Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-80/08/DG
z 30 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-80/08/DG
Data
2008.04.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Działalność w składzie podatkowym


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
skład podatkowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
1. Czy Wnioskodawca musi być zarejestrowanym handlowcem lub składem podatkowym żeby kupować koncentrat płynu do spryskiwaczy?
2. Czy dodanie do powyższego koncentratu wyrobów niezharmonizowanych (np. octanu butylu, octanu etylu, metoxypropanolu, octanu izopropyli, itp.) i stworzenie na ich bazie rozcieńczalników do farb, lakierów i klejów, środków myjących i odtłuszczających ma odbywać się w skaldzie podatkowym czy też poza nim?



Wniosek ORD-IN 381 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2008r. (data wpływu 6 lutego 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zakupu koncentratu płynu do spryskiwaczy i produkcji na jego bazie rozcieńczalników do farb, lakierów, klejów, środków myjących i odtłuszczających - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zakupu koncentratu płynu do spryskiwaczy i produkcji na jego bazie rozcieńczalników do farb, lakierów, klejów, środków myjących i odtłuszczających.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza nabywać koncentrat płynu do spryskiwaczy, oznaczony jako środki zapobiegające zamarzaniu i pozostałe płyny usuwające oblodzenie, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, oznaczone symbolem PKWiU 24.66.33-50 i kodem CN 3820 00 00, objęte zerową stawką akcyzy.

Ww. koncentrat zawiera w swoim składzie wymagane dodatki i skażalniki zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem z dnia 10 października 2007r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalniające z procedury szczególnego nadzoru podatkowego, jak również obrotu w składzie podatkowym. Nabycie omawianego koncentratu będzie następowało wyłącznie u polskiego dostawcy cysternach samochodowych.

Koncentrat będzie służył do produkcji rozcieńczalników do farb, lakierów i klejów, środków myjących i odtłuszczających w przemyśle. Gotowe rozcieńczalniki będą sprzedawane w kontenerach IBC 1000 l oraz beczkach 200 l.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca musi być zarejestrowanym handlowcem lub składem podatkowym żeby kupować koncentrat płynu do spryskiwaczy...
  2. Czy dodanie do powyższego koncentratu wyrobów niezharmonizowanych (np. octanu butylu, octanu etylu, metoxypropanolu, octanu izopropylu, itp.) i stworzenie na ich bazie rozcieńczalników do farb, lakierów i klejów, środków myjących i odtłuszczających ma odbywać się w składzie podatkowym czy też poza nim...
  3. Czy wyprodukowane rozcieńczalniki, w skład których wchodzi koncentrat płynu do spryskiwaczy, firma ma sprzedawać pod symbolem PKWiU 24.30.22-79 i kodem CN 3814 00 90 prawidłowym dla grupy rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym skaldzie alkohol etylowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka może nabywać koncentrat płynu do spryskiwaczy od krajowych dostawców. Do zakupu tego produktu Wnioskodawca nie musi posiadać statusu zarejestrowanego handlowca ani statusu składu podatkowego.

Dodanie do powyższego koncentratu produktów niezharmoniziwanych (np. octanu butylu, octanu etylu, metoxypropanolu, octanu izopropylu, itp.) i stworzenie na ich bazie rozcieńczalników do farb, lakierów i klejów jeszcze bardziej oddala Spółkę od tychże procedur. W związku z tym Wnioskodawca uważa, iż firma może wykorzystywać omawiany koncentrat do spryskiwaczy do produkcji rozcieńczalników.

Wyprodukowane rozcieńczalniki, w skład których wchodzi koncentrat płynu do spryskiwaczy, Spółka powinna sprzedawać pod symbolem PKWiU 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90 prawidłowym dla grupy rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 72 ust. 1 ustawy z 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) alkoholem etylowym w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10, 15.92.11 i 15.92.12 oraz kodami CN 2208 i 2207, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego grupowania PKWiU i kodu CN oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony spirytus oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.91.10 i 15.92.11 oraz kodami CN 2208 i 2207 10 00, a także wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 22% objętości, oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11, 15.93.12, 15.94.10 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 2110, 2204 29 10, 2204, 2206 00 i 2205.

W myśl § 18 ust. 1 pkt 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz.U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 ze zm.) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do produkcji rozpuszczalników i rozcieńczalników złożonych organicznych pozostałych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.30.22-79 i kodem CN ex 3814 00 90, środków zapobiegających zamarzaniu i pozostałych płynów usuwających oblodzenie, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, oznaczonych symbolem PKWiU ex 24.66.33-50 i kodem CN ex 38 20 00 00 oraz produktów ułatwiających rozpalanie ognia, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na symbol PKWiU i kod CN i skażony:

  1. środkami dopuszczonymi do skażania na podstawie rozporządzenia Komisji nr 3199/93/WE albo
  2. ketonem etylowo-metylowym w ilości nie mniejszej niż 3 dm3 na 100 dm3 100% alkoholu etylowego, albo alkoholem izopropylowym (2-propanol) w ilości nie mniejszej niż 10 dm3 na 100 dm3 100% alkoholu etylowego, do którego po skażeniu dodano, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 marca 2001r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz.U. Nr 65, poz. 598, ze zm.)
    - octan etylu w ilości nie mniejszej niż 5 dm3 na 100 dm3 100% alkoholu etylowego albo
    - benzoesan denatorium („Bitrex”) w ilości nie mniejszej niż 1 gram na 100 dm3 100% alkoholu etylowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 i pkt 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy, a wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. W poz. 29 załącznika nr 2 do ww. ustawy zostały wymienione wyroby zaklasyfikowane do symbolu PKWiU ex 24.66.30-50 środki zapobiegające zamarzaniu i pozostałe płyny usuwające oblodzenie, zawierające w swoim składzie alkohol etylowy.

W załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825 ze zm.) określono stawki podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju. Wyroby o symbolu PKWiU 24.66.33-50 nie zostały wymienione w poz. od 1 do 28 ww. załącznika. Tym samym zgodnie z brzmieniem poz. 29 przedmiotowego załącznika, stosuje się do nich stawkę podatku akcyzowego w wysokości „0”.

W związku z powyższym nabywany przez Wnioskodawcę od dostawcy krajowego koncentrat płynu do spryskiwaczy klasyfikowany do symbolu PKWiU 24.66.33-50, w skład którego wchodzi alkohol etylowy całkowicie skażony środkami wymienionymi w § 18 ust. 1 pkt 2a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, objętym „0” stawką podatku akcyzowego, a alkohol etylowy wchodzący w skład tego wyrobu korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Prawidłowe jest zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż do zakupu od dostawcy krajowego koncentratu do spryskiwaczy objętego symbolem PKWiU 24.66.33-50 Wnioskodawca nie jest zobligowany do posiadania statusu składu podatkowe.

W miejscu należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 2 pkt 13 ww. ustawy o podatku akcyzowym przepisy o podatku akcyzowym odnoszące się do zarejestrowanego handlowca dotyczą nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z innego państwa członkowskiego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza nabywać wyrób akcyzowy zharmonizowany od dostawcy krajowego. Zatem w przedmiotowej sprawie przepisy dotyczące zarejestrowanego handlowca nie mają zastosowania.

Odnośnie produkcji rozcieńczalników klasyfikowanych do symbolu PKWiU 24.30.22-79 i kodu 3814 00 90 stwierdzić należy, iż taki produkt zgodnie z poz. 28 załącznika nr 2 do ww. ustawy o podatku akcyzowym został uznany za wyrób akcyzowy zharmonizowany.

Co do zasady, zgodnie z art. 30 ust. 2 cyt. ustawy produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Skład podatkowy, zgodnie z art. 2 pkt 12 wyżej powołanej ustawy o podatku akcyzowym to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

Odnosząc się zatem do kwestii dotyczącej obowiązku przetwarzania w składzie podatkowym koncentratu płynu do spryskiwaczy należy stwierdzić, że stosownie do § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zm.) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1. W załączniku do ww. rozporządzenia, w którym zawarto pełny wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, umieszczono również w poz. 30 rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy (symbol PKWIU ex 24.30.22-79), kod CN ex 3814 00 90). Zgodnie z § 2a ust.2 ww. rozporządzenia w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w ust. 1, produkowanych i przemieszczanych na terytorium kraju, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, z wyjątkiem wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.32 i kodem CN 2713, nie stosuje się ust. 1.

Rozpuszczalniki i rozcieńczalniki złożone organiczne pozostałe, zawierające w swym składzie alkohol etylowy (symbol PKWIU ex 24.30.22-79) nie są wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzania Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), dlatego też zgodnie z poz. 29 przedmiotowego załącznika do wyrobów tych stosowana jest stawka podatku w wysokości 0.

Zatem w związku z faktem, iż w stosunku do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w poz. 30 załącznika do ww. rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy wówczas, gdy są używane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, a stawka podatku akcyzowego dla tych wyrobów jest zerowa, należy uznać, że w takim przypadku produkcja tych wyrobów nie musi odbywać się w składzie podatkowym.

Należy równocześnie zauważyć, iż tutejszy organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego wyrobów do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj