Interpretacja Podlaskiego Urzędu Skarbowego
PO-II/423/21/AN/07
z 23 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO-II/423/21/AN/07
Data
2007.05.23



Autor
Podlaski Urząd Skarbowy


Temat
Ordynacja podatkowa


Słowa kluczowe
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
status
udział w zyskach


Pytanie podatnika
Czy zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, biorąc pod uwagę utratę przez Spółkę statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, Spółka zobowiązana jest do uiszczenia wpłaty z zysku za miesiąc styczeń 2007 r.?


Wnioskiem z 15.03.2007 r. (data wpływu 20.03.2007 r.) Zakład zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:

W dniu 02.01.2007 r. Zakład złożył w Podlaskim Urzędzie Skarbowym w Białymstoku „Oświadczenie o wyborze uiszczania w 2007 r. wpłaty z zysku na rzecz budżetu państwa w okresach kwartalnych”. W momencie wyboru formy wpłacania tej należności publicznoprawnej nie posiadała informacji, z jakim dniem Minister Skarbu Państwa (dotychczasowy właściciel 100% akcji Spółki) dokona wniesienia 85% akcji ośmiu zakładów do powstałej w listopadzie 2006 r. Spółki. Operacja wniesienia do Spółki akcji spółek dystrybucyjnych (w tym Zakładu) została przeprowadzona 29.12.2006 r. (akt notarialny z 29.12.2006 r. Rep. A Nr 22576/2006), ale resort skarbu fakt ten potwierdził dopiero 03.01.2007 r.

W dniu 16.02.2007 r. dysponując umową z 29.12.2006 r. o objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki (akt notarialny Rep. A Nr 22576/2006), a także postanowieniem Sądu Rejonowego z dnia 31.01.2006 r. o wykreśleniu z KRS Ministra Skarbu Państwa jako jedynego akcjonariusza Zakładu - złożono w tut. Urzędzie oświadczenie „korygujące”, w którym stwierdzono, że poprzednio złożone oświadczenie z dnia 2.01.2007 r. o wyborze kwartalnej formy wpłacania wpłaty z zysku za rok 2007 jest bezprzedmiotowe, ponieważ wskutek wniesienia przez Ministra Skarbu Państwa 85% Jej akcji do Spółki, utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. W konsekwencji nie jest podmiotem zobowiązanym na podstawie art. 1 ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa do opłacania tej należności na rzecz budżetu państwa.

Wskutek prezentowania rozbieżnych opinii odnośnie momentu utraty przez Zakład statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, a tym samym miesiąca wygaśnięcia obowiązku podatkowego we wpłacie z zysku, w dniu 23.02.2007 r. Wnioskodawca złożył obszerne wyjaśnienie (pismo znak KF/3231/07) dowodząc, że utracił ten status z dniem 29.12.2006 r. wskutek zbycia 85% akcji przez Ministra Skarbu Państwa i podwyższenia kapitału zakładowego Spółki.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Zakład wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

Czy zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, biorąc pod uwagę utratę przez Zakład statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, Zakład zobowiązana jest do uiszczenia wpłaty z zysku za miesiąc styczeń 2007 r.?

Zdaniem Spółki, nie jest Ona podmiotem zobowiązanym do uiszczania wpłaty z zysku za miesiąc styczeń 2007 r. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 ze zm.) obowiązek dokonywania tych wpłat ustał z dniem 31.12.2006 r., tj. z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów) Spółki. Zbycie akcji (udziałów) Zakładu nastąpiło z dniem 29.12.2006 r. wskutek zbycia 85 % akcji przez Ministra Skarbu Państwa i podwyższenia kapitału zakładowego Spółki. W konsekwencji utraciła Ona status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa. Przesądzają o tym:
- pismo Kancelarii Prezesa Rady Ministrów RM-24-394-06 z 28.12.2006 r. zgodnie z którym Rada Ministrów na podstawie art. 33 ust. 3. ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 Nr 171, poz. 1397 ze zm.) udzieliła zgody na inny niż publiczny tryb zbycia akcji,
- uchwała Nr 1 z 29.12.2006 r. Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki (akt notarialny Rep. A. Nr 204113/2006) w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki - m.in. przez wniesienie akcji Zakładu,
- umowa z 29.12.2006 r. o objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki (akt notarialny Rep. A Nr 22576/2006) – z którego wynika, że zbycie 85% akcji Zakładu w zamian za wkład niepieniężny, oraz wydanie akcji Spółce nastąpi w dniu 29.12.2006 r.

Według Wnioskodawcy postanowienie Sądu Rejonowego z dnia 31.01.2007 r. o wykreśleniu z KRS Skarbu Państwa (Ministra Skarbu Państwa) jako jedynego akcjonariusza Spółki, ma charakter deklaratoryjny i potwierdza stan, który już zaistniał wcześniej.

Z tych względów w całości podtrzymuje argumenty przytoczone w Wyjaśnieniu z 23.02.2007 r. znak KF /3231/07. Zdaniem Spółki art. 3 ustawy z 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, określając termin ustania obowiązku dokonywania wpłat z zysku, odwołuje się do zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Oznacza to, że pojęcie zbycie akcji (udziałów) należy rozumieć w sensie nadanym ustawą z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 Nr 171, poz. 1397 ze zm.). Wejście w życie tego aktu prawnego z dniem 8.01.1997 r. spowodowało uchylenie w całości ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 51, poz. 298 ze zm.). Zatem art. 3 ustawy o wpłatach z zysku, który nie był nowelizowany, odnosi się obecnie do regulacji prawnych zawartych w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw.

W art. 33 ust. 1 tej ustawy zostało enumeratywnie wskazanych 5 trybów zbywania akcji należących do Skarbu Państwa (m.in. oferta ogłoszona publicznie, przetarg publiczny, rokowania, przyjęcie oferty, aukcja). Katalog ten nie jest zamknięty, bowiem w ust. 3 w/w przepisu upoważniono Radę Ministrów do wyrażenia zgody na inny niż przewidziany w ust. 1 tryb zbywania akcji. Z tego prawa skorzystała Rada Ministrów w przypadku wnoszenia akcji spółek energetycznych, co wynika z wspomnianego wyżej pisma Kancelarii Prezesa Rady Ministrów RM-24-394-06 z dnia 28.12.2006 r., oraz oświadczenia Ministra Skarbu Państwa, wyrażonego w Umowie z dnia 29.12.2006 r. o objęciu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki (akt notarialny Rep. A Nr 22576/2006). Z aktu tego wynika, że Minister Skarbu Państwa obejmuje w całości akcje imienne spółki w zamian za wkład niepieniężny w postaci należących do Skarbu Państwa 85% akcji spółek elektroenergetycznych . Wydanie tych akcji Spółce nastąpiło w dniu 29.12.2006 r. Oznacza to, że tryb zbycia akcji udokumentowany w tym akcie notarialnym, ma prawne podstawy w art. 33 ust 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw. Wskazany wyżej dzień jest faktycznym dniem zbycia akcji i utraty przez Zakład statusu jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, ponieważ zgodnie z § 6 aktu wówczas nastąpiło ich wydanie i objęcie przez Spółkę. Odnosząc się do charakteru postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 31.01.2007 r. o wykreśleniu z KRS Skarbu Państwa jako jedynego akcjonariusza Spółki Wnioskodawca odwołuje się do przepisów kodeksu spółek handlowych dotyczących zgłaszania i wykreślania spółki akcyjnej do sądu rejestrowego. Zgodnie z art. 319 k.s.h. zgłoszenie jednoosobowej spółki powinno zawierać, oprócz danych wskazanych w art. 318 także nazwisko i imię, albo firmę (nazwę) i siedzibę oraz adres jedynego akcjonariusza, a także wzmiankę, że jest on jedynym akcjonariuszem spółki. Zmiany tych danych w świetle art. 321 § 1 k.s.h. zarząd powinien zgłosić sądowi rejestrowemu w celu wpisania do rejestru lub ujawnienia w aktach rejestrowych. Zgłoszeniu podlegają zatem dane spowodowane zdarzeniami, które już faktycznie zaistniały, a postanowienie o wpisie do KRS oznacza deklaratoryjne ujawnienie i potwierdzenie zaistniałych faktów. Wpis w KRS z dnia 31.01.2007 r. o wykreśleniu Skarbu Państwa (Ministra Skarbu Państwa) jako jedynego akcjonariusza Zakładu nie byłby w ogóle możliwy bez uprzedniego wniesienia przez Skarb Państwa wymaganego wkładu pieniężnego w postaci 85% akcji Zakładu do Spółki oraz stosownego oświadczenia członków zarządu o jego dokonaniu.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792 z późn. zm.) przepisy tej ustawy, z zastrzeżeniem art. 7, stosuje się do jednoosobowych spółek Skarbu Państwa oraz spółek, w których wszystkie akcje (udziały) są własnością Skarbu Państwa, z wyjątkiem akcji (udziałów) nieodpłatnie udostępnionych pracownikom na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Spółki, o których mowa wyżej są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na rzecz budżetu państwa (art. 2 ust. 1 w/w ustawy).

Stosownie natomiast do art. 3 tej ustawy w przypadku zbycia akcji (udziałów) na zasadach i w trybie przepisów o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, obowiązek określony w w/w przepisie ustaje z końcem miesiąca, w którym dokonano zbycia akcji (udziałów).

Z powyższego wynika, że podatnik obowiązany jest do wpłaty z zysku na konto właściwego organu skarbowego za dany miesiąc (kwartał), jeżeli za ten okres posiadał status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka utraciła status jednoosobowej spółki Skarbu Państwa z dniem 29.12.2006 r., tj. w momencie zbycia (wniesienia przez Ministra Skarbu) 85% akcji Zakładu na rzecz Spółki.

Zatem, biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że począwszy od 01.01.2007 r. Spółka nie ma obowiązku dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa, wynikającego z art. 2 ust. 1 w/w ustawy.

Z tych względów organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Interpretacja została udzielona w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 oraz art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie, zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj