Interpretacja Urzędu Celnego w Koszalinie
422000-PA-9102-00001/2007/JS
z 15 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
422000-PA-9102-00001/2007/JS
Data
2007.01.15



Autor
Urząd Celny w Koszalinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Procedura zawieszenia a skład podatkowy


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
olej napędowy
skład podatkowy


Pytanie podatnika
Wnioskodawca planuje dokonywać zakupu i sprzedaży w procedurze zawieszenia poboru akcyzy spirytusu porektyfikacyjnego jednakże, w powyższych transakcjach zamierza występować jedynie jako pośrednik handlowy tj. zakupować spirytus w składzie podatkowym i następnie go odsprzedawać do innego składu podatkowego- bez przyjęcia spirytusu do własnego składu podatkowego oraz bez jego wysyłki z własnego składu podatkowego.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4, art. 14 b § 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku firmy XX z dnia 16.10.2006 r. (wpływ do tut. urzędu w dniu 18.10.2006 r.) uzupełnionego w dniu 10.01.2007 r., w sprawie sposobu i zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego.

Naczelnik Urzędu Celnego w Koszaliniepostanawia uznać przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy jako prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 18.10.2006 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Koszalinie wpłynął wniosek firmy XX o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku akcyzowego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w składzie podatkowym Wnioskodawcy. Firma XX zarejestrowana jest jako podatnik podatku akcyzowego w rejestrze podatników prowadzonych przez Naczelnika Urzędu Celnego w Koszalinie, a od dnia 30.04.2004r. posiada status składu podatkowego w zakresie produkcji destylatu rolniczego ( alkoholu etylowego) o mocy alkoholu powyżej 80% obj.

Z treści rozpatrywanego wniosku wynika, iż Wnioskodawca planuje dokonywać zakupu i sprzedaży w procedurze zawieszenia poboru akcyzy spirytusu porektyfikacyjnego jednakże, w powyższych transakcjach zamierza występować jedynie jako pośrednik handlowy tj. zakupować spirytus w składzie podatkowym i następnie go odsprzedawać do innego składu podatkowego- bez przyjęcia spirytusu do własnego składu podatkowego oraz bez jego wysyłki z własnego składu podatkowego.

Odnosząc sie do przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Celnego w Koszalinie stwierdza, iż :

Zgodnie z art.26, ust.1, pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 29, poz.257 ze zmianami) zwanej w dalszej części ustawą o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym lub są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju. Artykuł 27, ust.4, pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, że jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie zawierają natomiast warunku, aby wyroby akcyzowe magazynowane w składzie podatkowym czy też przemieszczane między składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy stanowiły własność podmiotu prowadzącego skład podatkowy.

Zatem właścicielem wyrobów akcyzowych przemieszczanych pomiędzy składami podatkowymi może być inny podmiot niż wysyłający lub odbiorca. Niezbędnym warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest to, iż przemieszczanie wyrobów akcyzowych odbywać się będzie między składami podatkowymi.

W przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, obowiązek wystawienia administracyjnego dokumentu towarzyszącego zgodnie z art. 36, ust. 2 ustawy ciąży na prowadzącym skład podatkowy, który jest wysyłającym w rozumieniu § 2, pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ( Dz. U. Nr 81, poz. 744 ze zm .)

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 i 4 ustawy o podatku akcyzowym, prowadzący skład podatkowy, zarejestrowani handlowcy, a także podmioty, które nabywają wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz przedstawiciele podatkowi są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe. Naczelnik Urzędu Celnego może wyrazić zgodę, aby zabezpieczenie akcyzowe zostało złożone przez osobę trzecią zamiast podmiotu, od którego jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego i tą osobą może być właściciel, czy też odbiorca wyrobów akcyzowych.

Według stanu faktycznego przedstawionego w rozpatrywanym wniosku, spirytus porektyfikacyjny jako wyrób akcyzowy zharmonizowany będzie przemieszczany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Tak więc Wnioskodawca dokona sprzedaży wyżej wymienionych wyrobów akcyzowych podmiotowi posiadającemu status składu podatkowego, do którego jednocześnie przekazane zostaną wyroby w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze składu podatkowego, w którym Wnioskodawca – pośrednik dokona uprzednio ich zakupu.

Zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi jest czynnością odmienną od sprzedaży tych wyrobów. Dopuszczalna zatem jest sytuacja, w której nabywcą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest skład podatkowy, który nie przyjmuje oraz nie wysyła przedmiotowych wyrobów, a wyrób jest przemieszczany w procedurze zawieszenia, jeżeli przemieszczanie to odbywa się pomiędzy składami podatkowymi. W związku z powyższym administracyjny dokument towarzyszący powinien zostać wystawiony przez prowadzącego skład podatkowy i dokonującego wysyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podmiot posiadający status składu podatkowego, będący jednocześnie kontrahentem Podatnika i dokonującym zakupu tych wyrobów od Wnioskodawcy. Wówczas wyroby akcyzowe zharmonizowane dostarczane ze składu podatkowego wysyłki do składu podatkowego, z którego usług korzystać będzie kontrahent Wnioskodawcy wraz z administracyjnym dokumentem towarzyszącym objęte będą procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

P O U C Z E N I E

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać uchylona w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14 b § 5.

Na podstawie art. 14 a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na wydane postanowienie służy zażalenie które zgodnie z art. 236 § 1 i 2 wymienionej ustawy wnosi się do Dyrektora Izby Celnej w Szczecinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Koszalinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie przeciw postanowieniu powinno określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj