Interpretacja Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim
1406/DDz/415-2/07
z 26 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1406/DDz/415-2/07
Data
2007.04.26


Referencje


Autor
Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
klub sportowy
koszty uzyskania przychodów
sponsoring


Pytanie podatnika
Jak prawidłowo udokumentować przekazanie środków pieniężnych dla klubu piłkarskiego, w ramach umowy sponsoringu, tak aby wydatkowane środki firma mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?


Wnioskiem z dnia 22.03.2007r. (data wpływu do tutejszego organu – 26.03.2007r.) zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgłaszane zapytanie ma charakter teoretyczny, przyszłościowy i nie dotyczy stanu faktycznego. W odniesieniu do zgłaszanego problemu nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zamierza Pan podpisać umowę sponsorską z klubem piłkarskim. Celem takiej umowy byłoby kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród potencjalnych klientów i zwiększenie jej popularności.Zgodnie z umową, Pana firma (sponsor) przekazywałaby na rzecz klubu sportowego pewne kwoty pieniężne (dwu-, trzykrotnie w roku), które przeznaczone byłyby na finansowanie działalności klubu (zakup sprzętu sportowego, finansowanie spotkań piłkarskich). W zamian za uzyskane fundusze władze klubu zobowiązują się do promowania nazwy firmy poprzez:wstawienie nazwy firmy do nazwy klubu piłkarskiego,umieszczenie znaku firmowego Pana firmy (sponsora) na tablicach (billboardach) w czasie meczy i spotkań wyjazdowych,umieszczenie nazwy firmy na koszulkach zawodników.W związku z powyższym, Pana zapytanie dotyczy jak prawidłowo udokumentować przekazanie środków pieniężnych dla klubu piłkarskiego, tak aby wydatkowane środki firma mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.Zdaniem wnioskodawcy – zgodnie z art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.W wyniku zawartej umowy klub piłkarski zobowiązuje się do promowania i reklamowania nazwy firmy. Firma ma w wyniku umowy zapewnioną reklamę o charakterze publicznym, pozwalająca na rozpowszechnianie jej nazwy, a tym samym możliwości zwiększenia przychodów – wydatki takie są dla firmy kosztem uzyskania przychodów. W zamian klub piłkarski otrzymuje środki na funkcjonowanie (ilość świadczeń oraz ich wysokość sprecyzuje umowa). Podstawą do zaliczenia wydatków związanych ze sponsorowaniem klubu, w koszty uzyskania przychodu będą rachunki (klub nie jest podatnikiem VAT) wystawione przez klub piłkarski za świadczenie usług reklamowych oraz podpisana umowa sponsorska.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Maz. uprzejmie informuje: Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 w/w ustawy.Jedną z form działań marketingowych polegającą na wspieraniu finansowym lub rzeczowym określonego podmiotu w zamian za promowanie nazwy, logo finansującego – jest sponsoring.Na mocy umowy sponsoringu sponsor zobowiązuje się sfinansować określone przedsięwzięcia w zamian za reklamę swojej firmy. Celem sponsorowania jest kształtowanie wizerunku sponsora, jego pozytywnego postrzegania przez odbiorców, wzrost prestiżu społecznego i renomy. Ma na celu zwiększenie popularności sponsora oraz dotarcie do szerokiego grona odbiorców, a co za tym idzie – doprowadzić do zwiększenia jego obrotów.Jeśli na skutek poniesienia wydatków na wsparcie finansowe klubu, informacje o sponsorze docierają do szerokiego kręgu osób w postaci np. logo firmy na koszulkach itp., poniesione na ten cel wydatki traktować należy jako dotyczące usług reklamowych prowadzonych w sposób publiczny.Podstawą zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów może być wydatek właściwie udokumentowany, pozostający w związku lub służący zwiększeniu przychodu i faktycznie poniesiony.Kwestie wystawiania rachunków oraz wymogów jakie winien spełniać rachunek (dowód księgowy) zostały uregulowane przepisami:ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.),ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń oraz zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. z 2005r. Nr 165, poz. 1373).

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Maz. informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie teoretycznym i stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu przedstawionego przez pytającego.Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Maz. informuje również, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa )

Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa).


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj