Interpretacja Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim
DP.005.V/17/2007
z 4 czerwca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP.005.V/17/2007
Data
2007.06.04



Autor
Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja z Europejskiego Funduszu Społecznego
inwestycje w środkach trwałych
koszty uzyskania przychodów
pozarolnicza działalność gospodarcza
przychód z działalności gospodarczej
środek trwały


Pytanie podatnika
Czy jednorazowa dotacja inwestycyjna ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4,art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.05.2007 r., uznaje stanowisko wnioskodawcy w indywidualnej sprawie dotyczące:

  • w części zwolnienia z opodatkowania jednorazowej dotacji inwestycyjnej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego za prawidłowe,
  • w części wskazania podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania jednorazowej dotacji inwestycyjnej z EFS za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.05.2007 r. do Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia z opodatkowania jednorazowej dotacji inwestycyjnej współfinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w 2007 r. prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Uzyskała Pani pomoc finansową w postaci jednorazowej dotacji inwestycyjnej na mocy umowy zawartej w dniu 20.04.2007 r. pomiędzy Panią a Fundacją zwaną w treści „Beneficjentem”. Przedmiotem umowy jest udzielenie jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności w ramach Działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotacja polega na udzieleniu Mikroprzedsiębiorcy jednorazowego wsparcia kapitałowego ułatwiającego sfinansowanie pierwszych wydatków inwestycyjnych.. Projekt w 75 % finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego a w 25 % z krajowych środków publicznych. Pyta Pani, czy otrzymana jednorazowa dotacja inwestycyjna podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46-47 c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wypełniając dyspozycje art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm. ) w przedstawionym przez Panią stanie faktycznym i stanie prawnym obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia, stanowisko zawarte w podaniu w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dotacji inwestycyjnej uznaję za prawidłowe.

Do otrzymanej przez beneficjentów pomocy finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.

W przypadku otrzymania dotacji inwestycyjnej (wsparcia kapitałowego) będzie miał zastosowanie art. 14 ust. 2 pkt 2 Ustawy z dn. 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem do przychodów z działalności gospodarczej zalicza również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Otrzymana dotacja jest wyjątkiem, a zatem nie będzie przychodem podlegającym opodatkowaniu, jeśli zostanie przeznaczona na cele wskazane w przepisie prawnym.

Otrzymane wsparcie finansowe, wykorzystane zgodnie z zawartą umową, będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania jednak w oparciu o inny przepis prawny jak wskazany przez Panią w podaniu. Powołany art. 21 ust.1 pkt 46 - 47 c cyt. ustawy w przedstawionym stanie faktycznym nie znajduje zastosowania. Tym samym zajęte przez Panią stanowisko dotyczące w części wskazania podstawy prawnej zwolnienia z opodatkowania dotacji inwestycyjnej uznaję za nieprawidłowe.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie prawidłowo Pani zauważa, że wydatki sfinansowane z tych przychodów nie będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b i c cyt. ustawy. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części oraz wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22 g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Reasumując w przypadku otrzymania wsparcia inwestycyjnego, dotacja ta jest zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 cyt. ustawy a wydatki sfinansowane z tych przychodów nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w określonym trybie ( art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej ).
Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.

Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia ( art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podl.

Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj