Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-6/08-2/EN
z 20 marca 2008 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-6/08-2/EN
Data
2008.03.20
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne
Słowa kluczowe
dokumentacja
miejsce świadczenia usług
stawki podatku
transport drogowy
usługi spedycji międzynarodowej
usługi transportu międzynarodowego
Istota interpretacji
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług oraz prawidłowość fakturowania usług transportu międzynarodowego.
Wniosek ORD-IN 557 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Wnioskodawcą jest firma transportowo-spedycyjna. W ramach swojej działalności świadczy usługi transportu na rzecz polskich i zagranicznych odbiorców. Każda wykonana usługa poprzedzona jest zleceniem wykonania transportu, z podaniem miejsca załadunku, rozładunku, stawką za przejechany kilometr (lub konkretną trasę) na terenie Polski i w przypadku zlecenia zagranicznego z podziałem na stawkę kilometrów przejechanych w Polsce i za granicą. W niektórych przypadkach spółka korzysta z usług podwykonawców – przewoźników świadczących usługi transportowe. Zainteresowany jest stałym kontrahentem firmy, która wysyła swoje towary do Szwajcarii oraz importuje materiały z tego państwa. Firma, która zleca wykonanie usługi transportowej na trasie Polska – Szwajcaria lub Szwajcaria – Polska jest czynnym podatnikiem VAT – zarejestrowanym w Polsce. Spółka posiada w swojej dokumentacji następujące dowody potwierdzające wykonanie usługi:
Wnioskodawca wystawia kontrahentowi na podstawie tych dokumentów fakturę VAT – traktując tę usługę jako transport międzynarodowy:
Zdaniem Wnioskodawcy, stanowisko Spółki w przedstawionej sprawie jest prawidłowe z uwagi na analizę następujących przepisów:
Spółka porównała swoje stanowisko z sygn. IBPP2/443-23A/07/BM/KAN – 141/07/07 z dnia 15.10.2007 r. Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP2/443-12B/07/BM/KAN – 102/07/07 z dnia 12.10.2007 r. Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. 1437/ZP//443-8/07/EZ z dnia 30.03.2007 r. Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek, sygn. 1472/RPP1/443-739/06/PW z dnia 05.01.2007 r. Urzędu Skarbowego w Warszawie, sygn. ZD-G/443-12/05 z dnia 11.10.2005 r. Urzędu Skarbowego w Wolsztynie, artykułem Gazety Prawnej 131/2007 z dnia 09.07.2007 r. (dodatek Tygodnik Podatkowy, str. 9).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy określa, że przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
Zatem usługa międzynarodowego transportu towarów, na podstawie ww. art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, będzie opodatkowana wyłącznie na odcinku trasy przebiegającym na terytorium Polski. Natomiast pozostała część tej usługi, wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju, podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy, według zasad tam obowiązujących, czyli jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju. Należy zauważyć, że zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy opodatkowanie usług transportu międzynarodowego preferencyjną stawką 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania, tj. przewoźnik powinien posiadać list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz fakturę wystawioną przez przewoźnika (spedytora) (…). Natomiast w przypadku towarów importowanych, zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 2 ustawy, oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, niezbędny jest dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Reasumując, usługi transportu międzynarodowego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 0% – w części usługi wykonanej na terytorium Polski, pod warunkiem posiadania dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy. Skoro więc Podatnik wskazał we wniosku, iż posiada dokumenty, o których mowa w ww. przepisie należy uznać, że jego stanowisko odnośnie zastosowania stawki 0% do świadczonych usług na terytorium kraju jest prawidłowe. Natomiast świadczenie usług transportu na trasie od granicy Polski do miejsca przeznaczenia w Szwajcarii lub od miejsca nadania w Szwajcarii do granicy Polski nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Należność za usługę transportu z Polski do Szwajcarii lub z Szwajcarii do Polski należy wykazać na fakturze w dwóch pozycjach, w rozbiciu na: odcinek krajowy z podaniem liczby kilometrów, opodatkowany stawką 0% i odcinek wykonany poza terytorium kraju (państwa Unii Europejskiej oraz kraje leżące poza jej granicami) niepodlegający opodatkowaniu w Polsce.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.