Interpretacja Urzędu Skarbowego w Olsztynie
USIV/III/443-47/06
z 8 listopada 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIV/III/443-47/06
Data
2006.11.08



Autor
Urząd Skarbowy w Olsztynie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi transportowe
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Czy usługę transportową wykonaną na trasie Niemcy-Polska, na zlecenie kontrahenta polskiego mającego siedzibę w Polsce, można uznać za usługę transportu międzynarodowego, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług wg 0% stawki?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r -Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r Nr 8 poz. 60) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.08.2005r., uzupełnionego pismem z dnia 11.10.2006r (data wpływu do tut. Urzędu 12.10.2006r) o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie

  • czy usługę transportową wykonaną na trasie Niemcy-Polska, na zlecenie kontrahenta polskiego mającego siedzibę w Polsce, można uznać za usługę transportu międzynarodowego, opodatkowaną podatkiem od towarów i usług wg 0% stawki, w sytuacji gdy zlecenie dotyczyło tylko odcinka Niemcy-Polska, towar następnie został przeładowany i wysłany przez zleceniodawcę do docelowego odbiorcy w Rosji, widniejącego w dokumencie CMR, w przypadku gdy zleceniobiorca posiada CMR bez pieczęci potwierdzającej przekroczenie granicy oraz kserokopię dokumentu EX1 z pieczęcią potwierdzającą przekroczenie granicy z państwem trzecim,

- uznaje stanowisko Pani za nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Pani firma wykonała usługę transportową na trasie Niemcy - Polska na zlecenie kontrahenta polskiego, zarejestrowanego jako podatnik VAT, mającego siedzibę w Polsce. Towar następnie został przeładowany i wysłany przez zleceniodawcę do docelowego odbiorcy w Rosji, wskazanego w dokumencie CMR bez jakiegokolwiek udziału Pani firmy. Przewóz towarów na trasie Polska-Rosja wykonany został przez inną firmę. W wystawionej fakturze usługę wykonaną na odcinku krajowym na trasie Niemcy - Polska potraktowała Pani jako część usługi transportu międzynarodowego towarów w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy o VAT i zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, opodatkowała ją Pani wg 0% stawki VAT. Usługę wykonaną poza granicami kraju (na terytorium Niemiec) przyjęła Pani jako świadczenie usług poza terytorium kraju - niepodlegające opodatkowaniu na terytorium kraju. Posiada Pani list przewozowy CMR, zawierający dane docelowego odbiorcy w Rosji bez pieczęci potwierdzającej przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz kserokopię dokumentu EX 1 z pieczęcią jednoznacznie potwierdzającą przekroczenie granicy z państwem trzecim. We wniosku wyraziła Pani wątpliwość - czy posiadając ww. dokumenty, usługę, o której mowa we wniosku, można uznać za usługę transportu międzynarodowego podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, wg 0% stawki podatku od towarów i usług na odcinku krajowym, nie podlegającą opodatkowaniu na odcinku zagranicznym. Ponadto zwróciła się Pani z zapytaniem czy w przypadku uznania przedmiotowej usługi za usługę transportu międzynarodowego, dokumentami świadczenia tych usług mogą być: list przewozów) CMR zawierający informację o odbiorcy na terenie państwa trzeciego, lub kserokopia dokumentu EX1 z pieczęcią potwierdzającą przekroczenie granicy z państwem trzecim lub kserokopia dokumentu SAD z pieczęcią potwierdzającą przekroczenie granicy z państwem trzecim.

Pani zdaniem - usługę transportu towarów wykonaną na trasie Niemcy -Polska, na zlecenie kontrahenta polskiego posiadającego siedzibę w Polsce, można uznać za usługę transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d ustawy o VAT. Posiada Pani list przewozowy CMR zawierający dane odbiorcy na terenie Rosji, ale bez pieczęci potwierdzającej przekroczenie granicy oraz kserokopię dokumentu EX1 z pieczęcią jednoznacznie potwierdzającą przekroczenie granicy z państwem trzecim. Wg Pani z posiadanych dokumentów jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 cyt. wyżej ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Stosownie do art. 83 ust. 3 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie sie przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poz terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niz terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niz terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o VAT dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

W przedstawionym stanie faktycznym otrzymała Pani zlecenie i wykonała usługę transportu towarów jedynie na trasie Niemcy - Polska , w związku z tym usługi tej nie można uznać za usługę transportu międzynarodowego, opodatkowaną 0% stawką VAT na podstawie cyt. wyżej przepisów.

Transport towarów, którego rozpoczęcie (Niemcy) i zakończenie (Polska) ma miejsce na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, w myśl art. 28 ust. 1 ustawy o VAT, stanowi wewnątrzwspólnotową usługę transportu.

Stosownie do art. 28 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku transportu towarów , którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej „wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 28 ust. 3 cyt. ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Z uwagi na to, że z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika czy nabywca usługi wykonanej na trasie Niemcy - Polska, podał numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług to, w świetle cyt. wyżej przepisów, w przypadku gdy:

  • nabywca usługi podał numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia tych usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało ten numer, czyli terytorium kraju. Usługi te, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podlegają opodatkowaniu wg 22% stawki VAT;
  • nabywca usługi nie podał numeru, o którym wyżej mowa, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, czyli terytorium Niemiec. Oznacza to, że świadczący usługę jest zobowiązany do rozliczenia podatku VAT od tej usługi w Niemczech (wg regulacji obowiązującej w Niemczech).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.Zażalenie zgodnie z zapisem art. 222 cyt. wyżej ustawy - Ordynacja podatkowa winno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu. Strona wnosząca zażalenie winna uiścić z góry opłatę skarbową w kwocie 5 zł na zażalenie oraz 0,50 zł od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj