Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PD-I-4270-0002/07/SMA
z 12 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-I-4270-0002/07/SMA
Data
2007.03.12
Autor
Izba Skarbowa w Opolu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
nieodpłatne używanie
nieruchomości
podatek dochodowy od osób prawnych
przychód
umowa użyczenia
zakład opieki zdrowotnej
Pytanie podatnika
Dotyczy obowiązku ustalenia przychodu z tytułu świadczeń częściowo odpłatnych, w związku z przekazaniem jednostce nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie oraz oddanie na podstawie umowy użyczenia lokali i pomieszczeń gospodarczych, w świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. nr 54, poz. 654 z póź. zm.).
D E C Y Z J A Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z póź. zm.) , zmienia z urzędu– postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach nr PD II/423/1/06/BR z dnia 20 kwietnia 2006r. w sprawie interpretacji dotyczącej obowiązku ustalenia przychodu z tytułu świadczeń częściowo odpłatnych, w związku z przekazaniem jednostce nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie oraz oddanie na podstawie umowy użyczenia lokali i pomieszczeń gospodarczych, w świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. nr 54, poz. 654 z póź. zm.). U Z A S A D N I E N I E Wnioskiem z dnia 19 stycznia 2006r. nr L.dz.171/EF/2006 Jednostka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika. Wątpliwości podatnika dotyczyły obowiązku ustalenia przychodu z tytułu świadczeń częściowo odpłatnych w związku z przekazaniem jednostce nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie oraz oddanie jednostce lokali i pomieszczeń mieszkalnych do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia. Z treści wniosku wynika, iż Jednostka jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, który swoją działalność prowadzi w nieruchomościach będących własnością organu założycielskiego, którym jest Województwo Opolskie. Na mocy uchwał Zarządu Województwa jednostka otrzymała: 1. nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie, 2. lokale i pomieszczenia gospodarcze do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia, 3. budynek byłej przepompowni, który przejęto nieodpłatnie. Otrzymane nieruchomości stanowią własność organu założycielskiego. U podatnika jakim jest Jednostka nieruchomości wymienione w pkt.1 i 3 tworzą fundusz założycielski. Jak stwierdza wnioskodawca, wartość nieruchomości tworzących fundusz założycielski nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a amortyzacja od tych nieruchomości nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.Pomieszczenia i lokale gospodarcze wymienione w pkt 2 znajdują się w ewidencji Urzędu Marszałkowskiego, bowiem nie zostały wydzielone z wartości całego budynku. Nie stanowią one funduszu założycielskiego. Wątpliwości Podatnika dotyczą wystąpienia obowiązku ustalenia przychodu z tytułu częściowo odpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na zasadach określonych w art. 12 ust. 6a i ust.6 pkt 3. Zdaniem Jednostki, chociaż samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie zostały wymienione w powyższym przepisie zawierającym katalog jednostek zwolnionych z obowiązku wyceny wartości świadczeń nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych związanych z używaniem środków trwałych od Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego otrzymanych w nieodpłatny zarząd lub używanie, to ze względu na charakter działalności nie powinny one wyceniać przychodów z tego tytułu. Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej są jednostkami sektora finansów publicznych realizujących zadania publiczne w zakresie ochrony zdrowia. W związku z tym, że zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych i spółki użyteczności publicznej otrzymują nieruchomości na takich samych zasadach jak samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, a wartość tego majątku również stanowi fundusz podstawowy, wykluczenie z tej grupy samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzi do nierównego traktowania podmiotów gospodarczych. W powyższej kwestii postanowieniem z dnia 20 kwietnia 2006r. nr PD II/423/1/06/BR Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach stwierdził, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe. Po przeanalizowaniu indywidualnej sprawy przedstawionej przez Podatnika we wniosku z dnia 19 stycznia 2006r. , tut. organ stwierdza, że interpretacja prawa zawarta w postanowieniu organu pierwszej instancji jest w części nieprawidłowa i narusza przepisy art. 12 ust. 1 pk 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak wynika z wniosku, wątpliwości Jednostki dotyczą obowiązku ustalenia przychodów podatkowych z tytułu nieodpłatnego korzystania z lokali i pomieszczeń gospodarczych wskazanych w pkt 2 wniosku, a otrzymanych do używania na podstawie umowy użyczenia zawartej z organem założycielskim. Przede wszystkim należy stwierdzić, iż organ pierwszej instancji błędnie ustalił, iż Jednostka jest zakładem budżetowym, a zatem zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 2 w/w ustawy, nie ma obowiązku ustalania przychodów z tytułu świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Powyższe stwierdzenie Naczelnik Urzędu Skarbowego wywiódł z ustawy o finansach publicznych uznając samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej za zakład budżetowy. Z § 1 Statutu Jednostki wynika, że jest ona samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej posiadającym osobowość prawną. Podstawą działania jest m.in. ustawa z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. nr 91, poz. 408 z póź. zm.), która w art. 35 b i c określa, iż publiczny zakład opieki zdrowotnej może być prowadzony w różnych formach organizacyjnych, tj. jako: jednostka budżetowa, zakład budżetowy, lub samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Decyzję o formie prowadzenia zakładu podejmuje organ, który go utworzył. W przypadku Jednostki statut wyraźnie wskazuje, iż jest ona samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej posiadającym osobowość prawną, a nie jednostką budżetową lub zakładem budżetowym. Ustawa o finansach publicznych, na którą powołał się Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach, w art. 4 wymienia podmioty, które tworzą sektor finansów publicznych. Należą do niego – wymienione odrębnie – jednostki budżetowe i zakłady budżetowe (ust.1 pkt 3 art. 4), jak też samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (ust. 1 pkt 7 art. 4). Pod pojęciem zakładu budżetowego należy rozumieć – stosownie do zapisu art. 24 ustawy o finansach publicznych – jednostkę organizacyjną sektora finansów publicznych, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych. Zakład budżetowy wpłaca do budżetu nadwyżki środków obrotowych, ustalone na koniec okresu rozliczeniowego. Natomiast samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, posiada osobowość prawną i sam decyduje o podziale zysku oraz pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy. Oznacza to, że do Jednostki nie mają zastosowanie przepisy art. 12 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części dotyczącej zwolnienia zakładów budżetowych z naliczania przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń w formie używania środków trwałych otrzymanych (...) od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Podatnik ma zatem obowiązek ustalenia przychodów z tytułu nieodpłatnego użytkowania lokali i pomieszczeń gospodarczych wskazanych w pkt 2 wniosku, które zostały przyjęte przez Jednostkę do używania na podstawie umowy użyczenia, od organu założycielskiego, zgodnie z w/w art. 12 ust.1 pkt 2. Odnosząc się natomiast do przekazanych w nieodpłatne użytkowanie nieruchomości wymienionych w pkt 1 i 3 wniosku stanowiących fundusz założycielski, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza, iż stanowisko organu pierwszej instancji, jak też podatnika, jest prawidłowe. W świetle powyższego postanowiono jak w sentencji. Niniejsza decyzja interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Zawarta w niej interpretacja nie jest wiążąca dla Jednostki, jednakże jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.