Interpretacja Urzędu Celnego I w Warszawie
441000-PAI-31/06/3073/EU
z 13 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
441000-PAI-31/06/3073/EU
Data
2006.11.13



Autor
Urząd Celny I w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
akcyza
ogrzewanie
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
Czy Spółka zobowiązana jest do zapłaty podatku akcyzowego, a jeżeli tak to w jakiej wysokości, od sprzedaży destylatów wolnych kwasów tłuszczowych (kod CN 3823 19 90, PKWiU 24.66.48-99.00) oraz frakolu i przedgonu alkoholowego (kod CN 2905 15 00, PKWiU 24.14.22-50.00) w przypadku, gdy Spółka zna cel (ogrzewanie), do którego zostaną przeznaczone prze kupującego ww. produkty i w przypadku gdy Spółka nie wie do czego kupujący przeznaczy ww. produkty?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem XXX (zwanej dalej Spółką) złożonym w piśmie z dnia 29.08.2006r. uzupełnionym pismami z dnia 04.09.2006r., 11.09.2006r. (data wpływu do Urzędu – 12.09.2006r.), 13.09.2006r., 27.09.2006r. (data wpływu do Urzędu – 29.09.2006r.)

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym destylatów wolnych kwasów tłuszczowych kod CN 3823 19 90, PKWiU 24.66.48-99.00, frakolu i przedgonu alkoholowego kod CN 2905 15 00 PKWiU 24.14.22-50.00, za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 29.08.2006r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka planuje dokonywanie nabyć wewnątrzwspólnotowych i zakupów na terenie kraju bezpośrednio od producentów lub dystrybutorów towarów w postaci destylatów wolnych kwasów tłuszczowych kod CN 3823 19 90, PKWiU 24.66.48-99.00, frakolu i przedgonu alkoholowego kod CN 2905 15 00 PKWiU 24.14.22-50.00. Frakol i przedgon alkoholowy to mieszaniny wyższych alkoholi z przewagą alkoholu amylowego.

Transport ww. towarów będzie odbywał się cysternami do odbiorców (podmiotów zużywających) lub dilerów olejów opałowych. Spółka nie posiada własnych magazynów i w najbliższym czasie nie planuje ich poddzierżawienia. Miejscem wykonywania czynności może być cały kraj, jednak ze względu na koszty transportu zamierza działać głównie w centralnej i zachodniej Polsce.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika:

Czy Spółka zobowiązana jest do zapłaty podatku akcyzowego, a jeżeli tak to w jakiej wysokości, od sprzedaży destylatów wolnych kwasów tłuszczowych (kod CN 3823 19 90, PKWiU 24.66.48-99.00) oraz frakolu i przedgonu alkoholowego (kod CN 2905 15 00, PKWiU 24.14.22-50.00 ) w przypadku gdy Spółka zna cel (ogrzewanie) do którego zostaną przeznaczone przez kupującego ww. produkty i w przypadku gdy Spółka nie wie do czego kupujący przeznaczy ww. produkty?

Stanowisko podatnika:

Spółka stoi na stanowisku, że zgodnie z art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, który stanowi, że olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3, wymienione w zapytaniu Spółki produkty są produktami akcyzowymi, jeżeli służą do celów opałowych. Zdaniem Spółki w przypadku gdy destylaty wolnych kwasów tłuszczowych oraz frakol i przedgon alkoholowy zostają sprzedane jako czynniki grzewcze należy odprowadzić akcyzę w wysokości 60 zł/1000 kg w momencie ich sprzedaży.

Należy również wziąć pod uwagę, że ww. produkty mogą być zużywane nie tylko na cele opałowe. Destylaty wolnych kwasów tłuszczowych mogą być stosowane jako środek smarujący form stalowych, przy produkcji asfaltu i w budownictwie, a frakol i przedgon alkoholowy jako rozpuszczalnik różnych substancji chemicznych. Dlatego w przypadku sprzedaży tychże produktów zgodnie z ich nazwami handlowymi, przy jednoczesnym braku informacji, co do ich przeznaczenia, produkty te nie powinny być traktowane jako oleje opałowe, a zatem produkty akcyzowe i firma nimi handlująca nie jest zobowiązana do odprowadzania akcyzy.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. W ww. załączniku nie wymieniono wyrobów o kodzie CN 3823 19 90 (PKWiU 24.66.48-99.00) oraz frakolu i przedgonu alkoholowego o kodzie CN 2905 15 00 (PKWiU 24.14.22-50.00).

Jednakże pod pozycją 6 załącznika nr 1 do wyrobów akcyzowych zaliczono wszystkie wyroby bez względu na symbol PKWiU oraz kod CN przeznaczone do użycia oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Jak wynika z art. 62 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy.

Ponadto w myśl przepisu art. 62 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Stosownie do art. 62 ust. 2 cytowanej ustawy, olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3 %.

Zapis artykułu 62 ustawy o podatku akcyzowym ma swe źródła w uregulowaniach Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych zapisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. EUL.2003.283.51 z późn. zm.). Dyrektywa energetyczna w artykule 2 wymienia listę wszystkich produktów, które należy uznać za wyroby energetyczne:

- objętych kodami CN 1507 do 1518, jeśli są przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;

- objętych kodami CN 2701, 2702 i 2704 do 2715;

- objętych kodami CN 2901 i 2902;

- objętych kodem CN 2905 11 00, które nie są pochodzenia syntetycznego, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe;

- objętych kodem CN 3403;

- objętych kodem CN 3811;

- objętych kodem 3817;

- objętych kodem CN 3824 90 99, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe.

Ponadto w myśl art. 2 ust. 3 dyrektywy, w przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystywania jako paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania, produkty energetyczne inne niż te, których poziom opodatkowania został określony w niniejszej dyrektywie, podlegają podatkowi zgodnie z wykorzystaniem, według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania lub paliwa silnikowego. Należy mieć na uwadze, że oprócz podlegających opodatkowaniu produktów wymienionych w ust. 1, wszelkie produkty przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane jako paliwo silnikowe, lub jako dodatek lub rozcieńczalnik do paliw silnikowych, podlegają opodatkowaniu według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa silnikowego. Oprócz podlegających opodatkowaniu produktów wymienionych w ust. 1, wszelkie inne węglowodory, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do wykorzystania, oferowane na sprzedaż lub wykorzystywane do ogrzewania, podlegają opodatkowaniu według stawki przyjętej dla równoważnego produktu energetycznego.

Zapis art. 62 ust. 2 obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym ma odniesienie do art. 2 ust. 3 ww. Dyrektywy i stwierdza, iż w przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystania jako paliwa silnikowe lub paliwo do ogrzewania, produktów energetycznych innych niż te, których poziom opodatkowania został określony w niniejszej dyrektywie, podlega podatkowi zgodnie z wykorzystaniem, według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania lub paliwa silnikowego.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, iż produkty będące przedmiotem zapytania Spółki mogą być zarówno paliwem silnikowym jak i olejem opałowym, a decydować o tym będzie ich przeznaczenie, a nawet fakt oferowania na sprzedaż lub używania jako paliwo silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, czy też w przypadku oleju opałowego istotny jest fakt, iż dany wyrób służy do celów opałowych (z ww. wyjątkami).

Jak wynika z powyższego destylaty wolnych kwasów tłuszczowych o kodzie CN 3823 19 90 ( PKWiU 24.66.48-99.90 ) oraz frakol i przedgon alkoholowy o kodzie CN 2905 15 00 (PKWiU 24.14.22-50.00 ) mogą wg podanych definicji być zaliczane do paliw silnikowych jak i olejów opałowych, a decydować będzie ich przeznaczenie lub fakt oferowania ich do sprzedaży jako paliwo silnikowe lub domieszki do paliw silnikowych czy też przeznaczenie ich na cele opałowe. Ten fakt warunkuje zastosowanie prawidłowej stawki podatku akcyzowego dla ww. wyrobów.

W myśl art. 65 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu. Natomiast zgodnie z art. 65 ust. 1a cytowanej ustawy, w przypadku użycia olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków określonych w odrębnych przepisach, w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy wynosi:

1) dla olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe - 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu;

2) dla ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 1.800 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 65 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. nr 87 poz. 825 z późn. zm.) obniżył stawki podatku akcyzowego dot. m. in. olejów opałowych oraz wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. W pozycji 2 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia określono stawkę dla olejów opałowych bez względu na symbol PKWiU przeznaczonych na cele opałowe. Zgodnie z poz. 2 lit. „a” załącznika nr 1 do ww. rozporządzania stawka podatku akcyzowego dla oleju opałowego przeznaczonego na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 oC lub których gęstość w temperaturze 15 oC jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem, wynosi 232,00 zł/1000 l. Natomiast zgodnie z poz. 2 lit. „b” załącznika nr 1 do ww. rozporządzania, stawka dla pozostałych olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe , z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, bez względu na symbol PKWiU wynosi 60,00 zł/1000 kg.

Z kolei w poz. 4 ww. załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, określono stawkę dla wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, inne niż wymienione w poz. 1-3 z wyłączeniem komponentów uzyskiwanych w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych PKWiU 24.66.32-90.00, bez względu na symbol PKWiU, wynosi 1882,00 zł/100l.

Natomiast w sytuacji gdy ww. wyroby nie będą objęte rozszerzeniem wynikającym z przepisów art. 62 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym to wówczas nie będą one wyrobem akcyzowym, a co za tym idzie nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym przez podatnika, ww. destylaty kwasów tłuszczowych są klasyfikowane do kodu CN 3823 19 90 (PKWiU 24.66.48-99.00) oraz frakol i przedgon alkoholowy do kodu CN 2905 15 00 (PKWiU 24.14.22-50.00).

W myśl § 1 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96 poz. 815 z późn. zm.), dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu w sposób określony w ust. 4 podlegają oleje opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe lub wykorzystywane do celów żeglugi (włączając rejsy rybackie).

Wobec powyższego obowiązkiem znakowania objęte są tylko oleje opałowe, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710. Destylaty wolnych kwasów tłuszczowych są objęte (wg podatnika) kodem CN 3823 19 90, a frakol i przedgon alkoholowy są objęte kodem CN 2905 15 00 (wg podatnika), a więc wymóg znakowania i barwienia określony w cytowanym powyżej rozporządzeniu do nich się nie odnosi.

Ponadto należy mieć na uwadze, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonanego przez Spółkę obowiązek podatkowy powstanie na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy o podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnatrzwspólnotowego, a w przypadku nabywania przez Spółkę na terenie kraju od producentów zobowiązanie podatkowe może powstać na podstawie przepisów art. 4 ust. 1 pkt od 1 do 3 po stronie sprzedającego ww. wyroby jeżeli będą przeznaczone do celów opałowych.

W związku z tym Spółka powinna posiadać wiedzę do jakich celów będą przeznaczone zakupowane przez nią towary już w chwili nabycia wewnątrzwspólnotowego i zakupu ww. wyrobów w kraju by prawidłowo ustalić podmiot zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego będzie to bowiem Spółka, a w przypadku zakupu na terenie kraju od producenta - podatnikiem będzie podmiot sprzedający jeżeli wyroby te będą przeznaczone do celów napędowych lub opałowych.

Reasumując Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie pragnie zauważyć, iż ustawodawca stawkę podatku akcyzowego na ww. wyroby uzależnił od przeznaczenia wyrobu. Przeznaczenie ww. wyrobów na cele napędowe lub oferowanie na sprzedaż lub używanie jako paliwo silnikowe albo jako dodatek lub domieszek do paliw silnikowych powodować będzie, iż właściwą stawką podatku akcyzowego będzie 1882,00 zł/100 l, natomiast w przypadku stosowania ww. wyrobów do celów opałowych należy zastosować stawkę podatku akcyzowego 60,00 zł/1000 kg.

Możliwym jest również, iż przeznaczenie tych wyrobów do celów innych niż wymienione w art. 62 ww. ustawy o podatku akcyzowy, będzie powodowało, iż ww. wyroby nie będą objęte rozszerzeniem zdefiniowanym w tym przepisie, a zatem nie będą w ogóle wyrobem akcyzowym. A zatem zastosowanie prawidłowej stawki podatku akcyzowego uwarunkowane jest faktycznym przeznaczeniem tych wyrobów.

Należy podkreślić, że w przypadku przedmiotowych towarów mogących być wyrobami akcyzowymi podatnik nie może skutecznie powoływać się na brak wiedzy o faktycznym przeznaczeniu tych towarów. Dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego lub zakupu na terenie kraju tych towarów podatnik powinien dołożyć należytej staranności zarówno co do dokumentowania faktu ich nabycia i sprzedaży jak i ewentualnego przeznaczenia o czym może świadczyć m. in. rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej przez nabywającego lub zakupiona ilość. Zatem z ostrożności procesowej dokonując sprzedaży tego towaru nie pozbawione podstaw było by pobieranie oświadczeń o ich faktycznym przeznaczeniu.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj