Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto
PO/436-11/06BK
z 27 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PO/436-11/06BK
Data
2006.11.27



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
budżet gminy
płatnik
wynagrodzenia


Pytanie podatnika
1) Czy i w jakim trybie płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych oraz spadków i darowizn może pobrać zryczałtowane wynagrodzenie przysługujące płatnikowi, jeżeli wcześniej płatnik nie korzystał z tej możliwości?
2) Za jaki okres może zostać pobrane w/w wynagrodzenie?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków–Stare Miasto, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 11.09.2006 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego- 26.09.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie wynagrodzeń płatników i inkasentów z tytułu pobieranych podatków stanowiących dochód gminy stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

We wniosku z dnia 11.09.2006 roku o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, złożonym w tutejszym organie podatkowym przez Panią ... strona wnioskująca przedstawia następujący stan faktyczny:
Podatnik jest notariuszem. Do wykonywania tej działalności została zawiązana spółka cywilna pod nazwą Kancelaria Notarialna- notariusz ..., notariusz ... spółka cywilna, której to podatnik jest wspólnikiem.
Podatnik jest płatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn. Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 05.12.2000 r. w sprawie szczegółowych zasad poboru podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. nr 108, poz. 1153 ze zm.) oraz przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów i Ministra Sprawiedliwości z dnia 20.12.2002 r. w sprawie poboru przez notariuszy podatku od spadków i darowizn, prowadzenia rejestrów podatku oraz trybu wykonywania przez notariuszy czynności związanych z poborem podatku (Dz. U. nr 234, poz. 1968 ze zm.) płatnik jest zobowiązany do obliczenia, poboru i wpłaty podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn z tytułu czynności dokonanych w formie aktu notarialnego. Składając deklaracje oraz wpłacając podatki na konto właściwego urzędu skarbowego wnioskujący nie pobierał zryczałtowanego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym stanem faktycznym wnioskujący zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem:
1. Czy i w jakim trybie płatnik podatku od czynności cywilnoprawnych, oraz spadków i darowizn może pobrać zryczałtowane wynagrodzenie przysługujące płatnikowi, jeżeli wcześniej nie korzystał z tej możliwości?
2. Za jaki okres może zostać pobrane w/w wynagrodzenie?

Stanowisko podmiotu wnioskującego w sprawie poboru wynagrodzenia:
Zgodnie z art. 28 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Zgodnie z tym przepisem płatnicy i inkasenci mogą, ale nie muszą korzystać z tego uprawnienia – ustawodawca wyraźnie stwierdził, że owo wynagrodzenie „przysługuje”, a zatem jest to przywilej a nie obowiązek. Wysokość tego wynagrodzenia została ustalona Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24.12.2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa i wynosi ono 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników i 0,1% kwoty podatków pobranych przez inkasentów. Wynagrodzenie to podlega zwrotowi jeżeli płatnik lub inkasent pobrał je nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej.
Jednakże podatek od czynności cywilnoprawnych i podatek od spadków i darowizn w odróżnieniu od innych podatków stanowi dochód gminy Stosownie do tego ustawodawca w art. 28 § 4 w/w ustawy nadał upoważnienie jednostkom samorządu terytorialnego do indywidualnego ustalania wysokości wynagrodzenia przysługującego inkasentom i płatnikom. Zgodnie z tym przepisem rada gminy, rada powiatu oraz sejmik wojewódzki może ustalać wynagrodzenie dla płatników i inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochody budżetu gminy, powiatu lub województwa. Jednostki samorządu terytorialnego mogą, ale nie muszą korzystać z tego uprawnienia. W opisywanym stanie faktycznym dochody z tytułu podatków od czynności cywilnoprawnych i podatku od spadków i darowizn stanowią dochód Gminy K. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w sytuacji, gdy Gmina nie podjęła uchwały w sprawie wynagrodzenia o którym mowa w art. 28 § 4 Ordynacji podatkowej, nie może to odbierać płatnikom i inkasentom prawa poboru wynagrodzenia nadanego w ustawie. Ponieważ stosownie do art. 2 § 1 ust. 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisy tej ustawy stosuje się do podatków, opłat oraz nieopodatkowanych należności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe, to w przypadku nie wydania odpowiednich przepisów prawnych przez jednostki samorządu terytorialnego mają zastosowanie ogólne przepisy ustawy Ordynacja podatkowa – w tym przepis art. 28 § 3 pkt 1 w/w ustawy. Zdaniem wnioskodawcy w sytuacji gdy gmina nie ustaliła wynagrodzeń płatników pobierających podatki będące dochodami gmin zastosowanie winny mieć przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24.12.2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa.

Stanowisko podatnika w sprawie terminu pobierania wynagrodzeń:
Ordynacja podatkowa, ani rozporządzenie w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa nie zawierają przepisu nakazującego potrącania należnego płatnikowi wynagrodzenia w tym samym miesiącu, w którym wpłacił uprzednio pobrany podatek. Nie został przy tym ściśle określony końcowy termin, w którym to wynagrodzenie może zostać pobrane. Tym samym można twierdzić iż wynagrodzenie można pobrać w dowolnym miesiącu, za dowolny okres. Stanowisko takie przedstawił Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w piśmie RS-7250-487/OP/O/98/ZB z dnia 26.03.1998r. Wyjaśnił on, iż „(...)nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań prawnych do potrącania wynagrodzeń raz na kwartał, czy też raz do roku.(...).

Rozpatrując wniosek w oparciu o obowiązujący stan prawny stwierdza się, co następuje:
Zgodnie z art. 28 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa. Przytoczony przepis wyraźnie wskazuje, że omawiane wynagrodzenie przysługuje tylko płatnikom, którzy pobierają podatek na rzecz budżetu państwa.
W myśl art. 28 § 4 Ordynacji podatkowej organ uchwałodawczy samorządu terytorialnego może ustalać wynagrodzenie dla płatników lub inkasentów z tytułu poboru podatków stanowiących dochody tego samorządu.
Wynagrodzenie płatników i inkasentów pobierających podatki stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego jest, w świetle art. 28 § 4 ustawy, fakultatywne.
Ustalenie takiego wynagrodzenia odbywa się w drodze uchwały rady gminy, rady powiatu lub sejmiku województwa. Jeżeli przepisy prawa podatkowego przewidują możliwość lub obowiązek określenia wynagrodzenia w drodze uchwały organu stanowiącego, ten właśnie organ jest wyłącznie właściwy do określenia wynagrodzenia za podatki wpłacone na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Wysokość wynagrodzenia płatników i inkasentów związanego z podatkami stanowiącymi dochody jednostek samorządu terytorialnego może być określona w dowolny sposób. W szczególności nie musi to być wynagrodzenie zryczałtowane, może mieć postać mieszaną (częściowe zryczałtowanie).
Wynagrodzenie to może się różnić i co do sposobu ustalania, i co do wysokości. Jeżeli jest fakultatywne, może obejmować niektóre tylko podatki.
Rada Miasta K. nie skorzystała z delegacji ustawowej art. 28 § 4 Ordynacji podatkowej i nie podjęła uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla płatników z tytułu poboru podatków stanowiących dochody budżetu gminy.
Zatem płatnikom pobierającym podatki na rzecz Gminy K. nie przysługuje wynagrodzenie od terminowo wpłacanych podatków.
W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków- Stare Miasto stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

POUCZENIE:
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków–Stare Miasto, w terminie siedmiu dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj