczego możliwe jest przekazywanie osobom uprawnionym do wystawiania recept oraz osobom prowadzącym obrót produktami leczniczymi, przedmiotów o znikomej wartości opatrzonych znakiem reklamującym daną firmę lub produkt leczniczy.W ramach świadczonych usług Spółka dokonuje przekazania nabytych wcześniej towarów obejmujących w szczególności gadżety reklamowe, drobne upominki, materiały reklamowe i informacyjne zawierające logo firmy, na rzecz osób trzecich będących adresatami poszczególnych akcji promocyjnych organizowanych przez Spółkę. Poza powyższymi usługami oraz usługami koordynacji badań klinicznych na rzecz usługobiorcy zagranicznego, Spółka nie prowadzi innej działalności.Zgodnie z umowami zawartymi przez Spółkę z poszczególnymi usługobiorcami, koszty gastronomiczne oraz koszty materiałów są wliczone do podstawy wynagrodzenia Spółki i stanowią wraz z kosztami innych czynności dokonywanych na rzecz usługobiorcy element składkowy wynagrodzenia Spółki należnego z tytułu świadczonych Usług.Zdaniem Spółki:organizowanie spotkań promocyjnych stanowi integralną część usług świadczonych przez Spółkę na rzecz zagranicznych usługobiorców,koszt organizowanych spotkań stanowi jeden z elementów składowych wynagrodzenia należnego Spółce z tytułu świadczonych usług,przekazanie materiałów stanowi integralną część usług świadczonych przez Spółkę na rzecz zagranicznych usługobiorców,koszt przekazywanych materiałów stanowi jeden z elementów składowych wynagrodzenia należnego Spółce z tytułu świadczonych usług,organizowanie spotkań promocyjnych oraz przekazywanie materiałów jest związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem,wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem obowiązków wynikających z umowy o świadczenie usług nie mają charakteru reklamy i reprezentacji własnej.Dlatego też, w omawianym przypadku koszty gastronomiczne i koszty materiałów jako nie związane z działalnością reklamową i reprezentacyjną prowadzoną w imieniu i na rzecz Spółki, nie podlegają ograniczeniom wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop. Spółka przekazując materiały lub organizując spotkania promocyjne nie promuje własnej działalności, a jedynie wykonuje zlecone usługi reklamowo-promocyjne na rzecz swoich kontrahentów, jednocześnie nie ma na celu kreowania pozytywnego wizerunku Spółki. W tej sytuacji w ocenie Spółki przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop nie ma zastosowania do ponoszonych wydatków gastronomicznych oraz materiałów.Zdaniem Spółki istnieje bezpośredni związek pomiędzy poniesionymi przez Spółkę kosztami gastronomicznymi oraz kosztami materiałów a przychodami Spółki. Z tytułu świadczonych usług Spółka wystawia zagranicznemu usługobiorcy faktury i otrzymuje od niego wynagrodzenie kalkulowane w oparciu o metodę koszt plus marża. Spółka otrzymuje od zagranicznego usługobiorcy wynagrodzenie za rzeczywiście poniesione koszty organizacji spotkań promocyjnych oraz przekazywania materiałów. Dla potwierdzenia przedstawionego we wniosku stanowiska Spółka powołuje się na wyroki NSA w OZ w Katowicach z dnia 8 kwietnia 1997r. sygn. SA/Ka 2976/95 oraz NSA OZ w Lublinie z dnia 2 października 1998r. sygn. I SA/Lu 856/97, a także postanowienie o interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 12 kwietnia 2006r., sygn. 1471/DPD1/423-12/06/SG, wydane przez Naczelnika tut. Urzędu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stanowisko Strony, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

W myśl art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, zaś dochodem jest – z zastrzeżeniem wyjątków niemających zastosowania w rozpatrywanej sprawie - nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 3 cyt. wyżej ustawy przychodami osiągniętymi w roku podatkowym są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, a w zakresie działalności gospodarczej również przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane. Jednocześnie art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wykładnia gramatyczna użytego przez ustawodawcę zwrotu „koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów” oznacza, iż podatnik ma możliwość odliczenia do celów podatkowych wszelkich kosztów, pod tym warunkiem, iż wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, to między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie czy też zwiększenie tego przychodu, a przy tym będzie on racjonalny z punktu widzenia działalności służącej jego osiągnięciu. Jednocześnie wydatek ten nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W przedmiotowym wniosku Spółka zwraca się natomiast o rozstrzygnięcie kwestii dotyczących zaliczenia w pełnej wysokości do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze świadczeniem kompleksowych usług reklamy i promocji produktów leczniczych i odżywczych na rzecz usługobiorców na podstawie zawartych z nimi umów. W ocenie Naczelnika tut. Urzędu w sytuacji przedstawionej we wniosku Spółki, całość kosztów ponoszonych przez Spółkę w celu wykonania przedmiotowych świadczeń, stanowi z definicji art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, koszt uzyskania przychodów Strony. Natomiast wyżej powołany przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 nie będzie miał w tym przypadku zastosowania. Podejmowane bowiem przez Spółkę działania reklamowe i promocyjne nie dotyczą kształtowania wizerunku Spółki, lecz jej zagranicznego kontrahenta. Zatem poniesione z tego tytułu koszty pozostają w bezpośrednim związku z powadzoną przez nią działalnością, polegającą na możliwości uzyskiwania przychodu ze sprzedaży świadczonych usług na rzecz zleceniodawców. W związku z powyższym należy stwierdzić, że wszystkie wydatki związane ze świadczonymi przez Spółkę usługami na rzecz zleceniodawców zagranicznych dotyczące reklamy i promocji produktów leczniczych i odżywczych, będą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki. Tym samym stanowisko Strony należy uznać za prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj