Interpretacja Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich
PD-P/423-3/07
z 9 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-P/423-3/07
Data
2007.03.09



Autor
Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
budynek
czynsz
gmina
koszty uzyskania przychodów
lokal mieszkalny
lokal użytkowy
podatek dochodowy od osób prawnych
przychód
umowa najmu
utrzymanie
zakład budżetowy


Pytanie podatnika
1.Czy jest prawidłowe ujmowanie po stronie kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych wydatków ponoszonych w związku z utrzymaniem lokali mieszkalnych i użytkowych stanowiących własność gminy a po stronie przychodów wpływów z gminy na bieżące utrzymanie budynków ?2. Czy zakład budżetowy zarządzający na podstawie statutu stanowiącymi własność gminy komunalnymi lokalami mieszkalnymi i użytkowymi, upoważniony do zawierania umów najmu lokali, pobierania należnych właścicielowi czynszów oraz prowadzenia ich ewidencji w sposób pozwalający na ustalenie wielkości pobranych kwot i wierzytelności właściciela, powinien zaliczyć pobierany czynsz z najmu lokali przekazywany następnie na konto właściciela, do swoich przychodów?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem Zakładu ........... z dnia 11.12.2006 r. (data złożenia do tut. organu podatkowego – 11.12.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w indywidualnej sprawie podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich stwierdza, że stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z treścią art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta, albo marszałek województwa, stosownie do swojej właściwości, mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 11.12.2006 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Zakładu w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.
We wniosku zawarto następujące pytania:
1) Czy ujmowanie w deklaracji CIT –2 po stronie kosztów uzyskania przychodów, dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, wydatków ponoszonych w związkuz utrzymaniem stanowiących własność Gminy lokali mieszkalnych i użytkowych, a po stronie przychodów wpływów z Gminy na bieżące utrzymanie budynków – jest prawidłowe.
2) Czy zakład budżetowy zarządzający na podstawie statutu stanowiącymi własność gminy komunalnymi lokalami mieszkalnymi i użytkowymi, upoważniony do zawierania umów najmu lokali, pobierania należnych właścicielowi czynszów oraz prowadzenia ich ewidencji w sposób pozwalający na ustalenie wielkości pobranych kwot i wierzytelności właściciela, powinien zaliczyć pobierany czynsz z najmu lokali, przekazywany następnie na konta właściciela w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30.06.2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2005 r., Nr 249, poz. 2104 ze zm.), do swoich przychodów, rozliczając je tym samym w miesięcznych deklaracjach CIT –2.

We wniosku przedstawiono następujące stanowisko w ww. sprawach:

Ad.1) Zakład ponosi koszty utrzymania lokali mieszkalnych i użytkowych ze środków otrzymywanych na bieżące utrzymywanie budynków komunalnych od Gminy, w ramach zlecenia – porozumienia. W związku z powyższym Zakład uważa, że zarówno koszty jaki przychody związane z utrzymaniem substancji lokalowej powinny znaleźć odzwierciedlenie w deklaracji CIT – 2.

Ad.2) Zakład stoi na stanowisku, że wpłacany na konto Zakładu czynsz z tytułu najmu nie stanowi dla niego przychodu, o którym mowa w ustawie z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), ponieważ przekazywany na konto właściciela (Gminy) czynsz nie stanowi "ostatecznego przychodu" Zakładu, a tylko taki może podlegać opodatkowaniu. W związku z powyższym Zakład uważa, że nie powinien ujmować w deklaracji CIT-2 przychodówz najmu lokali.

W związku z postawionymi w sprawie zapytaniami Naczelnik Urzędu Skarbowegow Strzelcach Opolskich wyjaśnia:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Ustawodawca wiąże więc koszty uzyskania przychodu z celem ich poniesienia, jakim jest uzyskanie przychodu. W związku z powyższym przyjmuje się, że wydatek zalicza się do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli podatnik udowodni fakt poniesienia wydatku i wykaże celowość poniesionych kosztów z punktu widzenia związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy wydatkiem a oczekiwanym skutkiem w postaci przychodu. Ustawodawca wiąże więc koszty uzyskania przychodów z celem ich poniesienia, jakim jest powstanie lub zwiększenie uzyskanego przychodu.

Z dołączonego do wniosku statutu Zakładu ..................wynika, że zadania zakładu obejmują m.in. zarządzanie nieruchomościami na podstawie powierzenia przez osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe, zakłady pracy i inne jednostki organizacyjne.
Pomiędzy Zakładem .............. a Gminą zostało zawarte zlecenie – porozumienie, którego przedmiotem jest bieżące utrzymanie przez Zarządcę budynków komunalnych stanowiących własność Gminy oraz zasady rozliczeń kosztów z tym związanych.

W jego treści określono, że bieżące utrzymanie budynków polegać będzie na:
a) utrzymaniu w należytym stanie technicznym, dokonywaniu bieżących naprawi remontów budynków oraz lokali mieszkalnych i użytkowych,
b) dokonywaniu bieżącej konserwacji i remontów instalacji elektrycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych i gazowych.

Natomiast koszty wykazane na fakturach Gmina zwraca Zakładowi w terminie 14 dni od daty otrzymania faktury.
Zatem ponoszone przez Zakład ............. wydatki związane z bieżącym utrzymaniem lokali mieszkalnych i użytkowych stanowią koszty uzyskania przychodu, natomiast zwrot przez Gminę kwot wykazanych na fakturach jest przychodem Zakładu.

Drugie postawione przez Zakład ............. pytanie dotyczy zaliczeniaw 2006 r. wpłacanego na konto Zakładu czynszu z tytułu najmu lokali do przychodów zakładu budżetowego.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r., Nr 249, poz. 2104 ze zm.) do przychodów własnych zakładów budżetowych, z których jednostki te pokrywają koszty swojej działalności, nie zalicza się dochodów z najmu i dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących odpowiednio Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Z kolei w myśl art. 5 ust. 1 pkt 4 dochodami publicznymi są również dochody z mienia jednostek sektora finansów publicznych, do których zalicza się również wpływy z umów najmu, dzierżawy i umów o podobnym charakterze.

Z ww. przepisów wynika, że przychody uzyskane z zawartych umów najmu lokali mieszkalnych i użytkowych stanowiły w 2006 r. dochody budżetu Gminy, a nie Zakładu .............

Biorąc pod uwagę przedstawione wyżej uzasadnienie uznano, że stanowisko zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej).

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowejw Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich (art. 220 i 223 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).

Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj