Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
DP1/443-78/05/PG/89785
z 12 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP1/443-78/05/PG/89785
Data
2005.12.12



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Wewnatrzwspólnotowe transakcje trójstronne - procedura uproszczona


Słowa kluczowe
procedura uproszczona
wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna


Pytanie podatnika
Czy w opisanym stanie faktycznym, zastosowana procedura uproszczona związana z wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną jest prawidłowa?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 16.09.2005 r., (doręczonego w dniu 20.09.2005 r.), uzupełnionego w dniu 04.11.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.
Stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podatnik przedstawia następujący stan faktyczny: Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w transakcjach wewnątrzwspólnotowych. Zgodnie z zawartym kontraktem, z dostawcą niemieckim posługującym się niemieckim numerem VAT UE, Podatnik dokonał zakupu towaru w Niemczech na warunkach dostawy FCA Niemcy.Na fakturze sprzedaży, wystawionej przez kontrahenta niemieckiego podano numery ewidencyjne VAT UE: podatnika, kontrahenta niemieckiego i ostatecznego odbiorcy - kontrahenta słowackiego, a także numery rejestracyjne samochodu transportującego towar - spedytora słowackiego.Towar został przetransportowany z Niemiec na Słowację z pominięciem Polski.
Przy rozliczeniu opisanej transakcji zastosowano procedurę uproszczoną rozliczenia podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowych transakcjach trójstronnych. Spółka zawiadomiła biuro informacji o podatku VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej.

Wnioskodawca zwraca się z zapytaniami: czy w opisanym stanie faktycznym, zastosowana procedura uproszczona związana z wewnątrzwspólnotową transakcją trójstronną jest prawidłowa, czy w deklaracji podatku od towarów i usług VAT-7 należy wykazać nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz dostawę wewnątrzwspólnotową w wartości netto, czy w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach/nabyciach towaru VAT-UE należy wykazać nabycie wewnątrzwspólnotowe oraz dostawę wewnątrzwspólnotową, czy należy wystawić fakturę wewnętrzną z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego.W opinii Wnioskodawcy spełnione zostały wszystkie warunki określone w art. 135 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a zatem zastosowanie uproszczonej procedury do opisanej wyżej transakcji było zasadne. Ponadto zdaniem Wnioskodawcy:- w pozycji „ 30" deklaracji VAT 7 należy wykazać nabycie wewnątrzwspólnotowe w wartości netto, bez wykazywania w poz. „31" kwoty podatku należnego,- nie trzeba wystawiać faktury wewnętrznej, gdyż z tego tytułu nie powstaje obowiązek podatkowy,- w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach/nabyciach towaru towaru VAT-UE należy wskazać wartość nabycia wewnątrzwspolnotowego oraz wartość dostawy wewnątrzwspólnotowej i zaznaczyć, że dotyczy to wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej.
Tutejszy Urząd analizując powyższe zagadnienie, potwierdza stanowisko Podatnika.

Pojęcie wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej zostało zdefiniowane w art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.), zwanej dalej ustawą o PTU, zgodnie z którym przez wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną - rozumie się transakcję w której spełnione są łącznie następujące warunki:a) trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym a drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,b) przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego, lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.Zgodnie z art. 135, ust. 1 pkt 4 przez procedurę uproszczoną rozumie się procedurę rozliczania VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, polegającą na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:a) dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru u drugiego w kolejności podatnika VAT,b) drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim, w którym kończy się transport lub wysyłka, c) drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacji na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie, inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,e) ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczania podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.Spółka dokonując dostawy w transakcji trójstronnej jako drugi w kolejności podmiot wykazuje w składanej deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług VAT 7 odpowiednio dane o wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru (bez podatku od towarów i usług, gdyż w procedurze uproszczonej nie wykazuje się z tego tytułu podatku) od pierwszego z kolejności podatnika, tzn. podmiotu z Niemiec. W deklaracji nie wykazuje się natomiast dostawy towarów na rzecz ostatniego w kolejności podatnika, gdyż ta dostawa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (ponieważ jest ona dokonywana w państwie zakończenia wysyłki lub transportu). W świetle powyższego brak również podstaw do wystawiania faktury wewnętrznej z tego tytułu. Zastosowanie procedury uproszczonej oznacza, że Wnioskodawca jako drugi w kolejności podatnik w składanej informacji podsumowującej wykazuje odpowiednio dane o wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru od pierwszego w kolejności podatnika (z Niemiec) i wewnątrzwspólnotowej dostawie na rzecz ostatniego w kolejności podatnika (ze Słowacji), zaznaczając, iż są to transakcje trójstronne - do czego zobowiązuje go zapis art. 138 ust. 5 ustawy o PTU.

Ponadto Wnioskodawca, jako drugi w kolejności podatnik wystawia fakturę ostatniemu w kolejności podatnikowi (ze swoją marżą, lecz bez VAT od dostawy) z odpowiednią adnotacją" VAT: Faktura WE uproszczona....", w której stwierdza, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika:
- wykazuje w ewidencji ustalone wynagrodzenie (marżę) za dostawy w ramach procedury uproszczonej, wykazuje w ewidencji nazwę i adres ostatniego w kolejności podatnika od wartości dodanej,
- rozlicza transakcje w deklaracji w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym nabycie oraz dostawa z tytułu wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej zostały dokonane i sporządza informację podsumowującą.Wykazanie nabycia i dostawy wewnątrzwspólnotowej winno nastąpić w deklaracji podsumowującej złożonej za kwartał w którym nastąpiło zakończenie transakcji.
Opisany przez Spółkę przypadek odpowiada w ocenie Urzędu transakcj i trój stronnej uproszczonej, w którym kontrahentami są: pierwszy podatnik VAT z siedzibą w Niemczech, drugi podatnik VAT to Wnioskodawca, a trzeci podatnik to podatnik VAT mający siedzibę na Słowacji.
Wobec powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia.
W dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj