Interpretacja Podkarpackiego Urzędu Skarbowego
PUS.I/423/14-2/07
z 12 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PUS.I/423/14-2/07
Data
2007.03.12



Autor
Podkarpacki Urząd Skarbowy



Słowa kluczowe
bank spółdzielczy
pomoc de minimis
ulga podatkowa


Pytanie podatnika
Dotyczy możliwości zmniejszenia należnego podatku dochodowego od osób prawnych za 2005r. o ulgę podatkową z tytułu pomocy de minimis określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14.12.2004r.
Tożsamy z
59499, 90321, 99086


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 3 ustawy z dnia 27.06.2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 137, poz. 1303 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Banku z dnia 16.01.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 17.01.2006r.) uzupełnionego pismem z dnia 09.02.2007r. (data wpływu do tut. Urzędu 12.02.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w odniesieniu do ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych - Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Pismem z dnia 16.01.2006 r. Bank zwrócił się do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Postanowieniem z dnia 10.04.2006r. znak: PUS.I/423/7/06 Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy Ordynacja podatkowa udzielił Podatnikowi pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznając stanowisko Banku za prawidłowe.

Działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 w/w ustawy Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie uchylił powyższe postanowienie, wydając decyzję z dnia 06.10.2006r. znak: IS-I/2-4231/19/06, w której stwierdził, iż koniecznym jest uchylenie przedmiotowego postanowienia z uwagi na rażące naruszenie prawa. Z w/w decyzji wynika, że udzielenie odpowiedzi na zapytanie Podatnika jest niemożliwe bez uprzedniego dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego.

Od w/w decyzji Bank wniósł odwołanie (pismo z dnia 23.10.2006r.), wnosząc o jej uchylenie z uwagi na fakt, że została wydana bez rozpatrzenia całokształtu przepisów regulujących funkcjonowanie banków spółdzielczych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa wydał decyzję z dnia 22.12.2006r. znak: IS-I/2-42310/9/06 , w której utrzymał w mocy decyzję własną z dnia 06.10.2006r. znak: IS-I/2-4231/19/06.

Zgodnie z przedstawionym przez Spółkę stanem faktycznym opisanym we wniosku, cyt. „w myśl art. 3 i art. 4 ustawy z dnia 27.06.2003r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 137, poz. 1303 oraz z 2004r. Nr 91, poz. 870) bank spółdzielczy do czasu uzyskania sumy funduszy własnych do równowartości 1.000.000 euro, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok osiągnięcia wymaganego progu kapitałowego, odlicza od kwoty należnego podatku dochodowego od osób prawnych kwotę równą kwocie dochodu, jaki uzyskałby z nabycia, za kwotę odpowiadającą ich funduszom podstawowym, 52-tygodniowych bonów skarbowych.

Fundusze własne Banku obliczone zgodnie z art. 127 ustawy z dnia 2.08.1997r. Prawo Bankowe, wg stanu na 31.12.2005r. wynoszą 4.028.509,59 zł. W przeliczeniu na euro po kursie z roku poprzedzającego rok osiągnięcia wymaganego progu kapitałowego tj. 4,0790 zł wynoszą 987.621,87 euro. Kwota należnej ulgi obliczona od wartości funduszy podstawowych wg stanu na dzień 31.12.2005r. wynosi: 4.461.098,29 zł x 4,395% = 196.065,00 zł”.

Z uwagi na konieczność dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia , mianowicie do podania czy Bank zawarł umowę zrzeszenia z jednym z banków zrzeszających wymienionych w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7.12.2000r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz. U. Nr 119, poz. 1252) – wezwanie z dnia 07.02.2007r. znak: PUS.I/423/14-1/07.

W odpowiedzi na wezwanie Bank, pismem z dnia 09.02.2007r. jednoznacznie stwierdził, że ma zawartą umowę zrzeszenia z bankiem zrzeszającym wymienionym w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7.12.2000r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających, tj. z Bankiem w W.

Pytanie Spółki dotyczy możliwości zmniejszenia należnego podatku dochodowego od osób prawnych za 2005r. o ulgę podatkową z tytułu pomocy de minimis określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 14.12.2004r. (Dz. U. nr 267, poz. 2648).

Według stanowiska Wnioskodawcy Bank ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o kwotę ulgi 196.065 zł, nie więcej niż podatek należny, po spełnieniu dodatkowego warunku tj. po przekazaniu co najmniej 80% wypracowanego zysku netto za 2005r. na fundusz zasobowy, ponieważ nie osiągnął funduszy własnych równych 1.000.000 euro.

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, udzielając interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie przedstawionej we wniosku przez Bank, stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27.06.2003r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających oraz ustawy o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Nr 137, poz. 1303 z późn. zm.) do czasu uzyskania przez banki spółdzielcze zwiększenia sumy funduszy własnych do równowartości 1.000.000 euro, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok osiągnięcia wymaganego progu kapitałowego, banki spółdzielcze odliczają od kwoty należnego podatku dochodowego od osób prawnych kwotę równą kwocie dochodu, jaki uzyskałyby z nabycia, za kwotę odpowiadającą ich funduszom podstawowym, 52-tygodniowych bonów skarbowych. Ust. 2 tego artykułu stanowi, iż odliczenie, o którym mowa w ust. 1 dotyczy banków spółdzielczych, które:

  1. w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy nie spełniały wymogu określonego w art. 172 ust. 3 pkt 3 ustawy – Prawo bankowe oraz
  2. przekazały na zwiększenie funduszu zasobowego co najmniej 80% wypracowanego zysku netto ustalonego zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości – w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się uchwały walnego zgromadzenia w sprawie przeznaczenia tych środków finansowych; w tym przypadku podatek oraz zaliczki uprzednio zapłacone za dany rok podlegają zwrotowi w terminie 30 dni od dnia złożenia korekty zeznania.

Według art. 172 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 29.08.1997r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2002r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.) bank spółdzielczy, który zrzeszył się z bankiem zrzeszającym, jest obowiązany uzyskać zwiększenie sumy funduszy własnych do poziomu nie niższego niż równowartość 1.000.000 euro – do dnia 31.12.2010 roku, obliczonych w złotych według średniego kursu wynikającego z tabeli kursów ogłaszanej przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego na koniec roku poprzedzającego rok osiągnięcia wymaganego progu kapitałowego.

Z kontekstu powołanych wyżej przepisów wynika, że z analizowanej ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych, może skorzystać bank spółdzielczy, do którego zastosowanie znajdują przepisy ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych (...), który zrzeszył się z bankiem zrzeszającym, a ponadto nie uzyskał funduszy własnych do poziomu stanowiącego równowartość 1.000.000 euro.

W piśmie Podatnika z dnia 09.02.2007r., stanowiącym uzupełnienie stanu faktycznego zawartego we wniosku z dnia 16.01.2006r., Bank podał, że zawarł umowę z bankiem zrzeszającym, tj. Bankiem w W., toteż należy uznać , iż warunek zrzeszenia został spełniony.

Przytoczone powyżej przepisy posługują się zwrotem „roku poprzedzającym rok osiągnięcia wymaganego progu kapitałowego”. Z art. 3 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych wynika, iż progiem tym jest równowartość 1.000.000 euro. Oznacza to, iż dla obliczenia kwoty ulgi podatkowej za 2005r., w którym osiągnięto próg kapitałowy należy skorzystać z kursu euro na koniec 2004r. (jako roku poprzedzającego rok osiągnięcia progu kapitałowego). Także w przypadku gdy bank nie osiągnął wymaganego progu w 2005r., zasadę korzystania z kursu euro z roku poprzedniego należy stosować analogicznie, przepisy bowiem nie wprowadzają odrębnych reguł dla lat, w których banki nie osiągnęły poziomu funduszy własnych.

Jak wynika z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego, fundusze własne Banku nie osiągnęły w 2005r. równowartości 1.000.000 euro, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na koniec 2004r.

Tak więc, po spełnieniu drugiego warunku, jakim jest przekazanie na fundusz zasobowy co najmniej 80% wypracowanego zysku netto za 2005r. ustalonego zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości – w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się uchwały walnego zgromadzenia w sprawie przeznaczenia tych środków finansowych, Bank będzie miał prawo do pomniejszenia należnego podatku dochodowego od osób prawnych.

Według § 2 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.12.2004r. w sprawie udzielania pomocy de minimis bankom spółdzielczym (Dz. U. Nr 267, poz. 2648) bank spółdzielczy może uzyskać pomoc de minimis w ramach ulgi podatkowej, jeżeli wartość tej pomocy brutto łącznie z wartością innej pomocy de minimis, otrzymanej przez ten bank w różnych formach i z różnych źródeł w okresie 3 kolejnych lat poprzedzających dzień uzyskania planowanej pomocy, nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 100.000 euro.

Powyższe rozporządzenie w § 1 ust. 2 stanowi, iż do ustalenia wartości pomocy de minimis w ramach ulgi podatkowej przyjmuje się wartość funduszy podstawowych, określonych zgodnie z art. 127 ust. 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. – Prawo bankowe (Dz U. z 2002r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.), na koniec danego roku podatkowego oraz średnią arytmetyczną średnich ważonych stóp rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na czterech ostatnich przetargach, które odbyły się do końca roku, którego dotyczy należny podatek dochodowy od osób prawnych.

Średnia arytmetyczna średnich ważonych stóp rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na czterech ostatnich przetargach w 2005r. wyniosła 4,395 %.

W związku z powyższym, przyjmując że fundusze podstawowe wykazane we wniosku są określone przez Bank zgodnie z art. 127 ust. 2 ustawy Prawo bankowe, należy stwierdzić, iż kwota należnej ulgi obliczona przez Bank została w sposób prawidłowy, stąd też Bank ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o przedmiotową kwotę ulgi.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj