Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PO2/443-132/06/85458
z 3 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO2/443-132/06/85458
Data
2006.11.03



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
import towarów
stawki podatku
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Podatnik świadczy usługi transportu międzynarodowego. W przypadku importu towarów do UE z kraju trzeciego przez firmę przewozową, Spółka wystawia fakturę w dwojaki sposób.
Jeżeli z SAD wynika, że usługa wliczona jest do podstawy opodatkowania, Spółka stosuje stawkę 0% na odcinku krajowym, natomiast odcinek poza RP nie podlega opodatkowaniu.
W przypadku braku SAD na odcinku krajowym stosuje 22% VAT, a odcinek poza RP nie podlega opodatkowaniu.
Są przypadki, że na trasie państwo WE - Polska przy braku dokumentów usługa podlega opodatkowaniu 22% VAT i traktowana jest jako transport wewnątrzwspólnotowy. Gdy w okresie późniejszym uzyska dokumenty to koryguje podatek należny, traktując usługę jako transport międzynarodowy opodatkowany stawką 0%.
Spółka wniosła o potwierdzenie stanowiska.


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.09.2006 r., doręczonego w dniu 15.09.2006 r. z zakresu podatku od towarów i usług

stwierdza,

że przedstawione we wniosku stanowisko odnoszące się do wymaganych dokumentów dających podstawę do stosowania obniżonej stawki VAT przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego związanego z importem towarów jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca następująco opisuje stan faktyczny:

Spółka świadczy usługi transportu towarów, których znaczną część stanowią usługi transportu międzynarodowego. W ramach prowadzonej działalności Spółka korzysta z usług innych przewoźników. Po otrzymaniu od klienta zlecenia transportu, Spółka zleca wykonanie usługi firmie przewozowej.

W przypadku importu towarów (pkt 1 zapytania) Spółka otrzymuje zlecenia na przewóz towarów importowanych z krajów spoza Wspólnoty. Transport odbywa się na trasie państwo trzecie - Polska. Towary do UE z kraju trzeciego są dostarczane transportem lotniczym, morskim, lądowym. Po wykonaniu usługi przez firmę przewozową (przewóz towarów z UE do Polski) Spółka wystawia fakturę opodatkowując tę usługę w dwojaki sposób. W przypadku posiadania dokumentu SAD, z którego wynika, że usługa transportowa została wliczona do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 15 ustawy o VAT oraz, że importowany towar nie korzysta ze zwolnienia od podatku, Spółka sprzedając swoją usługę stosuje stawkę 0% na odcinku krajowym, natomiast odcinek poza RP nie podlega opodatkowaniu. Natomiast w przypadku braku dokumentu SAD, na odcinku krajowym stosowana jest stawka 22%, a odcinek poza RP nie podlega opodatkowaniu. Zdaniem Spółki kopia dokumentu SAD jest wystarczającym dokumentem do zastosowania stawki podatkowej w wysokości 0% zgodnie z art. 83 ust. 2 w związku z art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o VAT.

Spółka świadcząc usługę transportu międzynarodowego, korzysta z usług kilku podwykonawców, wykonujących usługę przewozu na różnych odcinkach: państwo trzecie - państwo Wspólnoty (inne niż Polska), państwo Wspólnoty - Polska.

Występują też przypadki, że usługa transportu międzynarodowego dotycząca końcowego odcinka na trasie państwo Wspólnoty - Polska wobec braku stosownych dokumentów (świadczących o międzynarodowym statusie usługi) traktowana jest przez Spółkę jako usługa transportu wewnątrzwspólnotowego i podlega opodatkowaniu wg 22% stawki VAT.

W przypadku uzyskania w okresie późniejszym stosownych dokumentów (kserokopia dokumentu SAD, z którego wynika, że wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów) Spółka koryguje podatek należny, traktując ww. usługę jako usługę transportu międzynarodowego, podlegającą opodatkowaniu wg stawki 0%.

Spółka wnioskuje o potwierdzenie słuszności prezentowanego wyżej stanowiska.

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego analizując opisany stan faktyczny przedstawia następujące stanowisko w przedmiotowej sprawie:

Spółka w opisywanym przypadku pełni rolę organizatora transportu towarów, nabywając poszczególne usługi od innych podmiotów oraz odsprzedając je w ramach świadczonej przez siebie usługi. Ponieważ usługa odbywa się na trasie kraj trzeci - Polska, stanowi zatem usługę transportu międzynarodowego w oparciu o regulację art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Stosownie do tego przepisu przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju. Usługa opisana we wniosku odbywa się z podziałem na dwa etapy, a mianowicie towary do kraju UE są dostarczane transportem lotniczym, morskim, lądowym, zaś z UE do Polski transportem drogowym świadczonym przez Wnioskodawcę lub podwykonawców. W tym przypadku tak zorganizowana usługa transportu stanowi usługę transportu międzynarodowego. Zatem winien być stosowany przepis art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, który stanowi, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1, pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do usług transportu towarów, jeżeli transport ten wykonywany jest w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego. W myśl ust. 2 ww. § 7 przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się w przypadku posiadania przez podatnika odpowiednich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, tj. w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski, stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).
Ponadto w przypadku usługi transportowej dot. towarów będących przedmiotem importu oprócz ww. dokumentów niezbędny jest dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego wynika, że wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów (art. 83 ust. 5 pkt 2).

Zatem jeżeli Spółka nie posiada powyższych dokumentów potwierdzających wykonanie usługi transportu międzynarodowego winna potraktować świadczoną usługę jako transport krajowy i zastosować stawkę 22% podatku VAT. Wyżej wymienione stawki VAT odnoszą się do usług świadczonych na odcinku krajowym. W części dot. odcinka poza terytorium RP usługa nie podlega uregulowaniom w oparciu o polskie przepisy ustawy o VAT - zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Z powyższego wynika, że w przypadku usług transportu międzynarodowego towarów importowanych kopia dokumentu SAD oraz faktura są niewystarczającymi dokumentami do zastosowania 0% stawki podatku. Niezbędny jest również inny dokument wymieniony w art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy. I w tym zakresie stanowisko Strony uznać należy za nieprawidłowe.

W przypadku, gdy usługa transportu wewnątrzwspólnotowego (podlegająca opodatkowaniu wg stawki 22%) okaże się być częścią usługi transportu międzynarodowego związanego z importem towarów, która na terenie kraju podlega opodatkowaniu stawką 0%, Podatnik będzie uprawniony do skorygowania podatku należnego w tym zakresie pod warunkiem, że będzie dysponował dokumentami, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2, o czym była mowa wyżej.

Biorąc pod uwagę powyższe orzeka się jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj