Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472/ROP1/423-354/06/AJ
z 15 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472/ROP1/423-354/06/AJ
Data
2007.01.15



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
delegacja służbowa
diety
hotele
koszty uzyskania przychodów
podróż służbowa zagraniczna (delegacja zagraniczna)


Pytanie podatnika
Czy Spółka, w przypadku delegacji zagranicznych, przy występowaniu na rachunkach za hotel pozycji "śniadanie", musi pomniejszyć pracownikowi dietę o 15%?


POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w indywidualnej sprawie podatnika, przedstawionej w piśmie z dnia 27 października 2006 r. (z datą wpływu do tutejszego Urzędu w dniu 31 października 2006 r.)


postanawia


uznać stanowisko przedstawione przez podatnika we wniosku za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż XXX S.A. (dalej: “Podatnik” lub “Spółka”) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bardzo często wysyła pracowników w delegacje zagraniczne.

W zakresie rozliczeń wydatków związanych z podróżami służbowymi Spółka stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Pozwala to na wypłatę:

  • diet,
  • zwrotu kosztów:
  • przejazdów i dojazdów,
  • noclegów,
  • innych wydatków określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Diety są przeznaczane na pokrycie kosztów wyżywienia i inne drobne wydatki. Określa je załącznik do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Analizując dokumenty dotyczące delegacji zagranicznych stwierdzono, że występują rachunki za nocleg dwojakiego rodzaju.

W jednych rachunkach zagranicznych za nocleg wyszczególniany jest koszt śniadania, w innych zagranicznych rachunkach koszt śniadania nie jest wyszczególniany. XXX S.A. nie ma wpływu na sposób wystawiania rachunków przez kontrahentów zagranicznych.

Zwyczajowo nawet w sytuacji, gdy koszt śniadania nie jest wyszczególniany, to w ramach opłaty za nocleg klient otrzymuje śniadanie. Ten fakt potwierdzają pracownicy w składanych oświadczeniach. Z oświadczeń wynika, że fakt korzystania ze śniadania lub nie korzystania ze śniadania nie wpływa na wartość usługi.

Jednak przepisy podatkowe nie regulują takich sytuacji wprost.

Z uwagi na powyższe Spółka stosuje zasadę, że gdy w rachunku za nocleg wykazane jest śniadanie to nie potrąca diety, gdy pracownik złoży oświadczenie, iż śniadanie nie miało wpływu na wartość usługi hotelowej.

W związku z powyższym stanem faktycznym Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska, iż wydatki związane ze zwrotem wydatków za nocleg (w tym śniadanie) stanowią w Spółce koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości i nie należy potrącać diety o 15% z tytułu tzw. częściowego wyżywienia dla pracownika korzystającego z noclegu w podróży służbowej.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki związane z kosztami podróży służbowych nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów, ponieważ w katalogu wyłączeń z kosztów nie ma wydatków, o których mowa w piśmie.

Spółka stoi na stanowisku, że skoro cena śniadania wchodzi w cenę noclegu - bez względu na to, czy śniadanie zostało wykazane i (skonsumowane) - to jest częścią usługi hotelowej i nie powinien ten fakt wpływać na wysokość diety dla pracownika.

W opinii Spółki wydatki związane ze zwrotem wydatków za nocleg (w tym śniadanie) stanowią w Spółce koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości i nie należy potrącać diety o 15% z tytułu tzw. częściowego wyżywienia dla pracownika korzystającego z noclegu w podróży służbowej.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po zapoznaniu się z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym stwierdza co następuje:

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) - dalej w skrócie u.p.d.o.p. - w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Od dnia 01.01.2007 r. ustawodawca jako cel poniesienia kosztów dodał również zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów.

Podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów kosztów ich uzyskania, pod tym jednak warunkiem, że zostały one poniesione przez podatnika, mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, ewentualnie odnośnie kosztów dotyczących roku podatkowego 2007 i następnych, służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. Ponadto fakt poniesienia kosztów w danej wysokości oraz ich związek z przychodami powinien zostać właściwie udokumentowany przez Podatnika.

Warunkiem zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest również to, aby dany wydatek nie był zawarty w katalogu wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Wydatki związane ze zwrotem wydatków za nocleg (w tym śniadanie) dla pracownika korzystającego z noclegu w podróży służbowej nie zostały umieszczone w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Równocześnie uznać należy, że wydatki dotyczące podróży służbowych, jako wydatki związane ze świadczoną przez pracowników pracą, spełniają przesłankę związku z przychodami.

W sytuacji, gdy na podstawie przepisów prawa pracy pracownikom udającym się w podróż służbową przysługują i są wypłacane diety z tytułu podróży służbowych, należy uznać, że wartość tych świadczeń stanowi dla pracodawcy koszt uzyskania przychodów w wysokości określonej przepisami prawa pracy, pod warunkiem spełnienia ogólnych przesłanek zawartych w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 27.10.2006 r. w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych została zawarta w odrębnych postanowieniach.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.

Zgodnie z treścią art. 14 b § 1 – 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14 b § 5 w/w ustawy.

Na podstawie art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj