Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim
1414/PUE/443-5/07/RN
z 31 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1414/PUE/443-5/07/RN
Data
2007.05.31



Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Dworze Mazowieckim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
motocykl
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo


Pytanie podatnika
Czy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu motocykla i paliwa do napędu motocykla wykorzystywanego przez podatnika jako środek transportu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej?


Dnia 14 marca 2007r. do Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim wpłynął wniosek, uzupełniony pismem złożonym w tut. Urzędzie dnia 04.05.2007r., Pana X o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w sprawie odliczenia całości podatku naliczonego związanego z nabyciem motocykla:- wykorzystywanego jako środek transportu podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz paliwa służącego do jego napędu,- będącego przedmiotem najmu w prowadzonej działalności gospodarczej oraz paliwa służącego do jego napędu.

Niniejsze postanowienie rozstrzyga kwestię w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu motocykla i paliwa do napędu motocykla wykorzystywanego przez podatnika jako środek transportu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Kwestia prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu motocykla przeznaczonego pod wynajem oraz paliwa do jego napędu została rozstrzygnięta w odrębnym postanowieniu nr 1414/PUE/443-6/07/RN z dnia 31 maja 2007r.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu motocykli. Podatnik nabywa również motocykle, które są wykorzystywane przez niego jako środek transportu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w celu np.: spotkania z kontrahentami, przewóz części, przewóz narzędzi.

W tym stanie faktycznym wnioskodawca stwierdza, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera własnej definicji pojazdu samochodowego a jednocześnie nakazuje zgodnie z art. 2 pkt. 6 ustawy o VAT klasyfikować towary na podstawie przepisów o statystyce publicznej, zgodnie, z którą motocykle są sklasyfikowane w dziale 35 (sprzęt transportowy pozostały) natomiast nie ma ich w dziale 34, w którym znajdują się pojazdy samochodowe. Zdaniem strony, z uwagi na to, że motocykle nie są w myśl ustawy o podatku od towarów i usług pojazdami samochodowymi ograniczenie w podatku VAT wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 3 z nie mają zastosowania. Mając powyższe na uwadze podatnik twierdzi, że przysługuje mu prawo do odliczenia całego podatku naliczonego wykazanego na fakturze VAT związanej z nabyciem z nabyciem motocykla wykorzystywanego przez niego jako środek transportu dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej oraz z nabyciem paliwa służącego do jego napędu.

Przy tak określonym stanie faktycznym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca- nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W myśl art. 86 ust. 4 w/w ustawy o VAT art. 86 ust. 3 nie dotyczy:1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozia przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawo o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą – jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest: a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W myśl art. 86 ust. 5 w/w ustawy o VAT spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia pojazdu samochodowego, który stanowiąc środek transportu jest niewątpliwie uczestnikiem ruchu odbywającego się zarówno na drogach publicznych jak i po za nimi. W związku z powyższym w celu zdefiniowania pojęcia pojazdu samochodowego właściwym będzie odnieść się do istniejącej definicji zawartej w ustawie z dnia 20 czerwca 1997r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2003r. nr 58 poz. 515 ze zm.) regulującej zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz regulującej warunki dopuszczenia pojazdów do tego ruchu. Zgodnie z art. 2 pkt 33 w/w ustawy prawo o ruchu drogowym, za pojazd samochodowy uważa się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. Ponadto, zgodnie z art. 2 pkt. 45 w/w ustawy prawo o ruchu drogowym motocykl jest pojazdem samochodowym jednośladowym lub z bocznym wózkiem- wielośladowy. Należy zwrócić uwagę, iż w art. 86 ust. 4 pkt 5 oraz 6 w/w ustawy o VAT ustawodawca dokonał zaklasyfikowania pojazdów do danej grupy w odniesieniu do przepisów prawo o ruchu drogowym. Analogicznie, powinno się postąpić i w tym przypadku.

Przywołany przez wnioskodawcę zapis art. 2 pkt 6 w/w ustawy o VAT - definiujący towary, w brzmieniu „Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty,” - nie odwołuje się do klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej w celu określenie przeznaczenia rzeczy a ma jedynie zaklasyfikować czy dana rzecz lub czynność może zostać uznana za towar i na tej podstawie określić właściwą stawkę podatku VAT dla dostawy danego towaru.

Wobec powyższego zgodnie z art. 86 ust. 3 w/w ustawy o VAT Stronie przysługuje ograniczone prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku nabycia przedmiotowego pojazdu zaliczanego do pojazdów samochodowych. Kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzewspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca – nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3, jeśli nie występują przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 4 w/w ustawy. W przedmiotowej sprawie zakupiony motor nie spełnia kryteriów określonych w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, zatem podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego na fakturach VAT związanych z zakupem paliwa służącego do napędu motocykla wykorzystywanego przez podatnika jako środek transportu w ramach prowadzonej działalności (spotkania z kontrahentami, przewóz części, przewóz narzędzi)

Niniejsze postanowienie wydano na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień złożenia pisemnego zapytania przez podatnika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj