Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PD-I-4270-0002/07/SMA
z 12 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-I-4270-0002/07/SMA
Data
2007.03.12



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
nieodpłatne używanie
nieruchomości
podatek dochodowy od osób prawnych
przychód
umowa użyczenia
zakład opieki zdrowotnej


Pytanie podatnika
Dotyczy obowiązku ustalenia przychodu z tytułu świadczeń częściowo odpłatnych, w związku z przekazaniem jednostce nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie oraz oddanie na podstawie umowy użyczenia lokali i pomieszczeń gospodarczych, w świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. nr 54, poz. 654 z póź. zm.).


D E C Y Z J A

Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 i art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60 z póź. zm.) , zmienia z urzędu– postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach nr PD II/423/1/06/BR z dnia 20 kwietnia 2006r. w sprawie interpretacji dotyczącej obowiązku ustalenia przychodu z tytułu świadczeń częściowo odpłatnych, w związku z przekazaniem jednostce nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie oraz oddanie na podstawie umowy użyczenia lokali i pomieszczeń gospodarczych, w świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. nr 54, poz. 654 z póź. zm.).

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 19 stycznia 2006r. nr L.dz.171/EF/2006 Jednostka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krapkowicach o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika. Wątpliwości podatnika dotyczyły obowiązku ustalenia przychodu z tytułu świadczeń częściowo odpłatnych w związku z przekazaniem jednostce nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie oraz oddanie jednostce lokali i pomieszczeń mieszkalnych do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia.

Z treści wniosku wynika, iż Jednostka jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, który swoją działalność prowadzi w nieruchomościach będących własnością organu założycielskiego, którym jest Województwo Opolskie.

Na mocy uchwał Zarządu Województwa jednostka otrzymała:

1. nieruchomości w nieodpłatne użytkowanie,

2. lokale i pomieszczenia gospodarcze do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia,

3. budynek byłej przepompowni, który przejęto nieodpłatnie.

Otrzymane nieruchomości stanowią własność organu założycielskiego. U podatnika jakim jest Jednostka nieruchomości wymienione w pkt.1 i 3 tworzą fundusz założycielski. Jak stwierdza wnioskodawca, wartość nieruchomości tworzących fundusz założycielski nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a amortyzacja od tych nieruchomości nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.Pomieszczenia i lokale gospodarcze wymienione w pkt 2 znajdują się w ewidencji Urzędu Marszałkowskiego, bowiem nie zostały wydzielone z wartości całego budynku. Nie stanowią one funduszu założycielskiego.

Wątpliwości Podatnika dotyczą wystąpienia obowiązku ustalenia przychodu z tytułu częściowo odpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na zasadach określonych w art. 12 ust. 6a i ust.6 pkt 3.

Zdaniem Jednostki, chociaż samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej nie zostały wymienione w powyższym przepisie zawierającym katalog jednostek zwolnionych z obowiązku wyceny wartości świadczeń nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych związanych z używaniem środków trwałych od Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego otrzymanych w nieodpłatny zarząd lub używanie, to ze względu na charakter działalności nie powinny one wyceniać przychodów z tego tytułu. Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej są jednostkami sektora finansów publicznych realizujących zadania publiczne w zakresie ochrony zdrowia. W związku z tym, że zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych i spółki użyteczności publicznej otrzymują nieruchomości na takich samych zasadach jak samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, a wartość tego majątku również stanowi fundusz podstawowy, wykluczenie z tej grupy samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzi do nierównego traktowania podmiotów gospodarczych.

W powyższej kwestii postanowieniem z dnia 20 kwietnia 2006r. nr PD II/423/1/06/BR Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach stwierdził, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.
W uzasadnieniu swojego stanowiska Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach odwołując się do treści art. 4 i 24 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005r. nr 249, poz. 2104), wywiódł, że zakładami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania oraz pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych. Sektor finansów publicznych tworzą m.in. samodzielne zakłady opieki zdrowotnej (art. 4 ust. 3 pkt 7 tej ustawy). Ponadto sektor finansów publicznych dzieli się na podsektory, w tym samorządowy, obejmujący jednostki samorządu terytorialnego, ich organy oraz związki i jednostki organizacyjne wymienione w ust. 1 pkt 3,4,7,8 i 12, dla których organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego.
Na tej podstawie Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał, iż samodzielny zakład opieki zdrowotnej mieści się w kategorii zakładu budżetowego i ma do niego zastosowanie przepis art. 12 ust.1 pkt 2, w części dotyczącej określenia świadczeń, które nie stanowią przychodów podatkowych, co oznacza, że nie będzie zobowiązany do ustalenia przychodu z tytułu otrzymanych nieodpłatnie świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych od jednostek samorządu terytorialnego.
Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stosownie do zapisu art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymane nieruchomości, które zwiększają fundusz założycielski Jednostki, nie stanowią przychodów do opodatkowania.

Po przeanalizowaniu indywidualnej sprawy przedstawionej przez Podatnika we wniosku z dnia 19 stycznia 2006r. , tut. organ stwierdza, że interpretacja prawa zawarta w postanowieniu organu pierwszej instancji jest w części nieprawidłowa i narusza przepisy art. 12 ust. 1 pk 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z wniosku, wątpliwości Jednostki dotyczą obowiązku ustalenia przychodów podatkowych z tytułu nieodpłatnego korzystania z lokali i pomieszczeń gospodarczych wskazanych w pkt 2 wniosku, a otrzymanych do używania na podstawie umowy użyczenia zawartej z organem założycielskim.

Przede wszystkim należy stwierdzić, iż organ pierwszej instancji błędnie ustalił, iż Jednostka jest zakładem budżetowym, a zatem zgodnie z art. 12 ust.1 pkt 2 w/w ustawy, nie ma obowiązku ustalania przychodów z tytułu świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Powyższe stwierdzenie Naczelnik Urzędu Skarbowego wywiódł z ustawy o finansach publicznych uznając samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej za zakład budżetowy.

Z § 1 Statutu Jednostki wynika, że jest ona samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej posiadającym osobowość prawną. Podstawą działania jest m.in. ustawa z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. nr 91, poz. 408 z póź. zm.), która w art. 35 b i c określa, iż publiczny zakład opieki zdrowotnej może być prowadzony w różnych formach organizacyjnych, tj. jako: jednostka budżetowa, zakład budżetowy, lub samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Decyzję o formie prowadzenia zakładu podejmuje organ, który go utworzył. W przypadku Jednostki statut wyraźnie wskazuje, iż jest ona samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej posiadającym osobowość prawną, a nie jednostką budżetową lub zakładem budżetowym.

Ustawa o finansach publicznych, na którą powołał się Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach, w art. 4 wymienia podmioty, które tworzą sektor finansów publicznych. Należą do niego – wymienione odrębnie – jednostki budżetowe i zakłady budżetowe (ust.1 pkt 3 art. 4), jak też samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (ust. 1 pkt 7 art. 4). Pod pojęciem zakładu budżetowego należy rozumieć – stosownie do zapisu art. 24 ustawy o finansach publicznych – jednostkę organizacyjną sektora finansów publicznych, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania i pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych. Zakład budżetowy wpłaca do budżetu nadwyżki środków obrotowych, ustalone na koniec okresu rozliczeniowego.

Natomiast samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, posiada osobowość prawną i sam decyduje o podziale zysku oraz pokrywa we własnym zakresie ujemny wynik finansowy.

Oznacza to, że do Jednostki nie mają zastosowanie przepisy art. 12 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w części dotyczącej zwolnienia zakładów budżetowych z naliczania przychodów z tytułu nieodpłatnych świadczeń w formie używania środków trwałych otrzymanych (...) od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Podatnik ma zatem obowiązek ustalenia przychodów z tytułu nieodpłatnego użytkowania lokali i pomieszczeń gospodarczych wskazanych w pkt 2 wniosku, które zostały przyjęte przez Jednostkę do używania na podstawie umowy użyczenia, od organu założycielskiego, zgodnie z w/w art. 12 ust.1 pkt 2.
Przychodem z tytułu nieodpłatnych świadczeń z tytułu udostępnienia lokalu stosownie do postanowień art. 12 ust. 6 pkt 3 i ust.6a w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest równowartość czynszu jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu, a w przypadku świadczeń częściowo odpłatnych, przychodem tym jest różnica między wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust.6, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.


Ustalony z tego tytułu przychód, pomniejszony o koszty jego uzyskania, stanowi dochód do opodatkowaniu.
Zgodnie ze Statutem, podstawowym celem działalności Jednostki jest ochrona zdrowia. Jeżeli zatem dochód uzyskany przez Jednostkę w związku z otrzymaniem nieodpłatnych świadczeń w formie bezpłatnego używania lokali i pomieszczeń gospodarczych zostanie przeznaczony, zgodnie z art. 17 ust.1 pkt 4 na ochronę zdrowia, a następnie – bez względu na termin, zgodnie z art. 17 ust.1 b , wydatkowany na ten cel, to stanowi on dochód wolny od podatku dochodowego.

Odnosząc się natomiast do przekazanych w nieodpłatne użytkowanie nieruchomości wymienionych w pkt 1 i 3 wniosku stanowiących fundusz założycielski, Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza, iż stanowisko organu pierwszej instancji, jak też podatnika, jest prawidłowe.


Fundusz założycielski samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej – w myśl postanowień art. 56 w/w ustawy o zakładach opieki zdrowotnej – stanowi wartość wydzielonej zakładowi części mienia państwowego lub komunalnego.
Zgodnie z treścią art. 12 ust.4 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów podatkowych nie zalicza się przychodów otrzymanych przez podatników na utworzenie lub powiększenie funduszu założycielskiego. Wartość otrzymanych zatem przez Jednostkę na mocy uchwały Zarządu Województwa Opolskiego wymienionych w pkt 1 i 3 wniosku, nieruchomości nie stanowi przychodów podatkowych.
Odpisy amortyzacyjne od otrzymanych środków trwałych, nie zaliczonych do przychodów podatkowych , nie stanowią kosztów uzyskania przychodów stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. a tej ustawy.
Oznacza to, że Jednostka, będąca samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej nie może zaliczać do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych otrzymanych nieodpłatnie od Skarbu Państwa. Wartość owych odpisów amortyzacyjnych wpłynie na dochód Jednostki. Biorąc jednak pod uwagę , iż wymienione środki trwałe będą wykorzystywane do działalności statutowej związanej z ochroną zdrowia, zastosowanie będzie miał przepis art. 17 ust.1 pkt 4 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w myśl którego wolne od podatku są dochody podatników przeznaczone na powyższe cele związane z ochrona zdrowia.

W świetle powyższego postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza decyzja interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Zawarta w niej interpretacja nie jest wiążąca dla Jednostki, jednakże jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej. Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj