Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PF-II/4180-0002/07/WT
z 12 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PF-II/4180-0002/07/WT
Data
2007.02.12



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu


Słowa kluczowe
funkcjonariusz Policji
mieszkania
podatek dochodowy od osób fizycznych
pomoc finansowa
umorzenie


Pytanie podatnika
Dotyczy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu z tytułu pomocy finansowej przyznanej na uzyskanie lokalu mieszkalnego.


DECYZJA

Na podstawie art. 14 b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 10 kwietnia 2006 r. Nr PD-I/415-21/06 w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodu z tytułu pomocy finansowej przyznanej Panu na uzyskanie lokalu mieszkalnego, gdyż zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 28 lutego 2006 r. zwrócił się Pan do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu o wydanie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż na podstawie zarządzenia Nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993 r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz zasad jej przyznawania i zwracania, Komenda Wojewódzka Policji w ......., decyzją z dnia 19 lipca 1996 r. Nr 21/96 przyznała Panu pomoc finansową w wysokości 7.768,80 zł.Z przedłożonego pisma wynika również, iż w dopiero 2005 r. przyznana kwota pomocy finansowej została doliczona do przychodu i wykazana w deklaracji PIT-11 za 2005 r.

W związku z powyższym zwrócił się Pan z prośbą o potwierdzenie własnego stanowiska, iż powyższą pomoc należy uznać jako przychód w roku jej faktycznego otrzymania tj. 1996, a nie jak to uczynił płatnik po dziewięciu latach tj. w roku 2005.

Na potwierdzenie przedstawionego wyżej stanowiska, powołuje Pan wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego: z dnia 19 stycznia 2001 r. Sygn. akt III SA 3011/99, z dnia 26 kwietnia 1996 r. Sygn. akt SA/Łd 740/95, z dnia 18 marca 1997 r. Sygn. akt SA/Rz 1698/95 oraz z dnia 19 lutego 2002 r. Sygn. akt SA/Rz 447/00 jako wydane w podobnej sprawie. Dodatkowo załączono nieprawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 21 listopada 2005 r. Sygn. akt I SA/Op 251/05, którym uchylono decyzję tut. organu i poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu w tożsamej sprawie.

Ponadto, przyjmując stanowisko prezentowane w powyższych wyrokach twierdzi, iż można uznać, że w sprawie tej ma zastosowanie art. 70 Ordynacji podatkowej, a zatem zobowiązanie podatkowe z tytułu nie pobranego i nie odprowadzonego lub nie zapłaconego podatku dochodowego od pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe powinno ulec przedawnieniu.

W dniu 10 kwietnia 2006 r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu postanowieniem Nr PD-I/415-21/06 udzielił interpretacji przepisów prawa podatkowego, w powyższej kwestii uznając, iż udzielona pomoc finansowa stanowiła dla funkcjonariusza Policji przychód ze stosunku służbowego podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych w roku kalendarzowym, w którym została przez niego otrzymana tj. 1996 r. nie zaś w roku, w którym nastąpiło jej umorzenie.

Ponadto tamt. organ stwierdził, że udzielona pomoc nie miała charakteru pożyczki, a zobowiązanie podatkowe wynikające z otrzymanej pomocy przedawniło się zgodnie z art. 70 Ordynacji podatkowej z dniem 31 grudnia 2002 r.Dokonując weryfikacji postanowienia z dnia 10 kwietnia 2006 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, iż zostało ono wydane z rażącym naruszeniem przepisów prawa, a mianowicie art. 11 i 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr.14 poz. 176 ze zm.), przychodami, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego (...) uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne (...) bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń (...).

Z powyższego wynika, iż wszystkie otrzymane przez funkcjonariusza Policji zatrudnionego w ramach stosunku służbowego lub postawione do jego dyspozycji w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne stanowią jego przychód bez względu na źródło finansowania tych wypłat.

Stosownie do art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7 poz. 58) policjantowi, który nie otrzymał lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale, przysługuje pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość.

Opisana wyżej pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe została Panu udzielona, na podstawie Zarządzenia Nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993 r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz. MSWiA Nr 3 poz. 40 ze zm.) i co do zasady miała ona charakter zwrotny. Stosownie do przepisu § 13 wskazanego zarządzenia bezzwrotny charakter świadczenie miało jedynie w odniesieniu do otrzymujących je funkcjonariuszy, których okres służby stałej wynosi co najmniej 10 lat, a także emerytów i rencistów. Natomiast zwrot omawianego świadczenia wymagany był w przypadku funkcjonariuszy, których stała służba trwa krócej niż 10 lat, a w razie zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem tego okresu, udzielona pomoc finansowa podlegała zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej. Warunkiem otrzymania pomocy było złożenie przez funkcjonariusza zabezpieczenia w postaci weksla gwarancyjnego, poręczonego przez dwóch żyrantów. W przypadku umorzenia pomocy finansowej (wywiązania się funkcjonariusza z warunków określonych w zarządzeniu) weksel podlegał zwrotowi. Wynika z tego, iż pomoc finansowa przyznana osobom uprawnionym miała charakter zwrotny (pożyczki) i jako taka w dniu jej otrzymania nie wywierała skutków podatkowych.

Wobec powyższego pomoc finansowa przyznawana funkcjonariuszom na podstawie wskazanych powyżej przepisów staje się przychodem w momencie jej umorzenia, tj. z chwilą upływu 10-cio letniego okresu służby stałej funkcjonariusza i jest, zgodnie z powołanymi art. 11 i 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zatem należy stwierdzić – zgodnie z pismem Komendy Wojewódzkiej Policji w ......... z dnia 6 lutego 2006 r. Nr F-0168/35/2006 - że w dniu 16 lutego 2005 r. spełnił Pan ostatni warunek umorzenia pobranej pomocy, tj. upłynął okres 10 lat Pana służby stałej, w wyniku czego kwota udzielonej pomocy została umorzona i w tymże roku powstał u Pana przychód, który winien być wykazany w zeznaniu podatkowym za 2005 r. i opodatkowany łącznie z innymi dochodami, co też płatnik słusznie uczynił.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w piśmie Ministerstwa Finansów Departamentu Podatków Bezpośrednich z dnia 10 stycznia 2005 r. Nr PB5/KD-033-92-2099/04, a także orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z dnia 11 stycznia 1994 r. Sygn. akt SA/Po 2944/93 oraz z dnia 19 kwietnia 2002 r. Sygn. akt I SA/Kr 354/00).

W tej sytuacji skoro stanowisko organu podatkowego I instancji, wyrażone we wskazanym w sentencji postanowieniu z dnia 10 kwietnia 2006 r. rażąco narusza wyżej powołane przepisy prawa materialnego stosownie do art. 14 b § 5 pkt. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanowienie to należało zmienić z urzędu.

Wskazać przy tym należy, iż w dotychczasowym orzecznictwie sądowym przyjmuje się, iż rażące naruszenie prawa następuje wtedy, gdy treść rozstrzygnięcia pozostaje w wyraźnej i oczywistej sprzeczności z treścią przepisu prawa i gdy charakter takiego naruszenia powoduje, że owo rozstrzygnięcie nie może pozostawać w obrocie prawnym jako akt wydany przez organ praworządnego państwa.

Odnosząc się do powołanego we wniosku wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 21 listopada 2005 r. Sygn. akt I SA/Op 251/05, którym uchylono decyzję tut. organu i poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu w tożsamej sprawie, należy stwierdzić, iż orzeczenie to zostało w dniu 6 lutego 2007 r. uchylone wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie Sygn. akt II FSK 206/06. Także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu wyrokiem z dnia 7 lutego 2007 r. Sygn. akt I SA/Op 313/06 zmienił swoje wcześniejsze stanowisko i w tożsamej sprawie uznał podobnie jak NSA i tut. organ, iż datą powstania przychodu z tytułu mieszkaniowej pomocy finansowej udzielonej funkcjonariuszom Policji jest data, z jaką pomoc ta stała się bezzwrotna. Wobec stanowiska sądów administracyjnych wyrażonego w powołanych wyżej orzeczeniach, należało uznać, iż - jak już wcześniej nadmieniono – powołane w sentencji postanowienie organu I instancji zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa i nie może pozostawać w obrocie prawnym, w związku z tym postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż stosownie do przepisu art. 70 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Zatem przedawnienie przedmiotowego zobowiązania podatkowego nastąpiłoby z końcem 2011 roku, a nie jak błędnie wskazał Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu w uzasadnieniu błędnego postanowienia, z dniem 31 grudnia 2002 r.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Od niniejszej decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu - stosownie do art. 221 Ordynacji podatkowej – w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Odwołanie w myśl art. 222 Ordynacji podatkowej, powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj