Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-424/12-5/AG
z 17 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-424/12-5/AG
Data
2012.07.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
bony
Fundusz Spójności
korekta zeznania
nadpłata
płatnik
podatek
soczewka korekcyjna


Istota interpretacji
Czy należy odprowadzić podatek od paczek świątecznych sfinansowanych z funduszu socjalnego za lata 2007-2009?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 24 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 22 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania paczek świątecznych dla pracowników – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie korekt deklaracji PIT-11 i PIT-4R za lata 2008-2010 oraz w zakresie opodatkowania paczek świątecznych dla pracowników.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 12 czerwca 2012 r. znak ILPB1/415-424/12-2/AG na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 czerwca 2012 r., a w dniu 22 czerwca 2012 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 19 czerwca 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W wyniku kontroli w 2012 roku, ZUS stwierdził nieprawidłowości w naliczeniu składek w latach 2008, 2009, 2010 od bonów finansowanych z funduszu socjalnego, które pracodawca (Wnioskodawca) wydał swoim pracownicom w jednakowej kwocie z okazji Dnia Kobiet. Od bonów była naliczona i odprowadzona zaliczka podatku. Po kontroli ZUS naliczono składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od wartości bonów, w wyniku czego powstała nadpłata zaliczki podatku.

Wnioskodawca zastanawia się w jaki sposób rozwiązać problem nadpłaconego podatku, czy należy złożyć korekty PIT-11 i PIT-4R za poszczególne lata.

Podczas tej samej kontroli ZUS stwierdził również nieprawidłowości w naliczeniu składek w latach 2007-2009 od paczek świątecznych przekazanych pracownikom o jednakowej wartości, sfinansowanych z funduszu socjalnego. Wnioskodawca nie wie, czy wartość paczek będzie przychodem pracowników w rozumieniu przepisów updof i czy należy odprowadzić zaliczkę na podatek.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż w 2007 roku w okresie wykorzystywania urlopów wypoczynkowych były wypłacane dopłaty do wczasów zorganizowanych we własnym zakresie, według kryterium ustalone przez komisję socjalną w kwocie 350,00 lub 400,00 zł na pracownika. Od tych dopłat była naliczona i odprowadzona zaliczka na podatek. W grudniu 2007 roku były wydane pracownikom bony o wartości 180,00 lub 200,00 zł na każdego pracownika, od bonów była naliczona i odprowadzona zaliczka na podatek. W tym samym czasie w grudniu były wydane paczki wszystkim pracownikom o wartości 100,00 zł, wartość paczek nie była opodatkowana.

W marcu 2008 roku z okazji Dnia Kobiet pracodawca wydał pracownicom bony o jednakowej wartości 250,00 zł, od bonów była naliczona i odprowadzona zaliczka podatku. W okresie wykorzystywania urlopów wypoczynkowych wypłacone zostały dopłaty do wczasów w kwocie 400,00 lub 450,00 zł na pracownika, od dopłat naliczona i odprowadzona była zaliczka podatku. W grudniu 2008 roku były wydane pracownikom bony o wartości 300,00 lub 350,00 zł na pracownika, od bonów była naliczona i odprowadzona zaliczka podatku. W tym samym czasie w grudniu były wydane paczki dla każdego pracownika o wartości 150,00 zł, wartość paczek nie była opodatkowana.

W marcu 2009 roku wszystkie kobiety zatrudnione w spółce otrzymały bony o jednakowej wartości 250,00 zł, od bonów była naliczona i odprowadzona zaliczka podatku. W okresie wykorzystywania urlopów wypoczynkowych wypłacone zostały dopłaty do wczasów w kwocie 400,00 lub 450,00 zł na pracownika, od dopłat naliczona i odprowadzona była zaliczka podatku. O 380,00 zł umniejszono przychód każdego pracownika otrzymującego dopłatę do wczasów zgodnie z art. 2l ust. 1 pkt 67 ustawy pdof za 2009 rok przy rozliczeniu rocznym. W grudniu 2009 roku były wydane bony pracownikom o wartości 400,00 lub 450,00 zł na każdego pracownika, od bonów była odprowadzona zaliczka podatku. W tym samym czasie w grudniu były wydane paczki wszystkim pracownikom o jednakowej wartości 180,00 zł, wartość paczek nie była opodatkowana.

W marcu 2010 roku kobietom pracującym w spółce wydano bony o jednakowej wartości 300,00 zł, od bonów była naliczona i odprowadzona zaliczka podatku. W okresie wykorzystywania urlopów były wypłacone dopłaty do wypoczynku w kwocie 350,00 lub 400,00 zł na pracownika od dopłat była naliczona zaliczka podatku (przy rozliczeniu rocznym za 2010 rok umniejszono przychód pracownika otrzymującego dopłatę o 380,00 lub 350,00 zł zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67). W grudniu 2010 roku wydano bony pracownikom o wartości 270,00 lub 320,00 zł, od bonów była naliczona zaliczka podatku.

Wszystkie świadczenia wymienione powyżej były finansowane w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. W wyniku kontroli ZUS, bony dla kobiet oraz paczki przyznane w poszczególnych latach uznał jako przychód pracownika (ponieważ według ZUS nie spełniały kryterium socjalnego) i oskładkował. Wobec powyższego Spółka dokonała korekt deklaracji i odprowadziła należne składki. W związku z tym powstały rozbieżności w naliczeniu i odprowadzeniu zaliczki podatku od tych świadczeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie opodatkowania paczek świątecznych dla pracowników.

Czy należy odprowadzić podatek od paczek świątecznych sfinansowanych z funduszu socjalnego za lata 2007-2009...

Zdaniem Wnioskodawcy, Komisja Socjalna przy Sp. z o.o. przyznawała paczki świąteczne raz w roku w m-c grudniu w wysokości 150,00 zł w celu godniejszego przeżycia świąt. Pomimo równej wartości pieniężnej, a różnej zawartości rzeczowej, paczki były dodatkiem do bonów wartościowych (wartość bonów opodatkowana) wydanych w tym samym czasie, które w myśl art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych były przyznane przy uwzględnieniu sytuacji materialnej i rodzinnej świadczeniobiorców.

Wartość bonów była różnicowana w zależności od sytuacji materialnej i rodzinnej osób uprawnionych. Komisja Socjalna stosowała kryterium dwupoziomowe, uwzględniając średnią płacę pracownika w Spółce, łącznie z kryterium ilości dzieci na utrzymaniu pracownika. Niezależnie od tego oceniano także sytuację rodzinną każdego pracownika w obecności i akceptacji przedstawicieli dwóch związków zawodowych działających w Spółce. Wysokość paczki świątecznej wydzielona została z wysokości bonów wartościowych ze względu na brak możliwości realizacji paczki świątecznej w punkcie zakupu bonów.

Reasumując, w przekonaniu Spółki uzyskanie paczki świątecznej i bonów należy traktować jako jedno świadczenie. Z wartości przydzielonych bonów zakupione zostały rzeczowe paczki świąteczne dla każdego pracownika, ze względu na większe możliwości negocjacji cen zakupu jak i również zakup produktów najbardziej potrzebnych w ocenie komisji socjalnej. W mniemaniu Spółki oba te świadczenia należy traktować łącznie.

Spółka uważa, że przy udzielaniu tego świadczenia obejmującego łącznie dwa składniki, tj. bon i paczkę, został zachowany cel socjalny wobec czego świadczenie w postaci paczki powinno być zwolnione ze składek ZUS i zaliczki podatku.

Spółka stoi na stanowisku, iż korekty należy uwzględnić w rozliczeniu za 2012 rok.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zatem do przychodów ze stosunku pracy zalicza się każde świadczenie, które zostało wypłacone w związku z faktem pozostawania w stosunku pracy z pracodawcą. Do przychodów ze stosunku pracy zalicza się zarówno otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężną świadczeń w naturze, świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia się od podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Jak wynika z powołanego powyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 – skorzystanie ze zwolnienia możliwe jest, jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego lub świadczenia pieniężnego,
  • świadczenie ma związek z finansowaniem działalności socjalnej określonej w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
  • źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych,
  • wartość tych świadczeń nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 592), działalność socjalna to usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, opieki nad dziećmi w żłobkach, klubach dziecięcych, przedszkolach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z Funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z Funduszu.

Z przedstawionych informacji wynika, iż Wnioskodawca w latach 2007-2009 sfinansował z funduszu socjalnego dla swoich pracowników paczki świąteczne o jednakowej wartości. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdził nieprawidłowości w naliczeniu składek od ww. świadczeń, wskazując, iż w opinii ZUS-u nie spełniały kryterium socjalnego (ww. art. 8 ust. 1 powołanej ustawy).

Generalnie uznaje się, iż wartość świadczenia rzeczowego – tutaj w postaci paczek świątecznych, o ile są one finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w związku z działalnością socjalną pracodawcy – podlega zwolnieniu od podatku dochodowego do kwoty 380 zł w roku podatkowym.

W przedmiotowej sprawie w wyniku przeprowadzonej kontroli Zakład Ubezpieczeń Społecznych zakwestionował wypełnienie w przedmiotowej sprawie kryterium socjalnego. Paczki przyznawane były przez zakład pracy w jednakowej wartości, tj. nie uwzględniały kryterium, o którym mowa powyżej.

Świadczenie w postaci paczek podlega więc opodatkowaniu na zasadach ogólnych jako przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od których Wnioskodawca jako płatnik obowiązany jest w myśl art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. W myśl bowiem tego artykułu osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że świadczenie rzeczowe, wydawane pracownikom Wnioskodawcy w latach 2007-2009 w postaci paczek o jednakowej wartości, jako niespełniające przesłanek art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Końcowo należy zauważyć, iż w przedmiotowej interpretacji tut. organ nie odniósł się do kwestii łącznego traktowania paczek świątecznych oraz bonów jako jednego świadczenia, albowiem kwestia te nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. korekt deklaracji PIT-11 i PIT-4R za lata 2008-2010) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 17 lipca 2012 r. nr ILPB1/415-424/12-4/AG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj