Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga
1434/PP/423-27/06/07
z 22 lutego 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1434/PP/423-27/06/07
Data
2007.02.22
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Praga
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenie zdrowotne
umowa o dzieło
usługi medyczne
Pytanie podatnika
Czy na podstawie art. 15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi koszt uzyskania przychodu wartość świadczeń zdrowotnych wykonywanych na rzecz pracowników naszej firmy?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) , Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Praga w związku z wnioskiem z dnia 28 grudnia 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stwierdza, że stanowisko Spółki jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Wnioskiem z dnia 28 grudnia 2006r. (data wpływu 29.12.2006r.) Spółka wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem zapytania Spółki jest kwestia zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych wykonywanych na rzecz pracowników na podstawie zawartych umów ze świadczeniodawcą usług zdrowotnych. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego udokumentowanego dodatkowo załączonymi umowami o udzielanie świadczeń zdrowotnych na rzecz pracowników zakładu pracy klienta i/lub pracowników wynika, że Spółka finansuje świadczenia zdrowotne na rzecz pracowników na podstawie zawartych umów. Zakres świadczeń zależy od zakupionej wersji występującej jako karta biała, niebieska lub złota. Odpłatność za usługi jest ryczałtowa w zależności od liczby osób zgłoszonych jako uprawnionych do korzystania ze świadczeń i wybranej wersji a także jest niezależna od tego, czy pracownik w danym miesiącu faktycznie korzystał ze świadczeń medycznych. Według stanowiska wnioskodawcy zakres świadczeń określony w poszczególnych pakietach (kartach) mieści się w zakresie obowiązków nałożonych na pracodawcę przez Kodeks pracy, ustawę o służbie medycyny pracy i rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy i w związku z tym wydatki związane z realizacją tychże świadczeń stanowią koszt uzyskania przychodów Spółki.Po rozpatrzeniu przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu stwierdza co następuje:W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z poźn. zm.) kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników, z wyjątkiem poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw. Przepis art. 229 par. 6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1998r. Nr 21 poz. 94 z późn. zm.) stanowi, iż wstępne, okresowe i kontrolne badania lekarskie, którym podlegają pracownicy przeprowadzane są na koszt pracodawcy, a ponadto pracodawca ponosi inne koszty profilaktycznej opieki nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy. Sprawowaniem profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi zajmuje się służba medycyny pracy, utworzona na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 1997r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. Nr 96, poz. 593 ze zm.)W myśl art. 22 ust. 2 tejże ustawy pracodawcy finansują wybrane przez siebie świadczenia zdrowotne z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej, należące do zadań służby medycyny pracy określone szczegółowo w art. 6 ust. 1. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż kwota ryczałtu stanowiąca odpłatność za świadczenia zdrowotne dla pracowników obejmuje pakiet różnorodnych świadczeń zdrowotnych, w zależności od wybranej wersji i ilości zgłoszonych osób. Spółka nie wyszczególniła świadczeń zdrowotnych zawartych w danym pakiecie usług tj: wstępnych, okresowych i kontrolnych badań stanowiących profilaktyczną opiekę zdrowotną do wykonania których jako pracodawca jest zobowiązana zapewnić pracownikom i pokryć koszty, z uwagi na charakter i warunki pracy zgodnie z w/w przepisami kodeksu pracy i ustawy o służbie medycyny pracy.Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego nie podziela stanowiska Spółki w przedmiotowej sprawie i stwierdza, że ponoszone przez Spółkę wydatki w formie ryczałtu na zrealizowane bądź niezrealizowane świadczenia zdrowotne nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust.1 wspomnianej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień zaistnienia zdarzenia (dzień złożenia wniosku - tj. 29.12.2006r.) i nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art. 14b par. 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.