Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany
1432/IPDG2/415/428/136/9/07
z 29 stycznia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1432/IPDG2/415/428/136/9/07
Data
2007.01.29
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Bielany
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
jednoosobowa działalność gospodarcza
koszt eksploatacyjny
koszty uzyskania przychodów
udostępnianie nieruchomości
Pytanie podatnika
Czy do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności może zaliczyć 25% wydatków związanych z utrzymaniem całej nieruchomości (gaz, prąd, woda, opłaty za wywóz nieczystości , podatek od nieruchomości, koszty ochrony), a także czy podstawę zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów może stanowić dokument wewnętrzny sporządzony w oparciu o dokument pierwotny, wystawiony na właściciela nieruchomości?
P OS T A N O W I E N I E Na podstawie art. 217 oraz art. 14 a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997r – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r Nr 8 poz. 60 ze zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany, po rozpatrzeniu wniosku z 30 października 2006r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uznaje stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Z treści wniosku wynika, że Strona prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług medycznych w zakładach opieki zdrowotnej, natomiast w miejscu zamieszkania, zgłoszonym również jako siedziba przedsiębiorstwa, wykonuje czynności biurowe związane z prowadzoną działalnością. W związku z powyższym wnioskodawca zwraca się z pytaniem czy do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności może zaliczyć 25% wydatków związanych z utrzymaniem całej nieruchomości ( gaz, prąd, woda, opłaty za wywóz nieczystości , podatek od nieruchomości, koszty ochrony ), a także czy podstawę zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów może stanowić dokument wewnętrzny sporządzony w oparciu o dokument pierwotny, wystawiony na właściciela nieruchomości? Zdaniem Strony wymienione wyżej wydatki stanowić będą koszt uzyskana przychodów, ponieważ są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, służą osiąganiu przychodów, a nie są wymienione w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów. Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Bielany uznaje stanowisko Strony wyrażone we wniosku za prawidłowe. Uzyskiwanie przychodów z działalności gospodarczej wiąże się z poniesieniem określonych wydatków, do których zalicza się wydatki na zapewnienie przedsiębiorstwu siedziby i jej utrzymanie. Wydatki tego rodzaju występują niezależnie od tego czy podatnik wykorzystuje w tym celu własną nieruchomość czy też użytkuje nieruchomość lub jej część na podstawie umowy cywilno-prawnej. Do typowych kosztów należy zaliczyć koszty utrzymania nieruchomości w stanie nie pogorszonym oraz koszty bieżące, na które składają się opłaty za media ( woda, energia elektryczna, c.o., gaz ), a także opłaty za wywóz nieczystości, podatku od nieruchomości, koszty ochrony mienia. Ponieważ posiadanie siedziby jest nieodzownym warunkiem, od którego spełnienia uzależnione jest funkcjonowanie przedsiębiorstwa i realizowanie założonych celów gospodarczo-ekonomicznych, nie budzi wątpliwości, że wydatki ponoszone są w celu uzyskania przychodów. Jednocześnie przepis art. 23 ust. 1 ustawy nie zawiera postanowień wyłączających tego rodzaju wydatki z kosztów uzyskania przychodów. Ustawodawca nie zawarł żadnych postanowień, które stanowiłyby wytyczne, w jaki sposób dokonywać podziału wydatków w sytuacji, gdy budynek mieszkalny w części jest wykorzystywany do działalności gospodarczej. Koszty te można rozliczać w oparciu o wskaźnik udziału powierzchni zajętej na cele działalności gospodarczej do ogólnej powierzchni nieruchomości.Podstawą ewidencjonowania wydatków związanych z korzystaniem z części nieruchomości do działalności gospodarczej będzie dowód wewnętrzny, sporządzony w oparciu o dokument pierwotny. Możliwość taką daje przepis § 14 ust 1 i 2 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003r. w sprawie prowadzonej podatkowej księgi przychodów i rozchodów ( Dz. U Nr 152 poz. 1475 ze zm. ) który stanowi, że na udokumentowanie zapisów w księdze dotyczących niektórych kosztów ( wydatków ), mogą być sporządzane dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków ( dowody wewnętrzne ) określające przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztów ( wydatku ). Dowody te mogą dotyczyć wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast właściwy organ podatkowy i organ kontroli skarbowej. Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej Stronie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie siedmiu dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.