Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wołominie
1442/TP-448/639/2007/MZ
z 4 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1442/TP-448/639/2007/MZ
Data
2007.05.04



Autor
Urząd Skarbowy w Wołominie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
dostawca towaru
stawki podatku


Pytanie podatnika
Czy na podstawie art.42 ustawy o VAT podana niżej dokumentacja , tzn.:1) Faktura VAT ,2) Specyfikacja dostawy ,3) List przewozowy (kopia dla nadawcy)4) Uzyskane elektroniczne zbiorcze potwierdzenie dostaw z danego miesiaca (wydruk) oraz oryginał poświadczonego notarialnie wzoru podpisu osoby podpisującej to potwierdzenie , - stanowią dostateczną podstawę dokumentacyjną do stosowania przez Spółkę przy WDT stawki 0% ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z pismem z dnia 15 marca 2007 roku (data wpływu do tut. Urzędu 10.03.2007 roku) w sprawie dokumentów stanowiących podstawę do zastosowania stawki 0 % przy dostawach wewnątrzwspólnotowych na mocy ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie

postanawia

uznać Państwa stanowisko za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

I.Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący:

(Spółka) prowadzi działalność handlową. Zasadnicza część obrotów w tej działalności związana jest z dostawami towarów na rzecz międzynarodowego koncernu działającego w branży artykułów wyposażenia wnętrz (Odbiorca). Dostawy Spółki są realizowane do magazynów Odbiorcy zlokalizowanych na terenie całej Europy.

Aktualnie dostosowując go do potrzeb Odbiorcy, związanych ze skróceniem czasu dostawy od producenta do ostatecznego odbiorcy oraz zmniejszeniem kosztów magazynowania, Spółka wprowadza nowy, zaproponowany przez Odbiorcę system dostaw polegający na tym, że:

dostawy te są realizowane bezpośrednio do sklepów Odbiorcy, nie zaś do jego magazynów,

przesyłki Spółki są wysyłane wspólnymi transportami z towarami dostarczanymi

Odbiorcy przez innego dostawcę (Dostawca), jako tzw. dostawy konsolidowane z terytorium RP.

W związku z konsolidacją dostaw Spółka będzie dostarczała towary do siedziby Dostawcy , gdzie wraz z towarami Dostawcy, wspólnym transportem zostaną wysłane do miejsca przeznaczenia na terenie innych krajów UE.

W związku z wprowadzeniem takiego systemu, zmianie ulega nie tylko techniczna strona dostaw (konsolidacja), ale również zasadniczo wzrośnie liczba przesyłek Spółki, a tym samym niezbędnych dokumentów dotyczących dostaw. Spółka przewiduje, że liczba ta wzrośnie docelowo z kilku wysyłek dziennie aktualnie do 30-70, zaś szacunkowa ilość wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów (WDT) Spółki wyniesie miesięcznie ok. 1000.

W związku z tym kluczowym zagadnieniem dla Spółki jest wprowadzenie odpowiednich dokumentów, jak również ich obiegu, w taki sposób, aby zapewnione było prawo do korzystania przez Spółkę ze stawki 0 % przy realizowanych dostawach WDT. Stosowanie tej stawki stanowi główny warunek zapewnienia płynności finansowej Spółki, a tym samym prowadzenia przez nią działalności bez poważnych zakłóceń.

W związku z tym Spółka planuje wprowadzenie następujących dokumentów potwierdzających faktyczne dokonanie WDT, w celu spełnienia warunków przewidzianych w art.42 ust.1 ustawy o VAT:

1. Faktura VAT, zawierająca m. in.:a)dane dotyczące Spółki, w tym nadany dla celów współpracy z Odbiorcą stały, indywidualny numer Spółki jako kontrahenta Odbiorcy (Numer ID- numer identyfikacyjny indywidualnie przypisany przez Odbiorcę każdemu dostawcy), jak również ważny numer identyfikacji podatkowej dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych,b)dane dotyczące Odbiorcy, w tym jego ważny numer identyfikacji podatkowej dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych,c)indywidualny, unikalny numer dostawy (wysyłki)(Numer Dostawy),d)nazwę towaru i określenie jego ilości.Faktura taka wystawiana jest w dniu, w którym towar wysyłany jest od Dostawcydo Odbiorcy.

2. Specyfikacja dostawy, zawierająca dane wskazane w fakturze,

3. List przewozowy CMR (kopia dla nadawcy), zawierający dane dotyczące m. in.:a)nadawcy (poz.1 CMR) – w związku z konsolidacją jest nim Dostawca, a nie Spółka,b)Odbiorcy oraz miejsca i kraju przeznaczenia (poz.2 i 3 CMR),c)Numer ID Spółki, Numer Dostawy przypisany dostawom Spółki, nazwa towaru i ilość palet (poz.6-9 CMR); w związku z konsolidacją poz. 6-9 CMR poza danymi dotyczącymi dostaw Spółki zawierają również odpowiednie : Numer ID, Numer Dostawy oraz nazwę i ilość palet dotyczących dostawy Dostawcy, tj. dostaw skonsolidowanych z dostawami Spółki.Na dokumencie CMR dostawa Spółki jest zatem identyfikowana przez wskazanie Odbiorcy, miejsca i kraju przeznaczenia oraz przez indywidualny, unikalny Numery ID oraz Numery Dostaw, w każdym przypadku przypisany wyłącznie Spółce i jej dostawie.

4. Zbiorczy dokument potwierdzenia fizycznego otrzymania przez Odbiorcę dostaw w danym miesiącu, zawierający następujące dane:a)wskazanie Spółki,b)Numer ID Spółki,c)Numery Dostaw w danym miesiącu,d)Kraj i nazwa Odbiorcy,e)Numery i daty faktur Spółki,f)Waluta i wartość faktury.

Dokument ten przesyłany jest do Spółki drogą elektroniczną. Na przesłanym w ten sposób dokumencie widnieje podpis upoważnionej osoby, tj. Dyrektora Zarządzającego Odbiorcy. Dla zapewnienia wiarygodności tego podpisu Spółka dysponuje oryginałem poświadczonego notarialnie wzoru podpisu Dyrektora Zarządzającego Odbiorcy. W ten sposób zapewniona jest możliwość weryfikacji podpisu na przesłanym Spółce w formie elektronicznej zestawieniu.

Niezależnie od tego Spółka gromadzi potwierdzenia odbioru towaru przez pracowników Odbiorcy na listach przewozowych CMR, z tym, że potwierdzenia takie nie we wszystkich wypadkach są uzyskiwane do dnia złożenia deklaracji VAT za dany miesiąc. W związku z tym dokumenty takie nie będą zasadniczą podstawą dokumentacyjną dla stosowania stawki 0 % przy WDT Spółki, lecz będą stanowiły dodatkową dokumentację potwierdzającą faktyczną dostawę do innych krajów UE.

Pytanie podatnika:

Czy na podstawie art. 42 ustawy o VAT wskazana wyżej dokumentacja, tzn.:1.Faktura VAT,2.Specyfikacja dostawy,3.List przewozowy (kopia dla nadawcy),4.Uzyskane elektroniczne zbiorcze potwierdzenie dostaw danego miesiąca (wydruk) oraz oryginał poświadczonego notarialnie wzoru podpisu osoby podpisującej to potwierdzenie,stanowią dostateczną podstawę dokumentacyjną do stosowania prze Spółkę przy WDT stawki 0 % ?

II.Stanowisko wnioskodawców co do oceny stanu faktycznego:

Zdaniem wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym wskazane w zapytaniu dokumenty stanowią dostateczna podstawę dokumentacyjną dla zastosowania przez Spółkę przy jej WDT stawki 0 %.

W uzasadnieniu wnioskodawca wyjaśnia, że zgodnie z art. 42 ust.1 pkt 2 ustawy o VAT, jednym z warunków stosowania przez podatnika wykonującego WDT stawki 0 % jest posiadanie w dacie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy dowodów, że przedmiot dostawy (towary) został wywieziony z terytorium kraju, a jednocześnie dostarczony do nabywcy na terytorium innego kraju członkowskiego UE.

Istotą i celem tego przepisu jest zapewnienie, aby podatnik posiadał dowody rzeczywistego wykonania WDT, tzn. fizycznego przemieszczenia towarów między Polską a innym krajem członkowskim UE. Tylko bowiem w takim przypadku można stosować właściwą dla WDT, zapewniającą jednokrotność opodatkowania VAT i jego neutralność, stawkę 0 %.

Obowiązek posiadania przez podatnika dowodów – w praktyce dokumentów prywatnych – wynika stąd, że po przystąpieniu do UE w obrocie wewnątrzunijnym nie mają już zastosowania urzędowe, graniczne potwierdzenia wywozu towaru (które stanowią wystarczający dowód uzasadniający stosowanie stawki 0 % przy eksporcie towarów). Nie uległa jednak zmianie zasada, że stosowanie stawki 0 % dla WDT, zależne jest od faktycznego fizycznego wywozu towaru poza granice RP. Dowody wymagane przez przepisy art. 42 ustawy o VAT, mają zatem służyć wykazaniu tej właśnie okoliczności i tylko tej okoliczności. Ocena, czy i jakie dokumenty są wystarczające powinna być dokonywana z punktu widzenia interesu ustawodawcy, który nakłada obowiązek dokumentacyjny. Jeżeli zatem posiadana przez podatnika dokumentacja jednoznacznie wskazuje, że dostawa do innego kraju UE została wykonana, warunek stosowania stawki 0 % należy uznać za spełniony. W takiej sytuacji, gdy dowody wskazują jednoznacznie na tę okoliczność nie jest prawidłowe ściśle formalistyczne podejście do dokumentacji, bowiem jej gromadzenie nie jest celem samym w sobie.

Zdaniem Spółki w przedstawionym stanie faktycznym wskazana wyżej procedura i towarzysząca jej dokumentacja jest wystarczająca i w sposób jednoznaczny wskazuje faktyczne dokonanie dostaw do innych krajów UE. W szczególności Spółka wskazuje, że oprócz wymaganych w art. 42 ust. 3 dokumentów w postaci faktur i specyfikacji dostawy (które Spółka posiada), dysponuje również dokumentem zbiorczego potwierdzenia wszystkich dostaw danego miesiąca, opatrzonego własnoręcznym podpisem wysokiego rangą przedstawiciela Odbiorcy, którego podpis na dokumencie podlega łatwej weryfikacji i nie budzi żadnych wątpliwości.

Zdaniem Spółki dokument taki jest lepszym dowodem, niż kopia listu przewozowego z podpisem jakiegokolwiek pracownika nabywcy towaru. Spółka zwraca uwagę na to, że w praktyce na listach przewozowych podpisy składają różne osoby, nie zawsze będące pracownikami kupującego ( czasem pracownicy wynajętego magazynu); ponadto składane podpisy zazwyczaj są nieczytelne, bez imiennych pieczęci, zatem co do zasady nie jest możliwe ustalenie, kto składał taki podpis i czy była to osoba uprawniona.

Inaczej w sprawie, zbiorcze zestawienia jednoznacznie potwierdzają przyjęcie dostaw przez niewątpliwie upoważnioną osobę (członek kierownictwa Odbiorcy), której dane są znane.

Dokumenty takie stanowią jednoznaczny dowód o zdecydowanie większej wartości dowodowej niż podpisane przez kontrahenta kopie listów przewozowych . Niezależnie od tego Spółka wskazuje, że także i te ostatnie dokumenty ( kopie listów przewozowych z podpisami osoby odbierającej towar) są przez gromadzone, tyle tylko, że z przyczyn obiektywnych (liczba dostaw miesięcznie) nie ma możliwości zgromadzenia ich całej liczby na dzień złożenia deklaracji.

Jednocześnie Spółka wskazuje, że zgodnie z art. 42 ust.11 ustawy o VAT, nawet w wypadku, w którym Spółka nie posiadałaby dokumentacji, o której mowa w art. 42 ust.3 ustawy o VAT (choć jej zdaniem dokumentacja spełnia wymogi tego przepisu), fakt wykonania dostawy do innego kraju UE może być wykazywany także innymi dokumentami. W ocenie Spółki zbiorcze potwierdzenie dostaw danego miesiąca może być wówczas uważane za taki właśnie dokument, którego posiadanie w dacie składania deklaracji uprawnia do stosowania stawki 0 %.

Spółka wskazuje, że jej stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu z dnia 9 sierpnia 2004 roku nr DPP-005-76/04, wydanej na tle analogicznego stanu faktycznego (w odpowiedzi na zapytanie Dostawcy tzn. firmy, z którą Spółka konsoliduje dostawy). W interpretacji tej po analizie przepisów art. 42 ustawy o VAT stwierdzono m. in. „ Odnośnie formy dokumentu potwierdzającego odbiór towaru poza terytorium kraju należy uznać za wystarczające przesłane potwierdzenie w formie elektronicznej z podpisem elektronicznym bądź przesłane faxem, a następnie oryginał wysłany pocztą bądź też może być potwierdzone na dokumencie przewozowym CMR”.

Zdaniem Spółki za prawidłową formę dokumentu potwierdzającego odbiór towaru poza terytorium kraju (tj. w innym kraju UE) należy uznać w /w zbiorcze zestawienie dostaw danego miesiąca podpisane i przesłane elektronicznie, w sytuacji, gdy Spółka posiada oryginał poświadczonego notarialnie wzoru podpisu osoby podpisującej zestawienie.

Zdaniem Spółki w takim wypadku posiadana dokumentacja dowodzi w sposób jednoznaczny istotnego dla stosowania stawki 0 % faktu dostawy do innego kraju UE, jednocześnie eliminując jakiekolwiek ryzyko pomyłki czy nieprawidłowości w tym zakresie

III. Ocena prawna stanowiska wnioskodawców w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym.

Odnośnie w/ w zapytania Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia co następuje:

Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Spółka dokonuje sprzedaży towarów na terytorium Unii Europejskiej w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i z tytułu powyższych transakcji będzie posiadać dokumenty wymienione w opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Zgodnie z zapisem art 42 ust 1. w/w ustawy o VAT wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2) podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

2. Warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, uznaje się za spełnione również wówczas, gdy nie są spełnione wymagania w zakresie:

1) nabywcy - w przypadkach, o których mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 i 4;

2) dokonującego dostawy - w przypadku, o którym mowa w art. 16.

3. Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2) kopia faktury,

3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

4) (uchylony)

- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

4. W przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:

1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;

2) adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy;

3) określenie towarów i ich ilości;

4) potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

5) rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.

Jak wynika z przywoływanych powyżej przepisów, prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów, preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0 % uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru poza terytorium Polski. Istotą przywoływanych przepisów jest zobowiązanie Podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem dostawy, rzeczywiście opuściły terytorium kraju, ze względu na korzystniejsze, niż w odniesieniu do dostaw krajowych, skutki podatkowe.

Powyższe oznacza, iż jeżeli Spółka posiada dowody wymienione we wspomnianym art. 42 ust. 3 ustawy, potwierdzające fakt wywiezienia towarów z terytorium kraju oraz dostarczenia ich do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego (z uwzględnieniem treści dokumentów zawartych w art. 42 ust. 11 ustawy) to będzie mogła zastosować z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Odnosząc powyższe do treści zapytania stwierdzić należy, iż Spółka posiada dokumenty, o których mowa w art. 42 ust.3 ustawy o VAT. Jednakże w dokumentach przewozowych otrzymanych od przewoźnika, brak jest danych jednoznacznie identyfikujących dostawcę (wnioskodawcę).

W ustępie 11 w/w artykułu postanowiono, iż w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Użyty przez ustawodawcę zwrot „w szczególności" oznacza, iż nie jest to katalog zamknięty, dlatego Spółka ma prawo udokumentować ( w odniesieniu do sytuacji określonej w art. 42 ust.11 ustawy) wywiezienie towarów z terytorium kraju oraz dostarczenie ich nabywcy na terytorium państwa członkowskiego w sposób przez siebie przewidziany, mając oczywiście na uwadze udowodnienie faktu jego zaistnienia. Z treści wniosku wynika, że na dokumencie przewozowym CMR wymieniony jest numer ID Spółki (indywidualnie przypisany każdemu dostawcy numer identyfikacyjny). Jeżeli więc wnioskodawca posiada dokument, z którego wynika, iż numer ID widniejący na dokumencie przewozowym CMR został przypisany Spółce dokonującej tej dostawy, uznać należy, iż stanowi on łącznie z CMR jeden z dowodów potwierdzających dostawę wewnątrzwspólnotową.

Ponadto przedmiot zapytania sprowadza się również do ustalenia, czy przedstawiona przez wnioskodawcę forma potwierdzenia, tj. czy uzyskane w formie elektronicznej zbiorcze potwierdzenie dostaw z danego miesiąca (wydruk) oraz oryginał poświadczony notarialnie wzoru podpisu osoby podpisującej to potwierdzenie , stanowi spełnienie warunku ustawowego do stwierdzenia o zaistnieniu dostawy wewnątrzwspólnotowej towarów i wiążącego się z tym prawa do zastosowania obniżonej stawki podatkowej.

Odpowiadając na powyższe zapytanie należy wskazać, że dokument, który potwierdza daną czynność winien mieć formę oryginału. Samo zamieszczenie pliku przez nabywcę oraz przesłanie go kontrahentowi do samodzielnego wydrukowania nie ma waloru oryginału Zasada ta obowiązuje w każdym postępowaniu administracyjnym. Nie ma zatem podstawy, by odmiennie ocenić wymóg postawiony w art. 42, ust. 4 ww. ustawy. Należy jednak wskazać, że dokument otrzymany drogą elektroniczną, nie podlega automatycznemu wykluczeniu jako dowód w sprawie, jeżeli z innych dokumentów, jakie Podatnik okaże będzie wynikało, że dane zdarzenie istotnie miało miejsce. Reasumując: dokument, będący przedmiotem zapytania, winien mieć - w ocenie Naczelnika Urzędu formę oryginału. Brak dokumentu w tej formie nie musi oznaczać, że Podatnik nie jest uprawniony do stosowania stawki obniżonej, jeżeli z innych dokumentów będzie wynikać zaistnienie dostawy wewnątrzwspólnotowej towarów. Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego można uznać, iż istnieją dowody wskazujące na dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej. A zatem odmienna ocena prawna w części dotyczącej formy potwierdzenia odbioru towarów dokonana przez Naczelnika Urzędu w powyższym zakresie nie oznacza, iż w danej sytuacji nie wystąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki przedstawione w zapytaniu należy uznać za prawidłowe.

Pouczenie

Powyższa interpretacja:

1.Dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego na dzień złożenia wniosku i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów.2.Nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia za pośrednictwem Naczelnika Urzedu Skarbowego w Wołominie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj