Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-6/08-3/EN
z 20 marca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-6/08-3/EN
Data
2008.03.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
dokumentacja
miejsce świadczenia usług
stawki podatku
transport drogowy
usługi spedycji międzynarodowej
usługi transportu międzynarodowego


Istota interpretacji
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług oraz prawidłowość fakturowania usług transportu międzynarodowego.



Wniosek ORD-IN 557 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2007 r. (data wpływu 20 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania stawki podatku przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego w przypadku braku dokumentu SAD – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości zastosowania stawki podatku przy świadczeniu usług transportu międzynarodowego w przypadku braku dokumentu SAD.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawcą jest firma transportowo-spedycyjna. W ramach swojej działalności świadczy usługi transportu na rzecz polskich i zagranicznych odbiorców. Każda wykonana usługa poprzedzona jest zleceniem wykonania transportu, z podaniem miejsca załadunku, rozładunku, stawką za przejechany kilometr (lub konkretną trasę) na terenie Polski i w przypadku zlecenia zagranicznego z podziałem na stawkę kilometrów przejechanych w Polsce i za granicą. W niektórych przypadkach spółka korzysta z usług podwykonawców – przewoźników świadczących usługi transportowe.

Zainteresowany jest stałym kontrahentem firmy, która wysyła swoje towary do Szwajcarii oraz importuje materiały z tego państwa. Firma, która zleca wykonanie usługi transportowej na trasie Polska – Szwajcaria lub Szwajcaria – Polska jest czynnym podatnikiem VAT – zarejestrowanym w Polsce. Spółka posiada w swojej dokumentacji następujące dowody potwierdzające wykonanie usługi:

  • zlecenie wykonania usługi,
  • fakturę za usługę wykonaną przez podwykonawcę (w przypadku, gdy spółka nie świadczy usługi osobiście),
  • kopię listu przewozowego, potwierdzającego, iż towary będące przedmiotem importu (lub eksportu) zostały przewiezione z państwa trzeciego (lub do państwa trzeciego),
  • kopię zgłoszenia celnego SAD,
  • korespondencję ze zleceniodawcą dotyczącą wykonania usługi i warunków transportu.

Wnioskodawca wystawia kontrahentowi na podstawie tych dokumentów fakturę VAT – traktując tę usługę jako transport międzynarodowy:

  1. od miejsca załadunku w Polsce do granicy Polski obowiązuje stawka 0%,
  2. natomiast na trasie od granicy Polski do miejsca przeznaczenia w Szwajcarii usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku, gdy Spółka nie będzie miała w swoim posiadaniu kopii dokumentu SAD (kontrahent może zastrzec sobie niewydanie kopii dokumentu z uwagi na tajemnicę handlową – na dokumencie tym bowiem istnieje zapis mówiący o sprzedawanym lub kupowanym towarze i jego cenie), firma transportowa może traktować wykonaną usługę jako transport międzynarodowy, czy też powinna opodatkować tę usługę 22% podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko Spółki w przedstawionej sprawie jest prawidłowe z uwagi na analizę następujących przepisów:

  1. Przepis art. 27 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadza generalną zasadę, według której w przypadku usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości. Oznacza to, iż dla określenia miejsca opodatkowania w przypadku transportu międzynarodowego należy podzielić cały dystans na poszczególne odcinki: krajowy oraz znajdujący się poza terytorium kraju.
    Zgodnie z przepisem § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 97, poz. 970 z późniejszymi zmianami), stawka 0% stosowana jest do usług transportu towarów, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości na terytorium kraju i stanowi część usługi transportu międzynarodowego.
  2. Przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz, który odbywa się:
      1. z miejsca nadania na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium Wspólnoty (Polska – Szwajcaria),
      2. z miejsca nadania poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu na terytorium kraju (Szwajcaria – Polska),
      3. tzw. tranzyt (Szwajcaria – Polska – Czechy).
    1. Zgodnie z brzmieniem art. 83 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku usług transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu, z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).


    Wnioskodawca uważa, że dla udowodnienia, że przedmiotowa usługa przewozu towaru ze Szwajcarii lub do Szwajcarii jest usługą transportu międzynarodowego – wystarczy list przewozowy, korespondencja z klientem i zlecenie wykonania usługi oraz faktura od przewoźnika – spedytora.

    Spółka porównała swoje stanowisko z sygn. IBPP2/443-23A/07/BM/KAN – 141/07/07 z dnia 15.10.2007 r. Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-12B/07/BM/KAN – 102/07/07 z dnia 12.10.2007 r. Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. 1437/ZP//443-8/07/EZ z dnia 30.03.2007 r. Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek, sygn. 1472/RPP1/443-739/06/PW z dnia 05.01.2007 r. Urzędu Skarbowego w Warszawie, sygn. ZD-G/443-12/05 z dnia 11.10.2005 r. Urzędu Skarbowego w Wolsztynie, artykułem Gazety Prawnej 131/2007 z dnia 09.07.2007 r. (dodatek Tygodnik Podatkowy, str. 9).


    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

    1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
    2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
    3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
    4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

    Należy zauważyć, że zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy opodatkowanie usług transportu międzynarodowego preferencyjną stawką 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania, tj. przewoźnik powinien posiadać list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2. Natomiast w przypadku towarów importowanych zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, konieczny jest dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

    Odnosząc się do stanu faktycznego Wnioskodawcy, w przypadku świadczenia usług transportu na trasie Polska – Szwajcaria ww. dokumenty, a więc list przewozowy, korespondencja z klientem i zlecenie wykonania usługi oraz faktura wystawiona przez przewoźnika – spedytora są wystarczające do zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług na odcinku Polski. Natomiast w przypadku towarów importowanych zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 2 oprócz ww. dokumentów, niezbędny jest dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

    Oznacza to, że Wnioskodawca w celu skorzystania z preferencyjnej stawki 0% do usługi świadczonej na terytorium kraju, w sytuacji przewozu towarów ze Szwajcarii do Polski musi posiadać dokument SAD, z którego jednoznacznie wynika, iż wykonywana przez niego usługa została wliczona do podstawy opodatkowania importowanego towaru.

    W przypadku braku dokumentu określonego w art. 83 ust 5 pkt 2 lub niewliczenia wartości usługi transportu do podstawy opodatkowania importowanego towaru, Wnioskodawca wartość usługi transportu na odcinku krajowym musi opodatkować stawką podstawową 22%.


    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


    W zakresie pytania o prawidłowość fakturowania i zastosowania stawki podatku od towarów i usług w transporcie międzynarodowym, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 20 marca 2008 r. nr ILPP2/443-6/08-2/EN.


    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


    Referencje


    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj