Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PO2/443-132/06/85458
z 3 listopada 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/443-132/06/85458
Data
2006.11.03
Autor
Małopolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług
Słowa kluczowe
import towarów
stawki podatku
usługi transportu międzynarodowego
Pytanie podatnika
Podatnik świadczy usługi transportu międzynarodowego. W przypadku importu towarów do UE z kraju trzeciego przez firmę przewozową, Spółka wystawia fakturę w dwojaki sposób.
Jeżeli z SAD wynika, że usługa wliczona jest do podstawy opodatkowania, Spółka stosuje stawkę 0% na odcinku krajowym, natomiast odcinek poza RP nie podlega opodatkowaniu. W przypadku braku SAD na odcinku krajowym stosuje 22% VAT, a odcinek poza RP nie podlega opodatkowaniu. Są przypadki, że na trasie państwo WE - Polska przy braku dokumentów usługa podlega opodatkowaniu 22% VAT i traktowana jest jako transport wewnątrzwspólnotowy. Gdy w okresie późniejszym uzyska dokumenty to koryguje podatek należny, traktując usługę jako transport międzynarodowy opodatkowany stawką 0%. Spółka wniosła o potwierdzenie stanowiska.
POSTANOWIENIE Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.09.2006 r., doręczonego w dniu 15.09.2006 r. z zakresu podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko odnoszące się do wymaganych dokumentów dających podstawę do stosowania obniżonej stawki VAT przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego związanego z importem towarów jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Wnioskodawca następująco opisuje stan faktyczny: Spółka świadczy usługi transportu towarów, których znaczną część stanowią usługi transportu międzynarodowego. W ramach prowadzonej działalności Spółka korzysta z usług innych przewoźników. Po otrzymaniu od klienta zlecenia transportu, Spółka zleca wykonanie usługi firmie przewozowej. W przypadku importu towarów (pkt 1 zapytania) Spółka otrzymuje zlecenia na przewóz towarów importowanych z krajów spoza Wspólnoty. Transport odbywa się na trasie państwo trzecie - Polska. Towary do UE z kraju trzeciego są dostarczane transportem lotniczym, morskim, lądowym. Po wykonaniu usługi przez firmę przewozową (przewóz towarów z UE do Polski) Spółka wystawia fakturę opodatkowując tę usługę w dwojaki sposób. W przypadku posiadania dokumentu SAD, z którego wynika, że usługa transportowa została wliczona do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy o VAT oraz, że importowany towar nie korzysta ze zwolnienia od podatku, Spółka sprzedając swoją usługę stosuje stawkę 0% na odcinku krajowym, natomiast odcinek poza RP nie podlega opodatkowaniu. Natomiast w przypadku braku dokumentu SAD, na odcinku krajowym stosowana jest stawka 22%, a odcinek poza RP nie podlega opodatkowaniu. Zdaniem Spółki kopia dokumentu SAD jest wystarczającym dokumentem do zastosowania stawki podatkowej w wysokości 0% zgodnie z art. 83 ust. 2 w związku z art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT. Spółka świadcząc usługę transportu międzynarodowego, korzysta z usług kilku podwykonawców, wykonujących usługę przewozu na różnych odcinkach: państwo trzecie - państwo Wspólnoty (inne niż Polska), państwo Wspólnoty - Polska. Występują też przypadki, że usługa transportu międzynarodowego dotycząca końcowego odcinka na trasie państwo Wspólnoty - Polska wobec braku stosownych dokumentów (świadczących o międzynarodowym statusie usługi) traktowana jest przez Spółkę jako usługa transportu wewnątrzwspólnotowego i podlega opodatkowaniu wg 22% stawki VAT. W przypadku uzyskania w okresie późniejszym stosownych dokumentów (kserokopia dokumentu SAD, z którego wynika, że wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów) Spółka koryguje podatek należny, traktując ww. usługę jako usługę transportu międzynarodowego, podlegającą opodatkowaniu wg stawki 0%. Spółka wnioskuje o potwierdzenie słuszności prezentowanego wyżej stanowiska. Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego analizując opisany stan faktyczny przedstawia następujące stanowisko w przedmiotowej sprawie: Spółka w opisywanym przypadku pełni rolę organizatora transportu towarów, nabywając poszczególne usługi od innych podmiotów oraz odsprzedając je w ramach świadczonej przez siebie usługi. Ponieważ usługa odbywa się na trasie kraj trzeci - Polska, stanowi zatem usługę transportu międzynarodowego w oparciu o regulację art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Stosownie do tego przepisu przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju. Usługa opisana we wniosku odbywa się z podziałem na dwa etapy, a mianowicie towary do kraju UE są dostarczane transportem lotniczym, morskim, lądowym, zaś z UE do Polski transportem drogowym świadczonym przez Wnioskodawcę lub podwykonawców. W tym przypadku tak zorganizowana usługa transportu stanowi usługę transportu międzynarodowego. Zatem winien być stosowany przepis art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, który stanowi, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Zatem jeżeli Spółka nie posiada powyższych dokumentów potwierdzających wykonanie usługi transportu międzynarodowego winna potraktować świadczoną usługę jako transport krajowy i zastosować stawkę 22% podatku VAT. Wyżej wymienione stawki VAT odnoszą się do usług świadczonych na odcinku krajowym. W części dot. odcinka poza terytorium RP usługa nie podlega uregulowaniom w oparciu o polskie przepisy ustawy o VAT - zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Z powyższego wynika, że w przypadku usług transportu międzynarodowego towarów importowanych kopia dokumentu SAD oraz faktura są niewystarczającymi dokumentami do zastosowania 0% stawki podatku. Niezbędny jest również inny dokument wymieniony w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. I w tym zakresie stanowisko Strony uznać należy za nieprawidłowe. W przypadku, gdy usługa transportu wewnątrzwspólnotowego (podlegająca opodatkowaniu wg stawki 22%) okaże się być częścią usługi transportu międzynarodowego związanego z importem towarów, która na terenie kraju podlega opodatkowaniu stawką 0%, Podatnik będzie uprawniony do skorygowania podatku należnego w tym zakresie pod warunkiem, że będzie dysponował dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2, o czym była mowa wyżej. Biorąc pod uwagę powyższe orzeka się jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.