Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-431/08/KO
z 23 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-431/08/KO
Data
2008.06.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Wewnatrzwspólnotowe transakcje trójstronne - procedura uproszczona --> Procedura uproszczona - przypadek szczególny


Słowa kluczowe
ogólne zasady opodatkowania
procedura uproszczona
transakcja trójstronna


Istota interpretacji
Czy zastosowanie procedury uproszczonej zwalnia Spółkę z obowiązków:
- wykazania w Polsce, w związku ze wskazaniem kontrahentowi swojego numeru VAT UE, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz
- z tytułu sprzedaży kontrahentowi z innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej zarejestrowania się w kraju ostatecznego odbiorcy i tam odprowadzenia podatku według obowiązującej w tym państwie stawki, nakładając na nią jedynie obowiązek zgłoszenia do Biura Informacji o podatku VAT zamiaru przeprowadzenia transakcji trójstronnej przed jej dokonaniem oraz wykazania jej jako transakcji trójstronnej w deklaracji VAT i informacji podsumowującej i udokumentowania jej fakturą uproszczoną zgodnie z art. 136 ustawy o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 670 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2008r. (data wpływu 26 marca 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zastosowania procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka dysponująca ważnym polskim numerem VAT-UE ma zamiar rozpocząć sprzedaż do krajów Wspólnoty Europejskiej produkowanej przez hiszpańską firmę aparatury kontrolno-pomiarowej. Spółka chciałaby zachować w tajemnicy marżę handlową, którą będzie realizować na niniejszych transakcjach. W związku z tym hiszpański dostawca będzie wystawiał fakturę na Spółkę. Spółka będzie wystawiać fakturę na ostatecznego odbiorcę z innego kraju Wspólnoty Europejskiej (dysponującego ważnym numerem VAT UE), natomiast towar zostanie wysłany przez firmę hiszpańską bezpośrednio do ostatecznego odbiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zastosowanie procedury uproszczonej zwalnia Spółkę z obowiązków:

  • wykazania w Polsce, w związku ze wskazaniem kontrahentowi swojego numeru VAT UE, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz
  • z tytułu sprzedaży kontrahentowi z innego państwa członkowskiego Wspólnoty Europejskiej zarejestrowania się w kraju ostatecznego odbiorcy i tam odprowadzenia podatku według obowiązującej w tym państwie stawki, nakładając na nią jedynie obowiązek zgłoszenia do Biura Informacji o podatku VAT zamiaru przeprowadzenia transakcji trójstronnej przed jej dokonaniem oraz wykazania jej jako transakcji trójstronnej w deklaracji VAT i informacji podsumowującej i udokumentowania jej fakturą uproszczoną zgodnie z art. 136 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie procedury uproszczonej i zgłoszenie transakcji trójstronnej (przy spełnieniu warunków do jej zastosowania) zwalnia Spółkę z obowiązku wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (w trybie art. 25 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług) oraz obowiązku rejestrowania się i odprowadzenia podatku w kraju ostatecznego odbiorcy. Zgodnie z art. 136 ustawy o podatku od towarów i usług spółka wystawia jedynie fakturę bez podatku VAT z adnotacją: VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135-138 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie przed dokonaniem ww. transakcji zgłasza zgodnie z art. 137 ustawy o podatku od towarów i usług do Biura Wymiany Informacji o podatku VAT zamiar przeprowadzenia transakcji trójstronnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że trzech podatników z trzech różnych krajów członkowskich, zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnatrzwspólnotowych (posiadających ważny numer VAT UE) dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich dostawca z Hiszpanii dokonuje dostawy towaru na rzecz Wnioskodawcy, który z kolei dokonuje dostawy tego samego towaru do ostatecznego nabywcy z innego kraju członkowskiego, niż Hiszpania i Polska. Natomiast towar jest wysyłany bezpośrednio przez dostawcę z Hiszpanii do ostatecznego odbiorcy. Ww. wewnatrzwspólnotowa transakcja trójstronna rozliczana jest zgodnie z procedurą uproszczoną określoną w przepisach art. 135-138 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 2, 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną rozumieć należy transakcję, w której są spełnione łącznie następujące warunki:

  1. trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,
  2. przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów - rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawę, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Natomiast przez procedurę uproszczoną rozumie się procedurę rozliczania VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, polegającą na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

  1. dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,
  2. drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim, w którym kończy się transport lub wysyłka,
  3. drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,
  4. ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,
  5. ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, że procedura uproszczona w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej polega na:

  • objęciu obowiązkiem zapłaty podatku ostatecznego nabywcy towaru, czyli trzeciego w kolejności podatnika, z tytułu dostawy krajowej pomiędzy drugim a trzecim podatnikiem w kolejności na terytorium państwa członkowskiego, na którym towar znajduje się w momencie zakończenia jego wysyłki lub transportu,
  • uznania, iż doszło do opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru przez drugiego w kolejności podatnika VAT zarówno na terytorium państwa członkowskiego, na którym towar znajduje się w momencie zakończenia jego wysyłki lub transportu jak i na terytorium państwa, które wydało numer identyfikacyjny dla VAT drugiemu w kolejności podatnikowi.

Zatem pomimo, że w transakcję trójstronną zaangażowane są trzy podmioty, jedynym podatnikiem, który zobowiązany jest do naliczenia podatku VAT jest trzeci w kolejności podatnik (ostateczny nabywca towaru), który dokonuje samoobliczenia podatku z tytułu nabycia towaru od drugiego w kolejności podatnika i traktuje to nabycie jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.

Zgodnie z art. 136 ust. 1 ww. ustawy w przypadku gdy w procedurze uproszczonej drugim w kolejności podatnikiem, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, jest podatnik wymieniony w art. 15, uznaje się, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zostało u niego opodatkowane, jeżeli wystawił on ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT fakturę zawierającą, oprócz danych wymienionych w art. 106, następujące informacje:

  1. adnotację "VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135-138 ustawy o ptu" lub "VAT: Faktura WE uproszczona na mocy artykułu 28c (E) szóstej dyrektywy";
  2. stwierdzenie, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;
  3. numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, który jest stosowany przez niego wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;
  4. numer identyfikacyjny stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej ostatniego w kolejności podatnika.

W myśl art. 138 ust. 1 i 5 ww ustawy podatnik wymieniony w art. 15, do którego ma zastosowanie procedura uproszczona, jest obowiązany, oprócz danych określonych w art. 109 ust. 3, podać w prowadzonej ewidencji następujące informacje:

  1. w przypadku gdy jest drugim w kolejności podatnikiem - ustalone wynagrodzenie za dostawy w ramach procedury uproszczonej oraz nazwę i adres ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej (osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, obowiązanej do rozliczenia VAT z tytułu tej transakcji);
  2. w przypadku gdy jest ostatnim w kolejności podatnikiem:
    a) obrót z tytułu dokonanej na jego rzecz dostawy w rozumieniu art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. a oraz kwotę podatku przypadającą na tę dostawę, która stanowi u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,
    b) nazwę i adres drugiego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej.

W przypadku gdy drugim w kolejności podatnikiem VAT w procedurze uproszczonej jest podatnik, o którym mowa w art. 15, jest on obowiązany wykazać dane o dokonanych transakcjach odpowiednio w deklaracji podatkowej oraz informacjach podsumowujących.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż na podatniku podatku od towarów i usług, który jest drugim w kolejności podatnikiem w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, rozliczanej zgodnie z procedurą uproszczoną ciążą następujące obowiązki:

  1. Wystawia na ostatniego w kolejności podatnika fakturę VAT, o której mowa w art. 136 ustawy o podatku od towarów i usług.
  2. W prowadzonej ewidencji, oprócz danych określonych w art. 109 ust. 3 ustawy, wykazuje ustalone wynagrodzenie za dostawy w ramach procedury uproszczonej oraz nazwę i adres ostatniego w kolejności podatnika obowiązanego do rozliczenia podatku VAT z tytułu tej transakcji.
  3. W składanej deklaracji podatkowej wykazuje odpowiednio dane o wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru (bez podatku od towarów i usług, gdyż procedurze uproszczonej nie wykazuje się z tego tytułu podatku) od pierwszego w kolejności podatnika. W deklaracji nie wykazuje się dostawy towarów na rzecz ostatniego w kolejności podatnika, gdyż ta dostawa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ( jest wykonywana w państwie zakończenia wysyłki lub transportu).
  4. W składanych informacjach podsumowujących wykazuje odpowiednio dane o wewnąrztrzwspólnotowym nabyciu towaru od pierwszego w kolejności podatnika i wewnątrzwspólnotowej dostawie na rzecz ostatniego w kolejności podatnika, zaznaczając, iż są to transakcje trójstronne. Należy podkreślić, iż wykazanie dostawy towarów na rzecz ostatniego w kolejności podatnika w części dotyczącej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie oznacza, ze mamy do czynienia u drugiego w kolejności podatnika z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów. Jest to dostawa towarów, której miejscem świadczenia jest państwo członkowskie zakończenia wysyłki i transportu.

Zauważyć przy tym należy, iż cyt. wyżej przepisy nie nakładają na podatnika polskiego (tj. zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Polski), który jest drugim w kolejności podatnikiem w procedurze uproszczonej, obowiązku pisemnego zawiadomienia biura wymiany informacji o podatku VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej.

Poniższy obowiązek ciąży na podatniku od wartości dodanej (tj. zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w innym państwie członkowskim niż Polska), będącym drugim w kolejności w procedurze uproszczonej.

Ww. obowiązek wynika z art. 137 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego w przypadku gdy w procedurze uproszczonej ostatnim w kolejności podatnikiem VAT jest podatnik wymieniony w art. 15, drugi w kolejności podatnik podatku od wartości dodanej, określony w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, jest obowiązany do pisemnego zawiadomienia biura wymiany informacji o podatku VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż ciąży na nim obowiązek zgłoszenia w trybie art. 137 ww. ustawy zamiaru skorzystania z procedury uproszczonej dla wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowo zauważyć należy, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca jest drugim w kolejności podatnikiem w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej rozliczanej zgodnie z procedurą uproszczoną, jego obowiązki związane z ww. transakcją mogą również wynikać z przepisów obowiązujących w państwie członkowskim na terytorium którego towar znajduje się w momencie zakończenia jego wysyłki lub transportu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej:

  • opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
  • w zakresie transakcji trójstronnej rozliczanej na zasadach ogólnych,
  • opodatkowania wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej rozliczanej na zasadach ogólnych w sytuacji, gdy odbiorca ostateczny nie jest zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnatrzwspólnotowych

zawarta została w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj