Interpretacja Lubelskiego Urzędu Skarbowego
PP1-443/090/06
z 24 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1-443/090/06
Data
2006.11.24



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania


Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
nielegalny pobór energii elektrycznej
opłata
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy nielegalny pobór energii podlega opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Czy Spółka ma możliwość dokonania korekty podatku należnego za okres od stycznia 2005 r. z tytułu nielegalnego poboru energii elektrycznej, czy powinna być ona dokonana w formie korekt poszczególnych deklaracji, czy raczej w rozliczeniu za okres bieżący?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 i art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku znak .... z dnia 30.08.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) w sprawie opodatkowania opłat za nielegalny pobór energii – informuję, że stanowisko Wnioskującego wyrażone w przedmiotowym piśmie jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 30.08.2006 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dostarczania energii elektrycznej. Poważnym i kosztownym problemem jest fakt nielegalnego poboru energii przez nieuprawnionych odbiorców. W razie wykrycia nielegalnego poboru energii Spółka zgodnie z przepisami Prawa energetycznego pobiera opłaty na zasadach określonych w taryfie. Następnie wystawiana jest faktura z tytułu dostawy energii opiewająca na kwotę brutto równą wysokości naliczonego odszkodowania (opłaty) powiększona o należny podatek VAT.
Spółka pismem znak .... z dnia 09.06.2004 r. wystąpiła do Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w ww. sprawie. Pismem znak PP1/447/40/04 z dnia 08.07.2004 r. Naczelnik LUS potwierdził stanowisko Spółki, że opłaty za nielegalny pobór energii elektrycznej nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ czynność ta nie może być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.
Dyrektor Izby Skarbowej w Lublinie w trybie art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa zweryfikował informację Naczelnika LUS i w piśmie znak PP.2-448/I/508/04 z dnia 21.01.2005 r. stwierdził, iż nielegalny pobór energii podlega VAT.

Wnioskujący pyta, czy:
1) nielegalny pobór energii podlega opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
2) Spółka ma możliwość dokonania korekty podatku należnego za okres od stycznia 2005 r. z tytułu nielegalnego poboru energii elektrycznej, czy powinna być ona dokonana w formie korekt poszczególnych deklaracji, czy raczej w rozliczeniu za okres bieżący?

Spółka stoi na stanowisku, że nielegalnie pobierana energia jest przestępstwem przeciwko mieniu. Obciążenie za nielegalnie pobraną energię elektryczną nie jest sprzedażą, lecz ma charakter sankcji i jest odszkodowaniem za poniesione szkody wynikłe z kradzieży energii elektrycznej. Czynność ta nie powinna podlegać podatkowi VAT i nie powinna być dokumentowana fakturą VAT.
Obciążenie za nielegalny pobór energii ma jedynie charakter odszkodowawczy. Na podstawie szacunku opartego o okres i ilość odbiorników określana jest wysokość odszkodowania. Stosuje się wielokrotności cen i stawek opłat określonych w taryfie do której zaklasyfikowany byłby odbiorca. O sprawach tych traktuje ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. Prawo energetyczne art. 57 ust. 1 oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną § 43. Ponadto nielegalny pobór energii elektrycznej jest przestępstwem na podstawie art. 278 § 1,3,4,5 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny.
W świetle powyższego Wnioskujący jest zdania, iż opłaty za nielegalny pobór energii elektrycznej jako nie wyczerpujące definicji dostawy towarów i świadczenia usług nie powinny podlegać opodatkowaniu.
W zakresie drugiego pytania Spółka stoi na stanowisku mając na uwadze art. 108 ustawy o podatku od towarów i usług, że korekta podatku należnego z tytułu opodatkowania nielegalnego poboru energii powinna być dokonana poprzez wystawienie faktur korygujących. Faktury te powinny być ujęte w okresie rozliczeniowym, w którym zostaną wystawione (Spółka nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktur dotyczących sprzedaży energii elektrycznej). Równocześnie zostaną wystawione noty obciążeniowe z tytułu nielegalnego poboru energii oraz zwrócony zostanie kontrahentom nadpłacony podatek.

W przedstawionym w w/w piśmie stanie faktycznym organ nie podziela stanowiska Podatnika i jednocześnie wyjaśnia:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z brzmienia ust. 2 cyt. art. 5 wynika, że czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.
W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Towarami zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ww. ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. (...).
Natomiast stosownie do treści art. 57 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne w razie nielegalnego pobierania paliw lub energii z sieci przedsiębiorstwo energetyczne pobiera opłaty za nielegalnie pobrane paliwo lub energię w wysokości określonej w taryfach lub dochodzi odszkodowania na zasadach ogólnych. Opłaty o których mowa wyżej, podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

W świetle powołanych powyżej przepisów opłaty za nielegalny pobór energii elektrycznej podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podmiot, który dopuścił się nielegalnego poboru energii jest obciążany przez Wnioskodawcę wartością energii, a zatem Spółce przysługuje od tego podmiotu wynagrodzenie za pobraną energię. Pobierana przez Spółkę opłata stanowi należność za przekazany towar, zatem stanowi formę odpłatności za pobraną nielegalnie energię i należy ją ocenić jako zapłatę za wydany towar, a więc czynność mieszczącą się w zakresie regulacji ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z tym należy uznać, iż czynnościami wymienionymi w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT są również dostawy energii, czego nie zmienia fakt, że sam pobór energii nastąpił nielegalnie, bez umowy ze sprzedawcą, czy też niezgodnie z warunkami określonymi w umowie.
W zakresie pytania 2 należy stwierdzić, iż skoro nielegalny pobór energii elektrycznej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług to w sytuacji wykazania w deklaracjach VAT-7 podatku należnego z tytułu ww. dostaw Spółce nie przysługuje prawo do dokonania korekty tego podatku.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b §1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 oraz 239 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj