Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty
I USB III/436/76/2006/br
z 29 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USB III/436/76/2006/br
Data
2007.03.29



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
przerób uszlachetniający
stawki podatku
uszlachetnianie czynne
wywóz towarów


Pytanie podatnika
Jak w świetle przepisów o podatku od towarów i usług dokumentowac obrót gospodarczy by móc skorzystać ze stawki 0% przy wykonywaniu usług przerobu uszlachetniającego na towarach sprowadzonych spoza Unii Europejskiej ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź - Bałuty, działając na podstawie przepisów:

  • art. 14 a § 1 i 4 oraz art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 41 ust. 1, art. 83 ust. 1 pkt 24, ust. 7, ust. 8 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.),

uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29.12.2006 r. uzupełnionym pismami z dnia 08.02.2007 r., 26.03.2007 r. w zakresie stosowania stawki VAT w wysokości 0 % przy świadczeniu usług objętych procedurą uszlachetniania czynnego, wykonywanych na zlecenie podmiotu mającego siedzibę na terytorium państwa trzeciego, przy spełnieniu warunków określonych przepisami ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu 29.12.2006 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług uzupełniony w dniach 12.02.2007 r., 26.03.2007 r.

Stan faktyczny przedstawiony przez Podatnika :

Kontrahent z Norwegii zaproponował Podatnikowi formę współpracy,w ramach której Strona zamierza produkować dzianinę z powierzonego surowca tj. przędzy sprowadzonej bezpośrednio z Norwegii.Transport do Polski organizuje firma z Norwegii. Na dokumentach SAD jako odbiorca przędzy figuruje polski podmiot. W urzędzie celnym w Łodzi przędza zostanie objęta procedurą uszlachetniania czynnego .Po zakończeniu przerobu w kraju dzianina zostanie przetransportowana przez Podatnika na zlecenie firmy norweskiej do szwalni na Łotwę do dalszego przerobu.Transport na Łotwę będzie zorganizowany przez Podatnika, a koszty transportu pokryje firma norweska. Po uszyciu z dzianiny bielizny, firma łotewska dokona odprawy celnej wywozowej, w związku z czym towar opuści granice Wspólnoty Europejskiej i zostanie przetransportowany przez firmę łotewską do właściciela w Norwegii. Za usługę dziania Podatnik obciąża fakturą firmę norweską,natomiast zapłatę za wykonaną usługę otrzyma w ciągu 14 dni po wysyłce dzianiny na Łotwę.

Na tę okoliczność zostanie podpisana umowa pomiędzy kontrahentem z Norwegii,Podatnikiem oraz firmą z Łotwy.Przy czym Podatnik wyjaśnia, że z firmą łotewską, nie dokonuje żadnego obrotu gospodarczego. Partner z Łotwy przekaże polskiej firmie w ciągu 60 dni wszelkie dokumenty potwierdzające, że towar opuścił terytorium Unii Europejskiej.

Ponadto w piśmie z dnia 26.03.2007 r. Podatnik wskazał, uzupełniając stan faktyczny,że Strona polska kontraktu otworzy dokumentem SAD procedurę uszlachetniania czynnego w Polsce ( urząd objęcia procedurą ) na podstawie jednego pozwolenia wydanego przez Dyrektora Izby Celnej w Łodzi i zamknięcie tej procedury nastąpi na Łotwie w oparciu o kartę T 5. Dokument ten wystawiony przez polski urząd celny zostanie zwrócony stronie polskiej po potwierdzeniu przez urząd celny na Łotwie.Po wykonaniu swojej usługi strona łotewska przekaże Podatnikowi SAD 3 stwierdzający, że towar opuścił terytorium UE.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego Podatnik wystąpił, z zapytaniem w zakresie zastosowania przepisów o podatku od towarów i usług tj. jak dokumentować obrót gospodarczy by móc skorzystać ze stawki VAT 0 %.Zdaniem Podatnika przedstawiony powyżej sposób postępowania upoważnia do zastosowania stawki VAT 0 % w stosunku do świadczonych usług przerobu uszlachetniającego.

Stanowisko tut. Organu :

Co do zasady - zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do: usług polegających na naprawie, uszlachetnieniu, przerobie lub przetworzeniu towarów.

Stosownie do uregulowań art. 83 ust. 7 ww. ustawy przez usługi, o których mowa w ust. 1 pkt 24, rozumie się usługi:

  • świadczone bezpośrednio przez podatnika, który sprowadził z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju towary objęte procedurą uszlachetniania czynnego w celu ich naprawy, uszlachetnienia, przerobu lub przetworzenia, jeżeli towary te zostaną wywiezione z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych;
  • polegające na pośredniczeniu między podmiotem mającym siedzibą lub miejsce zamieszkania, albo pobytu na terytorium państwa trzeciego niebędącym podatnikiem, w rozumieniu art. 15, a podatnikiem, o którym mowa w pkt 1, gdy pośrednik otrzymuje prowizję lub inne wynagrodzenie od którejkolwiek ze stron zawartego kontraktu dotyczącego usług określonych w pkt 1,pod warunkiem posiadania kopii dokumentów potwierdzających powrotny wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty;
  • świadczone przez innych podatników na zlecenie podatnika, o którym mowa w pkt 1, polegające wyłącznie na naprawie, uszlachetnieniu, przerobie lub przetworzeniu towarów sprowadzonych w tym celu przez podatnika określonego w pkt 1, pod warunkiem:
    1. uzyskania oświadczenia od zleceniodawcy, że towar, który powstał w wyniku wykonania tej usługi zostanie wywieziony z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty;
    2. posiadania szczegółowego rozliczenia tych usług zgodnie z treścią dokumentów celnych, których kopie powinny być w posiadaniu tych podatników, potwierdzających powrotny wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty;
  • polegające na naprawie, uszlachetnieniu,przerobie lub przetworzeniu towarów sprowadzonych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju, które zostały objęte procedurą uszlachetniania czynnego w rozumieniu przepisów celnych, świadczone przez podatników na zlecenie podmiotów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium państwa trzeciego niebędących podatnikami, w rozumieniu art. 15 w ramach kontraktów wielostronnych, jeżeli;
    1. naprawiony,uszlachetniony, przerobiony lub przetworzony przez tych podatników towar został sprowadzony z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju przez podatnika będącego również stroną kontraktu,
    2. podatnik posiada szczegółowe rozliczenie wykonanych usług zgodnie z dokumentami celnymi potwierdzającymi wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty oraz kopie tych dokumentów celnych.

Przepisy ust. 7 pkt 2 - 4 stosuje się, jeżeli podatnik spełni określone w nich warunki oraz otrzyma całość lub co najmniej 50% zapłaty przed upływem 60 dni, licząc od daty wywozu z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty towaru będącego przedmiotem świadczonych usług, z tym że spełnienie warunków także po upływie tego terminu uprawnia podatnika do dokonania korekty kwoty podatku należnego w złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazano usługę ( art. 83 ust. 8 ww. ustawy).

Z uregulowań zawartych w ww. przepisach wynika, że procedura uszlachetniania czynnego w rozumieniu przepisów celnych polega na umożliwieniu przeprowadzenia, na towarach nie mających statusu towarów wspólnotowych, na obszarze celnym Wspólnoty procesów; naprawy, uszlachetnienia,przerobu lub przetworzenia.

Istota przedmiotowej procedury sprowadza się do wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej, które zostały sprowadzone na terytorium kraju, w celu wykonania na nich usług naprawy, uszlachetnienia, przerobu lub przetworzenia.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego wyprowadzenie tych towarów poza obszar celny Unii Europejskiej nastąpi dopiero po zakończeniu usług przerobu na terytorium Łotwy.Dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty jest przede wszystkim karta 3 jednolitego dokumentu administracyjnego SAD, zawierająca na odwrocie pieczęć wskazującą datę i nazwę urzędu celnego, który nadzorował faktyczny wywóz towarów poza obszar celny Wspólnoty i dokonał potwierdzenia, że towary opuściły obszar Unii Europejskiej.

W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik stwierdził,że po wykonaniu usługi przez kontrahenta z Łotwy otrzyma w ciągu 60 dni wszelkie dokumenty włącznie z kartą 3 j.d.a. SAD stwierdzające, że towar na którym dokonano ww. usługi opuścił terytorium Unii Europejskiej.Jednocześnie cała transakcja jest przedmiotem kontraktu wielostronnego, pomiędzy zleceniodawcą tj. firmą norweską, a zleceniobiorcami tj. polskim podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podmiotem gospodarczym z Łotwy.Podatnik jest tą Stroną kontraktu, która odbiera bezpośrednio towar pochodzący spoza obszaru Wspólnoty i wykonuje na nim we własnym zakresie usługi przerobu na terytorium kraju, w ramach procedury uszlachetniania czynnego w rozumieniu przepisów celnych, a następnie na podstawie zawartej umowy przekazuje towar do innego państwa członkowskiego celem dalszego przerobu.

Po zakończeniu usług przerobu przez kontrahenta z Łotwy i zamknięciu procedury uszlachetniania czynnego, towar opuści terytorium Wspólnoty. Podatnik otrzyma od zleceniodawcy z Norwegii zapłatę za wykonaną usługę w ciągu 14 dni od wykonania usługi przerobu we własnym zakresie i jej wysyłki na Łotwę.

Mając na uwadze powyższe i obowiązujący stan prawny w ocenie tut. Organu w przedmiotowej sprawie może mieć zastosowanie art. 83 ust. 7 pkt 4 ww. ustawy.Należy jednak stwierdzić,że aby usługi polegające na naprawie, uszlachetnieniu,przerobie lub przetworzeniu towarów, podlegały opodatkowaniu wg stawki podatku VAT w wysokości 0 % - stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy VAT - muszą zostać spełnione łącznie warunki określone w ww. przepisach, a w szczególności Podatnik musi posiadać rozliczenie usług przerobu wykonanych na powierzonym surowcu jak również dokument celny ( karta 3 j.d.a. SAD ), z którego w sposób jednoznaczny będzie wynikało, że towary na których wykonane zostały usługi przerobu w procedurze uszlachetniania czynnego zostały wywiezione poza terytorium Wspólnoty, zgodnie z obowiązującymi przepisami celnymi.

Należy również wskazać, że jeżeli do chwili w której Podatnik będzie zobowiązany do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu świadczonych usług, nie spełni ww. warunków, wówczas przedmiotowe usługi podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki określonej w art. 41 ust. 1 ustawy, tj. 22 %.

Także spełnienie ww. warunków po upływie 60 - dniowego terminu od wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty, upoważnia podatnika do korekty kwoty podatku należnego w złożonej deklaracji podatkowej, w której wykazano usługę (art. 83 ust. 7 pkt 4 i ust. 8 ww. ustawy). Również prowadzona przez Podatnika ewidencja dla celów podatkowych musi zawierać szczegółowe rozliczenie wykonanych usług zgodnie z dokumentami celnymi.

Reasumując przedstawiony stan faktyczny i prawny należy stwierdzić, że stanowisko Podatnika określone we wniosku z dnia 29.12.2006 r. uzupełnionym pismem z dnia 08.02.2007 r. i 26.03.2007 r. jest prawidłowe o ile zostaną spełnione warunki określone ww. przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj