Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-68/08/PS
z 26 maja 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-68/08/PS
Data
2008.05.26
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
odsetki
przychód podlegający opodatkowaniu
spółdzielnie mieszkaniowe
sprzedaż
zasoby mieszkaniowe
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy Spółdzielnia ma prawo zaliczyć do:
1. przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi: - uzyskane odsetki od zaległości w opłatach eksploatacyjnych lokali mieszkalnych, - uzyskane przychody operacyjne bieżące, jak i odzyskane koszty sądowe, komornicze i zastępstwa procesowego dotyczące lokali mieszkalnych i garaży? 2. oraz do kosztów uzyskania przychodów: - koszty operacyjne związane z windykacją swych należności dotyczących zasobów mieszkaniowych? Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia przychodów i kosztów uzyskania przychodów dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 7 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia przychodów i kosztów uzyskania przychodów dotyczących gospodarki zasobami mieszkaniowymi. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. Głównym źródłem przychodów Spółdzielni są opłaty eksploatacyjne od lokali mieszkalnych i garaży, które stanowią zasoby mieszkaniowe. Od należności opłacanych po terminie Jednostka zgodnie ze statutem nalicza odsetki ustawowe. W celu odzyskania zaległości w opłatach eksploatacyjnych Spółdzielnia ponosi dodatkowe koszty (koszty sądowe, komornicze, odpisane należności). Postanowieniem Naczelnika Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku z dnia 25 czerwca 2007 roku (PO-II/423/27/AMK/07) Spółdzielnia otrzymała interpretację przepisów prawa podatkowego, która przychody Spółdzielni z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokale mieszkalne zalicza do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, korzystającymi ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, że zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Odsetki od zaległości w opłatach eksploatacyjnych, zwrot kosztów sądowych, komorniczych, zastępstwa procesowego jako przychody Spółdzielni pochodzące z tytułu nieterminowego regulowania opłat eksploatacyjnych Urząd Skarbowy zalicza do przychodów nie związanych z gospodarką zasobami mieszkaniowymi. Natomiast wydatki związane z windykacją należności z tytułu opłat eksploatacyjnych Urząd Skarbowy kwalifikuje jako koszty uzyskania przychodów Spółdzielni (bowiem są ponoszone w celu uzyskania przychodów), nie związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych (ściąganie długów nie jest czynnością związaną z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych). W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy Spółdzielnia ma prawo zaliczyć do:
W piśmie z dnia 29 lutego 2008 roku, z dnia 26 marca 2008 roku oraz z dnia 9 kwietnia 2008 roku, stanowiącym uzupełnienie niniejszego wniosku, Spółdzielnia wyjaśnia, iż do uzyskanych przychodów operacyjnych bieżących zalicza:
Zdaniem Spółdzielni koszty związane działalnością windykacyjną, jak również przychody (odzyskane wyrokami sądowymi koszty komornicze i sądowe) oraz odsetki od zaległości związane z lokalami mieszkalnymi i garażami, stanowią koszty i dochody związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Zgodnie z art. 1 ust. 2 i 3 ww. ustawy przedmiotem działalności spółdzielni jest:
Jak wynika z art. 4 cytowanej ustawy, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu. Mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić należy, że w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych określono zasady i cele działalności spółdzielni mieszkaniowych, a także prawa i obowiązki ich członków. Podkreślenia natomiast wymaga, że z przepisów tej ustawy nie da się wywieść zakresu pojęcia „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Obowiązujący od 1 stycznia 2007 r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54 poz. 654 ze zm.) stanowi, że wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyjątkiem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Stosownie do wyżej cytowanego przepisu (wprowadzonego przepisem art. 1 pkt 18 lit. a tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz. U. Nr 217, poz. 1589), z dniem 1 stycznia 2007 roku – zwolnione od podatku są wyłącznie te dochody spółdzielni mieszkaniowych, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i które zostały przeznaczone na utrzymanie tych zasobów. Wobec tego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:
Powołana ustawa o podatku dochodowym również nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. „Zasób” zaś to m. in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowych”, określa rzeczy związane z mieszkaniem. W konsekwencji przez „zasoby mieszkaniowe", o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy, należy rozumieć:
Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody spółdzielni mieszkaniowych otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy. Należy zatem stwierdzić, iż uzyskane odsetki od zaległości w opłatach eksploatacyjnych dotyczących lokali mieszkalnych stanowią przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, mające wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Podobnie odzyskane przez Spółdzielnię koszty sądowe, komornicze i zastępstwa procesowego dotyczące lokali mieszkalnych i garaży, oraz poniesione koszty operacyjne związane z windykacją swych należności dotyczących zasobów mieszkaniowych, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zatem dochód powstały z tego tytułu również korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 omawianej ustawy w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. W sprawie pozostałych przychodów operacyjnych bieżących stwierdzić należy, iż przychodami z gospodarki zasobami mieszkaniowymi będą:
Przychody te mają wpływ na wysokość dochodu osiągniętego z tej gospodarki, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 powołanej ustawy podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Mając na uwadze ww. przepisy stwierdzić należy jednak, iż do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie można zaliczyć:
Dochód powstały z tych źródeł przychodów nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 omawianej ustawy i stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Natomiast w kwestii rozwiązanych odpisów aktualizacyjnych, które dotyczą spisanych przed dniem 1 stycznia 2007 roku w koszty należności czynszowych dotyczących lokali użytkowych wynajmowanych należy wskazać, iż zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem jest równowartość odpisów aktualizujących wartość należności, uprzednio zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, w przypadku ustania przyczyn, dla których dokonano tych odpisów. Przepis ten ściśle wiąże się z sytuacją określoną w art. 16 ust. 1 pkt 26a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów aktualizujących, z tym że kosztem uzyskania przychodów są odpisy aktualizujące wartość należności, określone w ustawie o rachunkowości, od tej części należności, która była uprzednio zaliczona na podstawie art. 12 ust. 3 do przychodów należnych, a ich nieściągalność została uprawdopodobniona na podstawie ust. 2a pkt 1. Zgodnie z art. 16 ust. 2a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, w przypadku określonym w ust. 1 pkt 26a, w szczególności jeżeli:
Jeśli zatem spełnione zostały warunki określone w art. 16 ust. 2a ww. ustawy w przedmiocie należności dotyczących lokali użytkowych, to odpisy te stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 pkt 26a tej ustawy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Skoro jednak dotyczą należności w zakresie lokali użytkowych to nie można uznać, iż dotyczą gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zatem w sytuacji gdy ustaną przyczyny, dla których dokonano tych odpisów aktualizujących wartość należności, to zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4e ww. ustawy równowartość korekty tych odpisów będzie przychodem podatkowym, z którego dochód nie będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 omawianej ustawy i stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Ponadto z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż do pozostałych przychodów operacyjnych bieżących Spółdzielnia zalicza także przychody na pokrycie kosztów amortyzacji lokali użytkowych, na których ustanowiono spółdzielcze prawa do lokalu. Lokale użytkowe ze spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu nie stanowią zasobów mieszkaniowych, jak informuje Spółdzielnia i podlegają amortyzacji (umorzeniu), która nie stanowi jednak kosztu uzyskania przychodów, gdyż lokale te nie są własnością spółdzielni. Należy zatem stwierdzić, iż zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wartość środków trwałych finansowanych bezpośrednio z funduszu udziałowego lub wkładów mieszkaniowych i budowlanych nie zwiększa funduszu zasobowego, a umorzenie wartości tych środków trwałych obciąża odpowiednio fundusz udziałowy lub wkłady mieszkaniowe i budowlane. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika również, że lokale użytkowe zostały sfinansowane bezpośrednio z funduszy wkładów budowlanych, zatem koszty wytworzenia tych lokali nie zostały pokryte ze środków własnych Spółdzielni, ale z wkładów wnoszonych przez członków Spółdzielni, którzy w konsekwencji uzyskali prawo do lokali użytkowych. Z tego względu, umorzenie wartości tych środków trwałych obciąża fundusz wkładów budowlanych i nie stanowi kosztów uzyskania przychodów Spółdzielni. Stwierdzić należy zatem, iż umorzenie wartości lokalu użytkowego, które obciąża fundusz wkładów budowlanych, nie skutkuje powstaniem przychodu podatkowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa). Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.