Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PP-I-44081/11/AD/06
z 29 września 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-I-44081/11/AD/06
Data
2006.09.29


Referencje


Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
czasopisma
dodatki
nieodpłatna dostawa towarów
podatek od towarów i usług


Pytanie podatnika

1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych oraz prezentów o małej wartości (do 5 zł) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2. Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z w/w nieodpłatnym przekazaniem?
3. Czy nieodpłatne przekazanie na własność towarów innych niż wymienione w pkt 1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
4. Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z czynnościami wymienionymi w pkt 3?
5. Czy przekazanie gadżetów stanowi nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzoną działalnością?


DECYZJA

Działając na podstawie art. 14b § 5 i art. 233 §1 pkt 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z 28 czerwca 2006r., Nr PP/443-24-3-GK/06, którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego, w sprawie podatku od towarów i usług, utrzymuje w mocy zaskarżone postanowienie.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 24 marca 2006r. Jednostka zwróciła się do organu podatkowego I instancji z wnioskiem o pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania i sprzedaży czasopism. W celu uatrakcyjnienia oferty dołącza do części sprzedawanych czasopism różnego rodzaju towary, które są wytwarzane metodami poligraficznymi oraz metodami innymi niż poligraficzne. Natomiast część nakładu dostępna jest w sprzedaży bez dodatku. Cena czsopisma z dołączonym gadżetem jest wyższa od ceny czasopisma bez niego, przy czym różnica w cenie nie odzwierciedla ceny nabycia tych dodatków.

Praktyka ta ma służyć zwiększeniu ilości sprzedawanych czasopism. Spółka zaznacza, iż nie prowadzi ewidencji osób, którym dodatki (towary) są przekazywane.

W związku z powyższym Jednostka zadała następujące pytania:

1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych oraz prezentów o małej wartości (do 5 zł) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

2. Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z w/w nieodpłatnym przekazaniem?

3. Czy nieodpłatne przekazanie na własność towarów innych niż wymienione w pkt 1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

4. Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z czynnościami wymienionymi w pkt 3?

5. Czy przekazanie gadżetów stanowi nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z prowadzoną działalnością?

W opinii Spółki przekazanie przez nią drukowanych materiałów reklamowych oraz prezentów o małej wartości, a także innych towarów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, przy zachowaniu prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z przedmiotowymi przekazaniami, przy zachowaniu pozostałych ustawowych warunków do dokonania tego obniżenia. Natomiast jeśli gadżet nie spełnia definicji prezentu o małej wartości, jego przekazanie podlega opodatkowaniu tylko wtedy, gdy nie wykazuje związku z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu wydał postanowienie z dnia 28 czerwca 2006r., nr PP/443-24-3-GK/06, w którym uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe.

Organ podatkowy I instancji stwierdził, iż nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów o małej wartości nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie organ podatkowy I instancji uznał, iż Spółka dokonuje odpłatnego przekazania dodatków do czasopism, zatem przekazanie to bez względu na rodzaj towaru i związek z prowadzonym przedsiębiorstwem, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zaznaczono również, iż Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Pełnomocnik Spółki, nie zgadzając się z powyższym rozstrzygnięciem, złożył na postanowienie organu I instancji zażalenie.

Zaskarżonemu postanowieniu zarzucono błędną interpretację art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez przyjęcie, iż w przedmiotowej sprawie następuje odpłatne przekazanie gadżetów. Ponadto zarzucono naruszenie prawa procesowego, w szczególności art. 122 Ordynacji podatkowej, poprzez niedokładne rozpatrzenie stanu faktycznego. Zdaniem pełnomocnika Spółki dołączenie gadżetu do czasopisma, ma na celu uatrakcyjnienie sprzedaży samego czasopisma, a nie odpłatną dostawę gadżetu.

Wobec powyższych argumentów pełnomocnik Spółki wnosi o zmianę postanowienia organu I instancji.

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, po rozpoznaniu zażalenia zważył, co następuje:

Przekazanie towaru (dostawa) może nastąpić odpłatnie bądź nieodpłatnie.

W pierwszym przypadku dostawa podlegać będzie opodatkowaniu na podstawie przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towaru i odpłatne świadczenie usług. Czynność ta podlega opodatkowaniu niezależnie od tego, czy została wykonana z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 5 ust. 2 ustawy).

W przypadku nieodpłatnego przekazania towarów zastosowanie ma przepis art. 7 ust.2, który zrównuje nieodpłatne przekazanie towaru z przekazaniem odpłatnym, czyli podlegającym opodatkowaniu. W myśl w/w przepisu przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiebiorstwem, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części.

Przepis ten jednak nie ma zastosowania do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust.4 ustawy.

Zatem opodatkowaniu nie będzie podlegać nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych i informacyjnych oraz prezentów o małej wartości. Z kolei ich odpłatne przekazanie skutkować będzie wystapieniem obowiązku podatkowego.

Również nie będzie podlegać opodatkowaniu nieodpłatne przekazanie towarów nie spełniających warunków zawartych w art. 7 ust.4 ustawy, jeśli przekazanie to związane będzie z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Natomiast brak takiego zwiazku spowoduje, iż wystapi obowiązek podatkowy związany z nieodpłatnym przekazaniem towarów.

Rozpatrując przedmiotową sprawę w pierwszej kolejności zbadać należy, czy faktycznie Spółka dokonuje nieodpłatnego przekazania towarów stanowiących dodatki do sprzedawanych czasopism.

W opinii Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu o nieodpłatnym przekazaniu towarów można by było mówić jedynie w przypadku, gdyby ceny czasopism z dodatkiem i bez dodatku były jednakowe. Natomiast Spółka czasopisma z dodatkiem sprzedaje po wyższej cenie niż czasopisma bez dodatku.Bez znaczenia pozostaje fakt, iż różnica w cenie czasopism nie zawsze pokrywa w całości cenę nabycia gadżetów, bowiem jak Spółka sama wskazała, cenę ustala na takim poziomie jaki ją satysfakcjonuje. Ponadto Jednostka zaznaczyła, że wpływ na cenę czasopisma z dołączonym gadżetem mają także dodatkowe czynności, jakie muszą zostać wykonane dla potrzeb takiej dostawy, tj. foliowanie lub pakowanie, a także wyższe koszty transportu i magazynowania.

Związek dodatków do gazet i różnicy w cenie czasopism jest wyraźny. Spółka podnosząc cenę gazety z dodatkiem rekompensuje sobie częściowo wyższe koszty dostawy.

Należy zatem stwierdzić, iż dostawa gadżetu odbywa się odpłatnie.

Powyższe potwierdza stanowisko organu I instancji w tym zakresie. Dlatego też uznaje się za bezzasadny zarzut naruszenia art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W kwestii prawa Spółki do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu gadżetów organ podatkowy II instancji stwierdza, iż w przedstawionej sytuacji, tj. przy odpłatnej dostawie tych towarów Spółka posiada to prawo, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do zarzutu naruszenia art. 122 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu podkreśla, iż to podatnik, zgodnie z art. 14 a § 1 tej ustawy, ma obowiązek w złożonym wniosku wyczerpująco przedstawić stan faktyczny i własne stanowisko w sprawie. Natomiast udzielona interpretacja winna zawierać prawną ocenę stanowiska pytającego wraz z przytoczeniem przepisów prawa.Ponadto w opinii organu odwoławczego kwestia odpłatności dostaw została wyczerpująco rozpatrzona przez Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu, tym samym powyższy zarzut nie zasługuje na uwzględnienie.

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji. Decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji. Na podstawie art. 53 § 1 i art. 54 §1 ustawy z 30 sierpnia 2002r.- Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze. zm.) na decyzję przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, którą wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszej decyzji.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj