Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/DPC/415-32/07/PK
z 15 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/DPC/415-32/07/PK
Data
2007.05.15



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Wysokość zaliczek

Podatek dochodowy od osób fizycznych

Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Organy podatkowe --> Interpretacja postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych umów międzynarodowych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
oddelegowanie pracownika
odpowiedzialność płatnika
płatnik
pracodawca
pracownik
przejazdy pracowników
świadczenia na rzecz pracowników
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
wynagrodzenie pracownicze


Pytanie podatnika
Opodatkowanie dochodów pracowników oddelegowanych do pracy poza Polskę


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka deleguje swoich pracowników do pracy poza granice Polski. Pobyt tych pracowników każdorazowo przekracza okres który zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania stanowi warunek wyłączenia z opodatkowania tych dochodów w Polsce.

Zdaniem Spółki w powyższym stanie faktycznym:

1.może ona zaniechać poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych jeżeli firma doradztwa podatkowego z siedzibą w państwie miejsca oddelegowania każdego z pracowników, po odrębnym zbadaniu ich sytuacji przedłoży Spółce informację z której wynikać będzie, że dochody osiągnięte przez każdego z nich z pracy poza Polską podlegają lub też będą podlegać opodatkowaniu w tym kraju;

2.może ona nie pobierać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych ww. pracownikom wynagrodzeń już od pierwszego miesiąca ich oddelegowania, jeżeli z umowy zawartej z każdym z nich wynika, że pobyt poza Polską w związku ze świadczeniem pracy przekroczy okres, który zgodnie z odpowiednią umową o unikaniu podwójnego opodatkowania stanowi warunek wyłączenia z opodatkowania tych dochodów w Polsce, a firma doradztwa podatkowego z siedzibą w państwie oddelegowania, przedłoży Spółce informację, z której wynikać będzie, że dochody osiągnięte przez każdego z nich z pracy poza Polską będą podlegać opodatkowaniu w tym kraju.

Spółka przedstawiła również stanowisko, iż dla udowodnienia faktu opodatkowania za granicą dochodów osiągniętych przez pracownika w trakcie jego oddelegowania wystarczające jest posiadanie przez Spółkę:

1.umowy oddelegowania pracownika z której wynika dłuższy niż 183 dni w okresie kolejnych dwunastu miesięcy okres jego pobytu za granicą w ramach oddelegowania;

2.sporządzanych do miesiąc zestawień dni pobytu pracownika za granicą;

3.informacji sporządzonej przez firmę doradztwa podatkowego z siedzibą w państwie miejsca oddelegowania pracownika, z której wynika, że dochody osiągnięte z pracy poza Polską opodatkowuje zaliczkowo, lub też opodatkuje je w inny sposób przewidziany przez przepisy tego kraju.

Spółka uważa także, iż może ona nie pobierać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w przypadku gdy okres wymagany dla opodatkowania dochodu poza Polską jeszcze nie upłynął, a wiadomym jest, że wynagrodzenia te będą podlegały w przyszłości opodatkowaniu w kraju oddelegowania, w przypadku posiadania:

1.umowy oddelegowania pracownika z której wynika, że pracownik będzie przebywał za granicą dłużej niż 183 dni w okresie przewidzianym przez odpowiednią umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania dla wyłączenia z opodatkowania jego dochodów w Polsce;

2.informacji sporządzonej przez firmę doradztwa podatkowego z siedzibą w państwie miejsca oddelegowania pracownika, z której wynika, że dochody osiągnięte z pracy poza Polską pracownik będzie opodatkowywał w kraju miejsca oddelegowania.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie nie podziela w pełni stanowiska Spółki przedstawionego we wniosku i wyjaśnia:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż kwestie wynikające z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zostały uznane za element stanu faktycznego i w związku z tym nie podlegają ocenie, gdyż zgodnie z art. 14e ustawy Ordynacja podatkowa jedynym podmiotem upoważnionym do wydawania interpretacji w tym zakresie jest Minister Finansów.

Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy. Jak Spółka słusznie wskazała, zgodnie z obowiązującym od 01.01.2007r. art. 32 ust. 6 ww. ustawy zakład pracy nie pobiera zaliczek na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych przez pracownika z pracy wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pod warunkiem że dochody te podlegają lub będą podlegać opodatkowaniu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Z przepisu tego wynika, że prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż jeśli dochody wypłacane pracownikowi podlegają lub będą podlegać opodatkowaniu poza Polską to Spółka nie pobiera od tych dochodów zaliczek.

Przede wszystkim należy zaznaczyć, iż uznanie czy dany dochód podlega opodatkowaniu poza Polską (a tym samym nie podlega opodatkowaniu w Polsce) winno być ustalone na podstawie obowiązujących przepisów. Przepisami na podstawie których należy ten fakt ustalić jest odpowiednia umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania. Nie można jednak stwierdzić, iż podstawą do uznania, że dochód nie podlega opodatkowaniu w Polsce jest informacja firmy doradztwa podatkowego, gdyż o opodatkowaniu decydują przepisy prawa, a nie opinie podmiotów trzecich (nawet jeśli podmiot ten zawodowo zajmuje się kwestiami podatkowymi).

Należy również wskazać, iż okolicznością o której mowa w art. 32 ust. 6 ww. ustawy nie jest fakt, że pracownik opodatkowuje bądź będzie opodatkowywał swoje dochody poza Polską, lecz to, że jego dochody podlegają (lub będą podlegać) opodatkowaniu poza Polską. W związku z tym nie jest istotne czy i jak pracownik albo Spółka wywiązują się z obowiązków nałożonych przepisami podatkowymi kraju oddelegowania, lecz istotne jest czy zgodnie z odpowiednią umową o unikaniu podwójnego opodatkowania dochody te podlegają lub będą podlegać opodatkowaniu poza Polską, a tym samym nie będą podlegać opodatkowaniu w Polsce.

W przypadku gdy na podstawie danej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania określenie kraju w którym wynagrodzenie podlega opodatkowaniu zależy od okresu pobytu pracownika w tym kraju dokumentem potwierdzającym długość tego pobytu może być umowa oddelegowania i zestawienie dni pobytu pracownika za granicą. Stwierdzenie zaś, iż wynagrodzenie będzie podlegać opodatkowaniu poza Polską w przyszłości możliwe jest na podstawie umowy oddelegowania z której wynika wola pracownika do pozostania w tym kraju przez ten okres oraz wola pracodawcy (Spółki) do umożliwienia tego faktu i zatrudniania pracownika w tym okresie. Należy przy tym wskazać, iż konkretny stan faktyczny powinien być przez Spółkę oceniany na podstawie konkretnych dokumentów, a więc w przypadku gdy umowa co prawda spełnia powyższe przesłanki, ale Spółka posiada wiedzę o innych okolicznościach mających wpływ na długość tego pobytu to spełnienie tych przesłanek powinno być oceniane na podstawie całości wiedzy posiadanej przez Spółkę.

Bez wpływu na rozstrzygnięcie zawarte w niniejszej interpretacji pozostaje fakt, że niektórzy pracownicy zostali przejęci przez Spółkę w związku z wydzieleniem Spółki ze struktur innego podmiotu. W takim przypadku jak Spółka słusznie zauważyła wstąpiła ona we wszystkie prawa i obowiązki tego podmiotu w tym prawa i obowiązki nałożone na płatników podatku dochodowego od osób fizycznych.

Należy przy tym zwrócić uwagę na obowiązujący również od dnia 01.01.2007r. przepis art. 26a ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym podatnik nie ponosi odpowiedzialności z tytułu zaniżenia lub nieujawnienia przez płatnika podstawy opodatkowania czynności, o których mowa w art. 12, 13 oraz 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości zaliczki, do której pobrania zobowiązany jest płatnik. Wynika z tego, że w przypadku m.in. przychodów ze stosunku pracy (a te są przedmiotem niniejszej interpretacji) odpowiedzialność za prawidłowe pobranie podatku ciąży wyłącznie na płatniku, czyli na Spółce. Dotyczy to także przypadków gdy Spółka uzna, że przychód będzie podlegał opodatkowaniu poza Polską, a następnie (niezależnie od przyczyn) okaże się, że dochód jednak podlega opodatkowaniu w Polsce (np. w przypadku nieprzewidzianego skrócenia pobytu pracownika za granicą).

Reasumując, Spółka może odstąpić od poboru podatku na podstawie art. 32 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przy spełnieniu wskazanych w tym przepisie przesłanek, czyli w przypadku jeśli wypłacane przez nią dochody podlegają lub będą podlegać opodatkowaniu poza Polską. Błędne jest przy tym stanowisko Spółki iż potwierdzeniem tego faktu mogą być informacje od podmiotu prowadzącego doradztwo podatkowe w państwie oddelegowania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj