Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-807/12/BG
z 5 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 05 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków finansowanych ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 lipca 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków finansowanych ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia prowadzi działalność produkcyjną, usługową. Posiada status Zakładu Pracy Chronionej w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127 poz. 721 ze zm. dalej "ustawa o rehabilitacji") i zatrudnia pracowników. Spółdzielnia tworzy Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (ZFRON), zgodnie z art. 33 ust. 2 ustawy o rehabilitacji między innymi ze środków o których mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1a (podatków od nieruchomości) i odprowadza na ten Fundusz: 90% środków pochodzących ze zwolnień podatkowych. Ponadto uzyskane środki ze zwolnienia od podatku od nieruchomości w wysokości 10% Spółdzielnia zobowiązana jest przekazać na PFRON.

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4, 6 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 245 poz. 1810 ze zm., dalej "rozporządzenie"), uzyskane środki Spółdzielnia przeznacza na zakup i remont maszyn, urządzeń, finansowanie robót budowlanych, wyposażenie i dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób niepełnosprawnych, finansuje szkolenia dla pracowników, finansuje modernizację, remont utrzymanie bazy rehabilitacyjnej. Wydatki te stanowią pomoc de minimis, zgodnie z § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Ponadto, dla niepełnosprawnych pracowników Spółdzielnia organizuje i finansuje z ZFRON imprezy turystyczne i rekreacyjne (wycieczki, imprezy plenerowe, itp) - zgodnie z pkt 10 rozporządzenia finansowanie to nie jest przysporzeniem dla pracodawcy, nie jest traktowane jako pomoc de minimis, ale dokumentowane jest fakturami wystawionymi na Spółdzielnię.

W ramach pomocy indywidualnej, wymienionej w pkt 11 rozporządzenia Spółdzielnia finansuje zakup lekarstw, środków medycznych, turnusy rehabilitacyjne, dojazdy do pracy i z pracy - przejazdy w celach pozasłużbowych, zwrot kosztów ubezpieczeń komunikacyjnych, zakup sprzętu rehabilitacyjnego. Podstawą wypłaty tych świadczeń jest faktura imienna wystawiona na pracowników niepełnosprawnych, za wyjątkiem wydatków na przejazdy (ryczałt). Pomoc indywidualna przyznawana jest na wniosek pracownika, a jej wysokość uzależniona jest od sytuacji materialnej i losowej osoby niepełnosprawnej.

W ramach indywidualnych programów rehabilitacji mających na celu zmniejszenie ograniczeń zawodowych finansowane są koszty wynagrodzenia członków komisji rehabilitacyjnej (pkt 12 lit. d), dostosowania miejsca i stanowiska pracy do potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności (pkt 12 lit. e) oraz inne ponoszone w ramach realizacji programów rehabilitacji (pkt 12 lit. f). Wydatki te stanowią pomoc de minimis - faktura wystawiona na Spółdzielnię. Finansuje także w ramach IPR pomoc socjalną dla pracownika niepełnosprawnego objętego programem - faktura wystawiona na osobę niepełnosprawną.

Ewidencję przychodów i wydatków Spółdzielnia prowadzi analitycznie wg źródeł przychodów. Do kosztów podatkowych nie zalicza podatku od nieruchomości, natomiast koszt podatkowy stanowią wydatki z ZFRON, określone jako wydatki de minimis, finansowane środkami pochodzącymi ze zwolnienia z podatku od nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć wydatki z ZFRON określone jako pomoc indywidualna na rzecz pracowników niepełnosprawnych wymienione w pkt 10, 11, 12 rozporządzenia, tj. wydatki nie stanowiące przysporzenia dla pracodawcy wg rozporządzenia, które zostały sfinansowane ze środków pochodzących ze zwolnienia z podatku od nieruchomości, wyłączonego uprzednio podatkowo z kosztów uzyskania przychodów?

Zdaniem Spółdzielni, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 z późn. zm.), kosztami uzyskania są koszty poniesione m.in. w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wydatki indywidualne świadczone pracownikom niepełnosprawnym stanowią koszt pośredni związany z funkcjonowaniem zakładu pracy chronionej. Udzielona pomoc ma na celu poprzez wsparcie finansowe na leczenie, rehabilitację i funkcjonowanie w środowisku utrzymanie zdolności zawodowej pracownika niepełnosprawnego w warunkach chronionych. Pomoc indywidualna przyczynia się do zmniejszenia absencji chorobowej a przez to poprawy efektywności pracy, zapewnienia płynności produkcji, realizacji założonych zadań. Działania Spółdzielni skierowane dla pracownika niepełnosprawnego wpływają na zachowanie i zabezpieczenie źródła przychodów i nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą więc stanowić koszt uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Prowadzący Zakład Pracy Chronionej jest zwolniony z podatku od nieruchomości - na zasadach określonych w odrębnych przepisach (art. 31 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 ze zm., dalej „ustawa o rehabilitacji”).

Takim przepisem jest art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.), który stanowi, iż zwalnia się od podatku od nieruchomości prowadzących zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej - w zakresie przedmiotów opodatkowania zgłoszonych wojewodzie, jeżeli zgłoszenie zostało potwierdzone decyzją w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej albo zaświadczeniem - zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania znajdujących się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakłady pracy chronionej lub zakłady aktywności zawodowej.

Uzyskane środki ze zwolnienia od podatku od nieruchomości prowadzący Zakład Pracy Chronionej zobowiązany jest przekazać na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) - w wysokości 10% oraz na Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (ZFRON) - w wysokości 90%. (art. 31 ust. 3 pkt 1 ustawy o rehabilitacji).

Zakład Pracy Chronionej obowiązany jest tworzyć ZFRON i jest jego dysponentem. Ogólne zasady tworzenia i przeznaczenia środków funduszu określa art. 33 ustawy o rehabilitacji. Zgodnie z art. 33 ust. 1 ww. ustawy o rehabilitacji, prowadzący zakład pracy chronionej tworzy zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zwany dalej „funduszem rehabilitacji”.

W myśl art. 33 ust. 2 ww. ustawy, fundusz rehabilitacji tworzy się w szczególności:

  1. ze środków, o których mowa w art. 31 ust. 3 pkt 1 lit. b;
  2. z części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z odrębnymi przepisami;
  3. z wpływów z zapisów i darowizn;
  4. z odsetek od środków zgromadzonych na rachunku funduszu rehabilitacji;
  5. ze środków pochodzących ze zbycia środków trwałych zakupionych ze środków funduszu, w części niezamortyzowanej.

Środki funduszu rehabilitacji są przeznaczane na finansowanie rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej, w tym na indywidualne programy rehabilitacji osób niepełnosprawnych opracowywane przez powołane przez pracodawców komisje rehabilitacyjne oraz ubezpieczenie osób niepełnosprawnych, zgodnie z zakładowym regulaminem wykorzystania tych środków (art. 33 ust. 4 ustawy o rehabilitacji).

Natomiast rodzaje wydatków i szczegółowe zasady wykorzystania środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 245, poz. 1810 ze zm.).

Odnosząc się do kwestii wydatku związanego z podatkiem od nieruchomości, należy stwierdzić, iż, z uwagi na przepisy ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Spółdzielnia jest zwolniona z tego podatku, ale nie może pozostawić do własnej dyspozycji wartości „tego podatku”, tylko musi tą wartością zasilić ZFRON i PFRON.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 updop. Zatem kosztem uzyskania przychodów nie są wszystkie wydatki, ale tylko takie, które nie są wymienione w art. 16 i których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem (zwiększeniem) przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów. Tak więc dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie - zarówno kosztów bezpośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, jak i kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami - pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.

Tworzony przez prowadzącego zakład pracy chronionej ZFRON lub przez prowadzącego zakład aktywności zawodowej ZFA nie jest, w myśl przytoczonej wyżej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, funduszem tworzonym w ciężar kosztów. Tym samym przekazywane wpłaty na ZFRON (ZFA), odpowiadające środkom uzyskanym ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, nie mogą stanowić kosztów podatkowych w momencie przekazania ich na tego rodzaju fundusz. Takie stanowisko prezentowane było np. w wyroku NSA z dnia 5 września 2006 r., sygn. akt II FSK 1179/05 (niepublikowany, Lex. Nr 263779).

O ile brak jest podstaw do zaliczenia do kosztów podatkowych uzyskanych środków z wyżej wymienionego zwolnienia podatkowego w momencie ich przekazania na ZFRON (ZFA), to nie ma przeszkód, aby tymi kosztami były u prowadzącego zakład pracy chronionej (zakład aktywności zawodowej) wydatki sfinansowane z tego funduszu (w tym pochodzące ze środków z tego zwolnienia), o ile wydatki te spełniają warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 updop. W przypadku wydatków inwestycyjnych, kosztami tymi będą odpisy amortyzacyjne, przy spełnieniu warunków przewidzianych w art. 16a-16m updop.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółdzielnia jest podmiotem posiadającym status Zakładu Pracy Chronionej. Spółdzielnia tworzy Zakładowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (ZFRON) i odprowadza na ten Fundusz 90% środków pochodzących ze zwolnień podatkowych. Ponadto uzyskane środki ze zwolnienia od podatku od nieruchomości w wysokości 10% Spółdzielnia zobowiązana jest przekazać na PFRON. Dla niepełnosprawnych pracowników Spółdzielnia organizuje i finansuje z ZFRON imprezy turystyczne i rekreacyjne (wycieczki, imprezy plenerowe, itp) - zgodnie z pkt 10 rozporządzenia w sprawie zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Ponadto w ramach pomocy indywidualnej, wymienionej w pkt 11 ww. rozporządzenia, Spółdzielnia finansuje zakup lekarstw, środków medycznych, turnusy rehabilitacyjne, dojazdy do pracy i z pracy - przejazdy w celach pozasłużbowych, zwrot kosztów ubezpieczeń komunikacyjnych, zakup sprzętu rehabilitacyjnego. W ramach indywidualnych programów rehabilitacji mających na celu zmniejszenie ograniczeń zawodowych finansowane są koszty wynagrodzenia członków komisji rehabilitacyjnej, dostosowania miejsca i stanowiska pracy do potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności oraz inne koszty ponoszone w ramach realizacji programów rehabilitacji (pkt 12 lit. d, e, f ww. rozporządzenia).

W świetle powyższego, wymienione przez Spółdzielnię we wniosku wydatki (wskazane w § 2 pkt 10, 11, 12 ww. rozporządzenia) zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, stanowić będą dla Spółdzielni koszty uzyskania przychodów. Wydatki te w związku z brakiem możliwości przypisania ich bezpośrednio do osiąganych przez Spółdzielnię przychodów będą miały charakter pośrednich kosztów uzyskania przychodów. Natomiast w przypadku wydatków inwestycyjnych (środki trwałe), kosztami tymi będą odpisy amortyzacyjne, przy spełnieniu warunków przewidzianych w art. 16a-16m updop. W świetle powyższego stanowisko Spółdzielni jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj